Ga naar inhoud

Pc gaat heeeeel traag in slaapstand.


sutton

Aanbevolen berichten

Na een viruscheck gaat mijn xp pc heel traag naar slaapstand,het kan wel 5 minuten duren voordat hij eindelijk uitschakelt.

Opstarten gaat dan weer wel normaal.

als ik de pc normaal uitschakel gaat hij in een paar seconden uit.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen,ik denk zelf dat het iets met explorer te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat je beschikbare hardeschijf ruimte of je totale "geheugen"?

Want geheugen bestaat namelijk uit Werkelijk (RAM) en Virtueel (Page File) geheugen, dit laatste wordt gebruikt als er niet genoeg RAM geheugen is, maar vermits de Page File op een hardeschijf staat en deze (letterlijk) 100 a 200 keer trager is in lezen/schrijven van data dan RAM geheugen kan het dus veel langer duren. Vermits je slaapstand 2GB vraagt denk ik dat je ook 2GB RAM (werkelijk) geheugen hebt, maar ik vermoed dat het om de één of andere reden op de hardeschijf belandt. In iedere geval is je Page File te groot.

Wat je kan doen om te testen of dit effectief zo is (bron: microsoft) :

  1. Klik op Start en klik vervolgens op Configuratiescherm.
  2. Klik op Prestaties en onderhoud en klik vervolgens op Systeem.
  3. Klik op het tabblad Geavanceerd en klik vervolgens op Instellingen onder Prestaties.
  4. Klik op het tabblad Geavanceerd en klik vervolgens onder Virtueel geheugen op Wijzigen.
  5. Klik in de lijst Station [Volumenaam], het station waarop Windows is geïnstalleerd (dit is meestal station C).
  6. Klik op Aangepast formaat en typ 0 in het vak Begingrootte (MB).
  7. Typ de maximale grootte 0 van het wisselbestand in het vak Maximale grootte (MB) en klik op Instellen.
  8. Stem toe als er gevraagd wordt of je weet dat dit niet de beste instelling is.
  9. Het volgende bericht wordt weergegeven: De gemaakte wijzigingen maken het noodzakelijk dat de computer opnieuw wordt opgestart voordat de wijzigingen van kracht worden.
    Klik driemaal op OK en klik op Ja zodra er wordt gevraagd of u de computer opnieuw wilt opstarten.

Als hij dan nog traag in slaapstand gaat is er iets anders aan de hand. Om de oude instelling terug te herstellen doe je dan opnieuw hetzelfde maar geef je de aanbevolen waarde in i.p.v. 0. Ik raad anderhalve keer je RAM geheugen aan dus 4096MB.

aangepast door Xenthos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik dit gedaan had en de slaapstand geprobeerd bleef de pc hangen op een zwart scherm,het leek of de pc uit was maar ik hoorde de pc nog draaien.

Er was een harde reset nodig om de pc weer tot leven te wekken,daarna heb ik de waardes weer op 4096 gezet.

Helaas dus nog geen oplossing.

---------- Post toegevoegd om 15:51 ---------- Vorige post was om 15:49 ----------

Er schijnt trouwens in het register een mogelijkheid te zijn om onwillige programma`s die niet willen afsluiten toch versneld te laten afsluiten bij het uitschakelen van de pc.

Ik heb daar ooit ergens iets over gelezen maar ben het kwijt.

iemand een idee waar ik dat kan vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Er zat dacht ik een risico aan vast in sommige omstandigheden, maar ik ben het vergeten, XP is voor mij al een heel tijdje geleden.

Start - Uitvoeren - REGEDIT

Ga naar ‘HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\’

Klik op ‘WaitToKillAppTimeout’

En voer er 1000 in.

Klik op ‘HungAppTimeout’

En voer daar ook 1000 in.

Als je dat dan voor alle gebruikers wilt (als er nog zijn)

Open REGEDIT opnieuw en ga naar ‘HKEY_USERS\.DEFAULT\Control

Panel\Desktop’

Klik op ‘WaitToKillAppTimeout’

En voer er 1000 in.

Klik op ‘HungAppTimeout’

En voer daar ook 1000 in.

Ga naar ‘HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\’

Klik op ‘WaitToKillServiceTimeout’

en verander de waarde naar 1000.

Wees steeds voorzichtig met het register.

Hoe zit het met de snelheid waarmee hij in slaapstand gaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt er van af wat je verandert maar in dit geval zou het onmiddellijk merkbaar moeten zijn.

EDIT: Slaapstand en afsluiten zijn niet hetzelfde, dus daar zal het geen effect op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.