Ga naar inhoud

MS Access : online updaten & linken


Gast loloboy

Aanbevolen berichten

Hoi.

Ik ben nieuw op het forum, ik ben johan, 43j en woon in wommelgem.

Ik hou mij als amateur met een hoop zaken bezig op de PC waaronder hulp in de organisatie/website bij ijshockeyclub Phantoms te Deurne.

ik heb me geregistreerd omdat ik een probleem heb (dat uit 2 delen bestaat) en ik graag een oplossing had, hopelijk vind ik die bij jullie!

Ik heb online een form gemaakt met formdesk waar leden hun (contact)gegevens kunnen invullen voor het nieuwe seizoen.

Die gegevens laadt ik via een excelfile in een accessdatabase met 2 tabellen, een hoofd en een hulptabel. De gegevens zijn geimporteerd, NIET gelinkt.

De hulptabel bevat 1 veld met daarin de verschillende reeksen (leeftijdscategorieen). In de hoofdtabel kan dus in 1 veld geselecteerd worden, de rest is een platte tabel met tekstvelden en aanvinkvakjes (y/n).

Ik heb de database nog niet uitgerust met queries en reports, enkel 1 form met alle data, via een query van alle velden als bron.

Nu wil ik het volgende doen maar krijg dat niet klaar.

En nu komt de vraag.

De bovengenoemde mdb wordt aanzien als MASTER met gegevens IN de tabel. Deze komt op de webspace van onze club te staan, ge-upload via FTP.

www.phantoms.be/db/database.mdb

Enkele mensen krijgen een "lege" database waarvan de tabel gelink is aan die van de master, dmv verschillende queries in hun versie krijgen niet alle mensen evenveel info te zien. Naargelang hun statuur krijgen ze een andere versie. Deze mensen moeten enkel raadplegen en zoeken, NIET editeren. Ik kan dus een versie maken en saven als mde.

Het secretariaat en ikzelf hebben lOKAAL een versie die alles ziet en die ook de gegevens in de master online kan updaten/editeren.

Ik heb nu volgend probleem:

• Ik kan de tabel wel linken als de 2 versies lokaal op mijn pc staan maar niet als de master online staat.

Ik heb op mijn PC een netwerklocatie gemaakt met daarin de FTP gegevens en als ik de tabel wil linken via deze weg zie ik de database en de tabel online wel maar als ik wil linken krijg ik de melding dat dat niet gaat.

• Ik kan ook via een url de database openen maar en editeren maar als ik de database sluit en terug open dan zijn de gegevens niet in de tabel terug te vinden (wat ik ook wel dacht).

Is dit de juiste werkwijze en moet ik daar verder op zoeken?

Moeten beide versies online of is een genoeg?

Hulp! En bedankt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik uw database ziet vind ik wel een heel raar model.

Naam als uniek?

Als u begrijp wil je 2 database werken die elkaar linken.

Je moet 1 hoofddatabase maken met alle gegevens.

Bij de andere database moet je die koppelen aan de hoofddatabase door de tabellen te koppelen.

Ik ga vanuit dat u met PHP of iets anders de gegevens opvraagt aan de database.

In dit geval is eigenlijk 1 database genoeg.

Je bepaald zelf wat ze te zien krijgen.

Maar zomaar database uploaden is wel riskant.

Misschien ziet ik totaal verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik uw database ziet vind ik wel een heel raar model.

Naam als uniek?

Als u begrijp wil je 2 database werken die elkaar linken.

Je moet 1 hoofddatabase maken met alle gegevens.

Bij de andere database moet je die koppelen aan de hoofddatabase door de tabellen te koppelen.

Ik ga vanuit dat u met PHP of iets anders de gegevens opvraagt aan de database.

In dit geval is eigenlijk 1 database genoeg.

Je bepaald zelf wat ze te zien krijgen.

Maar zomaar database uploaden is wel riskant.

Misschien ziet ik totaal verkeerd.

Geen PHP, maar mss is dat al een antwoord op mijn vraag?

Als ik de database LOKAAL kopieer, de tabel verwijder en dan opnieuw aanmaak door telinken dan werkt dat wel!

Ik kan in beide aanpassen en ik zie in beide ook dezelfde aanpassingen.

Als de master online staat dan krijg ik ze niet gelinkt ook al zie ik de database en de tabel wel verschijnen in de wizard om te linken, de verbinding kan ik niet bevestigen.

En waarom zou naam uniek zjn?

1x het lid in de DB is voldoende.

Mss als sleutelpositie? Tja, in dees geval is een autonummering niet echt nodig denk ik, buiten sorteren en zoeken is dit een platte tabel die verder geen relaties zal hebben als nu die ene met de tabel reeks.

En die plaats wordt ook nog beveiligd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat linken kan u via de koppeling beheer aanpassen.

Maar ik weet niet of dat ook website kan.

Namen kunnen nooit uniek zijn.

Stel voor dat 2 Guido Jansen in uw team hebt.

Ik zei zelf al dat dat lokaal OK is, ik weet ongeveer hoe het moet en kreeg het ook klaar.

Prob is dat de gegevens (tabel) ergens moet staan waar alle gebruikers kunnen naar linken zodat de ledenlijst steeds voor iedereen up to date is (lezen).

Enkel secretariaat en webteam moeten die ook kunnen aanpassen.

En bij een Belgisch ijshockeyteam verwacht ik niet echt 2 dezelfde namen, anders lossen we dat wel op door een reeks ofzo bij te zetten.

Ik zoek eigenlijk iemand die weet of dit kan en beter nog klaar heeft gekregen voor concrete tips.

Grtz en bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer te begrijpen wat je wilt zeggen.

Je hebt lokaal een database.

Daar zet je de gegevens in.

Je upload de database.

Leden klikken op de datasebase en kunnen de gegevens zien maar niet wijzigen.

Is dat de bedoeling.

Dat is wat nu al bestaat via de link die ik postte.

Ik wil nu op een of andere manier maken dat:

1) Secretariaat en webteam de gegevens in die database online kunnen wijzigen

2)Sommige mensen de data kunnen raadplegen.

Voor 1 dacht ik de database te kopieren, de tabel ledenlijst te verwijderen en een nieuwe aan te maken metd e optie LINK TABEL. Lokaal werkt dat perfect, ik kan in beide aanpassen en in beide komen de gegevens synchroon.

Maar nu de bron online staat en ik probeer in een lokale versie op dezelfde manier de tabel te maken (New table, link table) dan lukt dat linken niet.

Ik heb een FTP locatie aangemaakt en ik zoek zo de bron lokaal op. Ik zie de database wel e, als ik em selecteer dan zie ik ook de tabel ledenlijst die er inzit maar als ik ze electeer om te linken dan lukt dat niet.

Als ik dat klaar krijg kan ik voor 2 in de kopie wat queries maken zodat de mensen maar bepaalde gegevens zien, das geen rpobleem.

DUS eigenlijk is dit op te lossen :er staat er een database met gegevens online en mensen moeten die vanuit een "lege kopie met gelnkte tabel) kunnen aanpassen.

Ik probeer vanavond ook eens de kopie online te zetten en dan te linken naar de master in dezelfde map, mss levert dat iets op.

Ik kan de kopie dan oproepen via de url ong. zoals ik er een spostte.

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.