Ga naar inhoud

Ubuntu en windows7


Aanbevolen berichten

Hey!

Ik heb op me pc 2 besturingssystemen:

Ubuntu en Windows7.

Als ik me computer opstart en ik kies niet welk besturingssysteem ik wil, start de pc na een aantal seconden automatisch op in ubuntu.

Hoe kan ik dit veranderen dat hij automatisch opstart in windows7?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de opstartvolgorde aan te passen kan je gebruik maken van het programma Startupmanager.

Start de pc op in Ubuntu.

Ga naar Systeem -->Beheer -->Synaptic Pakketbeheer.

Zoek naar het programma Startupmanager.

Vink het programma aan voor installatie en druk op Toepassen.

Ga daarna naar Systeem -->Beheer -->Opstartmanager.

Bij "standaard besturingssysteem" kies je windows.

Als je dit alles hebt gedaan, open je terug de terminal en typ je het volgende:

update-grub

De volgende keer dat je een update doet van je kernel ga je de volgorde opnieuw moeten aanpassen met Startupmanager. Dit programma kijkt immers enkel naar de plaats die ieder systeem krijgt in de grub. Heeft Windows nu bijvoorbeeld plaats 1, maar doe je later een update waardoor de nieuwe linux kernel op plaats 1 komt dan zal Startupmanager nog steeds opstarten vanaf nummer 1, nl Ubuntu en dus niet Windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@beerts: volg de procedure van Jurgen.

Als dat niet lukt probeer dan hetvolgende:

- Ga in Windows 7 naar Start/Configuratiescherm en klik op het groene link "Systeem en beveiliging"

- Daarna klik je in het rechterscherm op de groene link "Systeem"

- Dan klik je in het linkerscherm op "Geavanceerde systeeminstellingen"

- Bij "Opstart- en herstelinstellingen" klik je op Instellingen

- Klik bovenaan op het pijltje bij "Standaardbesturingssysteem" en heb je daar de keuze uit 2 besturingssystemen: Windows 7 en Ubuntu? Als je maar één keuze hebt (bijvoorbeeld alleen Windows 7), dan lijkt mij dat uw multiboot niet goed gelukt is.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisteren ubuntu op me pc geinstalleerd en zit me nog wel fris in het geheugen. Als ik de procedure van Jurgen volg, moet ik een wachtwoord invullen.

Gisteren bij de installatie kan ik me alleen maar herinneren dat ik een passwoord voor mijn gebruikersaccount op ubuntu moest aanmaken. Maar dit wachtwoord aanvaardt hij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.