Ga naar inhoud

Nexus Real Silent LED


aarondk1

Aanbevolen berichten

Onlangs hebben we al een product van Nexus gereviewd, namelijk de Nexus TDD-9000. Hierover waren we zeer tevreden, nu ben ik benieuwd of Nexus met deze casefans dit ook kan waarmaken.

Ik bedank ook Nexus voor het beschikbaar stellen van hun koelers!

nexuslogof.jpg

Introductie & specificaties

De koelers zijn gebaseerd op de Real Silent series van Nexus. Ze hebben dezelfde specificaties, het enige verschil is dat deze blauwe of witte leds hebben. Wat dus leuk is voor casemodders, of mensen die gewoon van leuke kleurtjes houden in hun pc.

Model number: D12SL-12WL

Dimensions: 120x120x25mm

Versions: Full transparant

Koeler mounts: 4 pieces Ultra-Soft silicone Koeler Mounts

Weight: 123 grams

Voltage: 12 Volts

Voltage Range: 6.5 ~13.8 Volts

Input Current: 0.30 Amp Max

Rotation Speed: 1000 RPM (+/-10%)

Acoustic Noise: 18 dB(A)*

Airflow: 36.87CFM / (62.61m3/hour)

Starting voltage: 7 Volts

Operation Temperature: -10 to +65 C

Warranty: 3 Years

Verpakking & inhoud

De verpakking is ook, net zoals bij de TDD-9000, heel simpel gehouden. Je kan de koeler zien door de verpakking, zodat je er al een glimp van kan opvangen. Voor de rest staat er iemand op die fluistert, omdat de koelers gemaakt zijn om stil te zijn. En nog wat overige randinformatie over de koelers.

verpakking1.jpgverpakking2.jpg

De inhoud van de verpakking is gewoon standaard gehouden. Er zit natuurlijk de koeler in, 4 aansluitingen om de koeler op te hangen. En ook een 3 pin naar molex converter, zodat je de koelers ook op een molex kan aansluiten.

inhoud.jpg

De koelers van dichtbij

We gaan zowel de blauwe als de witte versie testen. Deze zijn qua specificaties hetzelfde, behalve dan de kleur van de leds. De Real Silent koelers zijn volledig doorzichtig, waardoor je ook de lagers kunt zien zitten, wat wel origineel gevonden is. Er zitten vier leds in, die niet té veel licht geven. Misschien had bij de witte leds het licht iets gedempt mogen worden.

koeler.jpg

Ook staat bij specificaties dat de koeler een starting voltage (dit wilt zeggen dat de koeler pas begint te draaien als die een bepaald voltage krijgt) heeft van 7V. Echter start bij mij de koeler ook op 5V, dit heb ik getest door middel van een fancontroller. Namelijk de Coolermaster Aerogate 1, deze kan het voltage regelen van 5 tot 12V. De koeler startte ook gewoon op met 5V als starting voltage.

De kleuren van de koelers zien er mooi uit, ik heb de voorkeur voor de witte koeler. De koelers kosten ook niet veel, je vind ze voor rond de 6 euro.

Geluid & luchtverplaatsing

Omdat ik niet over geavanceerde apparatuur beschik om het geluid dat de koelers produceren te meten, heb ik hier geen resultaten van. Wel kan ik zeggen dat de koelers stil zijn, en geen irritant zoemend of klikkend geluid maken. Ze maken geen irritant geluid, eigenlijk komen ze niet boven de koeler van de voeding uit. Op 7 of 5V maken ze al helemaal geen geluid, maar dat is wel nadelig voor de prestaties.

De prestaties zijn op een heel simpele manier gemeten. Op een Scythe katana 2 waarop je alle koelers kan aansluiten zolang ze 25mm breed zijn (standaard). Ik heb ze vergeleken met een Scythe 100mm (diegene die standaard bij de Katana 2 geleverd word) en Cooler Master koelers en natuurlijk de Nexus Real Silent koelers.

Als koelpasta wordt Nexus TMP-1000 gebruikt

katana2.jpg

De Scythe 100mm draait op 1500rpm, en verplaats 42.69 CFM. De Cooler Master Super Koeler SU2 draait op 1200rpm en verplaats daarmee 44.73 CFM.

De Real Silent Case koeler van Nexus draait maar op 1000rpm en verplaats hierbij 36.87 CFM. Volgens mij komt de Nexus tussen de Scythe en de Cooler Master te staan qua prestaties.

De processor is een Intel Core 2 Duo E6400 @ 3.3Ghz op 1.4875V, zowel de koeler als de processor zijn gelapt voor betere warmte overdracht.

gelapt.jpg

temperatuurproc.jpg

Temperaturen zijn weergegeven in °C.

Zoals je kan zien presteert de koeler van Nexus niet super goed. Alhoewel het verschil maar een paar graden is. Deze koeler is natuurlijk wel een stuk stiller, maar voor mensen die willen gaan overklokken zijn deze koelers geen goede keuze.

Je ziet geen maximum temperatuur als we zonder fan draaien, dit komt omdat de beveiliging van de processor aanging omdat de koeler warmer werd dan 100°.

Conclusie

De koelers maken hun belofte gedeeltelijk waar. Deze koelers zijn stil, en hoor je bijna niet. Dit komt omdat de koelers maar op 1000rpm draaien, en daardoor ook weinig lucht verplaatsen.

De koeler heeft ook niet veel kracht, daarom moet je hem niet voor een processorblok zetten als je puur prestaties wilt! Als je weinig geluid wilt in je pc, maar toch een redelijk koele pc dan is dit zeker een goede keus!

voorentegen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.