Ga naar inhoud

Harde schijf ontoegankelijk


Aanbevolen berichten

Hey,

Sinds een jaartje heb ik een HDD van 1000 Gb. Deze is zo goed als vol (9xx Gb volzet). Bij het kopiëren van een stukje muziek, blokkeerde de bewerking (zoals we wel vaker gewend zijn bij Windows). Vanaf dan kreeg ik echter problemen met de HDD, soms geraak ik er op (en op deze manier de helft vd data kunnen backuppen), maar tegenwoordig kan ik alleen nog maar de root zien van deze schijf (alle mappen en files staan er nog bij).

Vanaf ik op een submap klik, begint hij heel traag te reageren, om daarna een foutmelding te geven:

"The request could not be performed because of an i 0 device error"

Ik kan moeilijk geloven dat de schijf een fysieke crash heeft ondergaan (gisteren kon ik enkele keren VOLLEDIG door alle mappen bladeren, en bestanden openen), echter nu wordt het vrij moeilijk om 'binnen' te komen.

Ook heeft de schijf geen stoot gekregen of dergelijke, en aangezien hij 1 jaar oud is, lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat de schijf zijn laatste adem aan het geven is, niet...?

Het meest logische zou een foutieve filetabel zijn (aangezien de kopieerbewerking vastliep en zijn data niet goed of volledig heeft kunnen opslaan). ik heb echter met een paar tooltjes geprobeerd om data te recoveren, maar ze lopen hierbij steeds vast (aangezien de schijf niet beschikbaar is, lees foutmelding hierboven). En dan nog: waarom zou ik dan soms door heel de schijf kunnen bladeren, en op andere momenten volledig niet?

Heb verder al het stof verwijderd, waardoor ik terug op de schijf kon, voor enkele keren. Misschien was dit gewoon toeval en had de stof er niets mee te maken? Heb al geprobeerd omde HDD met een andere SATA kabel aan te sluiten, of in een ander slot, maar tevergeefs...

Vrijdag ga ik de schijf, met een convertor, op mijn laptop hangen, en hopen dat ik zonder problemen aan de data kan, maar ik vrees voor het ergste...langs de andere kant: onmogelijk toch dat de HDD al stervende is?

Ik heb in ieder geval de schijf al fysisch volledig afgekoppeld van de pc.

Wat denken jullie?

Thanks!

-Kevin.

aangepast door kevinnnnnn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt je ook met ubuntu gedaan?

Download ubuntu

Brand het op cd of dvd

Start de computer op met de dvd. Wel in de bios aangeven dat de cdrom als eerst boot is.

Kies voor live

Kies taal en toetsenbord.

Je komt dan in windows achtige scherm en nu kan je overkopieren naar netwerk of harddisk of wat dan ook.

De harddisk moet je wel aansluiten op pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer onderstaande eens uit als je wil.

Dat kan even duren dus een beetje geduld is daar aan de orde.;-)

Start -> type in het zoekvak "Uitvoeren" -> Enter ->type nu "chkdsk C: /f /r" (C: vervangen door de drive die je wil testen)

(Er wordt dan gevraagd of je dat wilt doen bij de volgende herstart. Antwoord Ja, en herstart je computer. De check gaat vanzelf van start bij het opstarten van Windows).

aangepast door Jean-Pierre
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dan krijg ik volgende foutmelding in de command prompt: "The type of the filesystem is RAW. CHKDSK is not available for RAW drives."

Wat is de reden dat Windows van NTFS naar RAW gaat? Waarom gebeurd dit zonder reden (eerst kon ik nog werken op de schijf, na een heropstart niet meer, zonder dat ik iets speciaals heb gedaan)?

:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog andere harde schijven aangesloten? Ziet ubuntu deze wel?

Waarschijnlijk gaat ubuntu die ene schijf niet zien omdat deze ntfs is. Linux gaat deze niet standaard mounten.

Open de terminal. Toepassingen -->hulpmiddelen -->Terminal.

Typ nu fstab en druk op enter.

Wordt de harde schijf weergegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb meerdere (NTFS) schijven, de rest herkent hij wel goed...

Ik vind het raar dat, als ik op het station klik (in Windows), hij de root toont (met mappen en bestanden daarin), maar vanaf ik op een bestand of map klik, begint hij zeer traag te laden, om vervolgens de I/O error te geven.

Rechtsklik => eigenschappen etc werken wel, en de disc geeft zijn capaciteit volzet en resterend perfect weer.

Feit dat ik de root kan zien, betekent toch dat er nog een MFT is? Het zou toch zeer toevallig zijn dat alleen dat deel van de submappen beschadigd is terwijl de root intact is?

Data Recovery tools vinden oftewel de schijf niet, oftewel geven ze een eigen versie van de I/O error...

Ben er ondertussen van overtuigd dat de schijf hardwarematig NIET corrupt is, daarvoor draait hij te soepel, is hij te jong en er zijn niet echt symptomen die daarop wijzen.

Wat kan hier mis zijn? :sad:stupid:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jiehaaa, back working! :D

Als 'last resort' begon ik te denken richting foutieve master/slave instellingen, aangezien het hoofdprobleem bestond uit het feit dat geen enkele programma of besturingssysteem deftig toegang kreeg tot de schijf.

Ik heb op mijn moederbord de schijf van een rode sata input naar een zwarte gehaald, en nu heb ik terug full access op de schijf.

Toch voor alle zekerheid nu alle files backuppen en formatteren, er zit nl. nog steeds ergens een fout in de filetabel, die al deze problemen teweeg bracht.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.