Ga naar inhoud

Linux Live-CD maken


Aanbevolen berichten

Enige tijd heb ik wat problemen met het niet meer opstarten van mijn laptop. Ik heb al vanalles geprobeert, maar het wil niet lukken.

Iemand had mij de tip gegeven een linux live-cd te maken en zo bestanden over te zetten op usb of andere externe opslagplaats zodat ik daarna alles eraf kan doen en terug in koopstand kan zetten.

Mijn vraag is alleen of iemand kan uitleggen/hulp bieden bij het maken van zo'n linux live-cd. Heb al wat opgezocht op internet maar kan er niet zo goed aan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op internet vindt je verschillende versies van linux, waaronder ook iso-bestanden om een live-cd/dvd te maken.

Ubuntu heeft zo'n versie: Download | Ubuntu

er staat ook uitleg om zo een cd te maken:

1- iso downloaden

2- branden op cd of dvd

3- pc opnieuw opstarten met cd in lade

(1e opstartschijf instellen in bios = cdromdrive)

4- ubuntu start op... kies voor TRY UBUNTU optie

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je zeker dat die bestanden niet op de harde schijf meer staan?

anders kan je met een SATA naar USB kabel, je harde schijf aan een andere pc koppelen, en zo de bestanden redden.

maar als je zeker bent dat ze niet op de schijf staan, en dus niet vind in ubuntu, dan zal je ze zo ook niet kunnen redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, ik vind ze niet terug.

Ik had een systeemschijf met zowat alles erop maar dies helemaal leeg...

Ik had ook een Back-up schijf en een Recover-schijf, met enkele bestanden op, en die vind ik dan weer wel terug. Dus ik denk dat er daarvoor al iets mis is gegaan dat ze van mijn systeemschijf zijn verdwenen...

Er is geen methode om ze terug te halen? Dat is waarschijnlijk alleen in de tvseries en films :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat een andere versie live-cd (Knoppix)

testdisk bevat die files kan terugvinden op een harde schijf: zie link

TestDisk - CGSecurity

->:Undelete files from FAT, NTFS and ext2 filesystem

en link op zelfde pagina

TestDisk Livecd - CGSecurity

en voor knoppix ( voor de live-cd -iso) wel engelstalig

ftp://ftp.belnet.be/mirror/knoppix.net/KNOPPIX-ADRIANE_V6.2CD-2009-11-18-EN.iso

NA het lezen van de livecd-link: ubuntu zou ook de testdisk bevatten...

ik zal ubuntu even opstarten en zoeken...

niet gevonden op ubuntu -live cd 10.4

ik zoek op knoppix 6.3

aangepast door white rabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

testdisk heeft geen grafische schil en moet worden geladen in een terminal met root-administratorrechten. Niet zo eenvoudig, misschien weet iemand een beter programma onder linux?

Je kan natuurlijk ook een live-cd met windowsPE gebruiken, als je er zo een hebt.

(of er een zelf maken met BartPE = Bart's Preinstalled Environment (BartPE) bootable live windows CD/DVD

of

hiren's bootcd :http://www.hirensbootcd.net/download/Hirens.BootCD.10.6.zip )

Ik ken meerdere programma's onder windows die bestanden terug kunnen vinden. Onder linux werk ik te weinig om iemand te kunnen helpen...

aangepast door white rabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.