Ga naar inhoud

Kan windows update malware bevatten?


m.franken

Aanbevolen berichten

Mijn zoon wil zijn windows 7 PC opnieuw inrichten. Na het installeren van windows, en het binnenhalen van alle updates, heeft hij het volgende vreemde verschijnsel. In teksten staan woorden blauw en onderstreept. Als hij daar met een cursor op gaat staan komt er een reclameboodschap naarvoren !?! Kan er malware verstopt zitten in de updates? Verder heeft hij nog niets geinstalleerd.

vr.gr. Marij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marij,

Je zoon zal dan toch al iets gedownload en/of geïnstalleerd hebben waardoor die malware is meegekomen, want via de Windows Updates is dit niet mogelijk.

We zullen eens kijken welke rotzooi we moeten verwijderen om het terug in orde te krijgen. ;-)

Download 51a5f5d096dae-icon_RSIT.pngRSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hier staat een beschrijving hoe je kan kijken of je een 32- of 64-bitversie van Windows heeft.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.


  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een kladblok bestand genaamd "Log" geopend.
  • Plaats de inhoud hiervan in het volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik hem (hij is autistisch) zover kan krijgen dat hij dit doet. Dan zal hij eerder nog weer helemaal opnieuw beginnen. Het idee dat er iets verkeerds op zijn machine zit, daar kan hij niet tegen.

Hij is pertinent in zijn bewering dat hij ALLEEN windows plus updates had geïnstalleerd. Dus ook nog geen virusscanner. Zou het dan kunnen zijn dat er een virus is binnengekomen?

Er waren 153 updates. Kun je van bepaalde updates zeggen dat het niet nodig is om ze te installeren?

aangepast door m.franken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik weer. Heb mijn zoon verteld over RSIT. Of hij het zal gebruiken weet ik niet. Dat hoor ik nog wel.

Wat info dat hij doorgaf. Hij heeft opnieuw een windows installatie gedaan. Met hetzelfde resultaat. Heeft Spyhunter laten zoeken naar malware en die vond 57 items. Om die te laten verwijderen moest hij eerst betalen. Is probleem !

Hij keek bij programma's in conf scherm en vond daar freesoft3 en clingclang. Heeft die eraf gegooid. Probleem leek daarmee opgelost. Maar het kwam terug.

Nieuwe installatie. Weer zelfde probleem. Vond bij programma's deze keer filefrogupdatechecker (als ik het goed schrijf) en showpassword. Heeft deze eraf gegooid en was op dat moment het probleem opnieuw kwijt. Maar het kwam terug !!

Zijn dit aanwijzigingen waaruit u misschien iets kunt concluderen?

Kan virus/malware zich in router nestelen? Kan het meekomen van provider (Ziggo)?

Of kan voorgeprogrammeerde windows op de PC besmet raken?

Vr.gr. Marij

aangepast door m.franken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doet hij de herinstallatie? Is dat via een aangekochte cd of via een gedownloade (illegale) versie?

Of zet hij zijn systeem gewoon terug naar fabrieksinstellingen?

Het is in ieder geval duidelijk dat er van in het begin wat rotzooi geïnstalleerd wordt (zoals die Spyhunter enz).

Via de router of provider komt dit niet hoor. Die rotzooi komt mee bij het downloaden van bepaalde programma's.

Enkele voorbeelden hoe dit kan gebeuren, kan je HIER lezen.

Wat ik zou voorstellen:

Blijkbaar lukt het niet goed om de herinstallatie uit te voeren zonder dat er wat ongewenste zaken meekomen.

Laat je zoon zijn computer anders maar volledig verder installeren en plaats daarna dat RSIT logje.

A.d.h.v dat logje gaan we dan samen de rotzooi volledig verwijderen met een tweetal andere tooltjes zodat zijn computer terug volledig schoon is.

Laat maar weten of hij dat ziet zitten. :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het op illegale manier gebeurde zou ik hier geen vragen durven stellen :-)

Hehe, ik moest het vragen om dat toch als oorzaak te kunnen uitsluiten. ;-)

Bij fabrieksinstellingen wordt de computer teruggezet naar hoe hij was toen je hem uit de winkel hebt meegenomen.

Laat hem bij de installatie van gedownloade programma's (zoals Java enz) goed uitkijken naar die ongewenste extra's die standaard aangevinkt staan.

Klik dus niet te snel op "Volgende", maar vink die extra's eerst uit. Dat zal hem al een pak ongewenste adware besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.