Ga naar inhoud

Nieuwe Game PC


dani094

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, aangezien mijn huidige pc al ruim 4 jaar oud is.

Nu heb ik wel redelijk ervaring en verstand van hardware, alleen dat is niet voldoende om deze op de toekomst gerichte aankoop zonder enig advies te doen.

Ik heb al een concept aan onderdelen en heb graag deskundig advies hierbij. Vooraf: ik heb wel een dvd-brander en een card reader nodig. (deze zijn wel opgenomen in mijn conceptlijst) Het zijn kleine dingetjes die ik erbij wil. Dit hoeven geen hoogstandjes te zijn. Zijn wel inclusief mijn budget. kosten nu ca. 36 euro voor beide componenten.

Ik zal vooraf het vragenlijstje even afwerken:

  1. Waarvoor heb ik een PC nodig? Gaming
  2. Wat is mijn budget? - zo´n 1000-1100 euro exclusief windows
  3. Een merkcomputer of een samenstelling? - Samengestelde computer
  4. Ga ik overklokken? - Nee
  5. Ga ik later upgraden? - Liever niet. Ik wil een pc die nu al gereed is voor de toekomst. In het uiterste geval zou ik het werkgeheugen en grafische kaart upgraden (wat met mijn huidige selectie niet nodig is denk ik).
  6. Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? - USB 3.0 zit vrijwel overal een keer bij. Echte poespas zoals ssd en al die dingen heb ik niet nodig. Een doodgewone harde schijf is genoeg. Dan laadt het maar iets trager, past wel stukken beter in het budget. Uiteraard hoor ik het graag als dit wel aangeraden wordt (en waarom).
  7. Ga ik zelf assembleren? - Hier twijfel ik. Echter vanwege het mogelijk verlies van de garantie en het feit dat de computer vooraf getest wordt, denk ik dat ik hem laat assembleren. Dit bedrag maakt geen deel uit van mijn budget.
  8. Heb ik een besturingssysteem nodig? - Ja, ik ga een Windows 8 besturingssysteem erbij halen.
  9. Ga ik zelf installeren? - Windows installeer ik zelf, aangezien ik wel een fan ben van een cd'tje erbij. Die krijg je meestal niet meer als je de computer inclusief Windows online besteld.
  10. Heb ik een voorkeur aan onderdelen? - De behuizing maakt niet veel uit. Het moet een degelijke behuizing zijn die genoeg ruimte biedt. Ik hoef geen mooie lampjes enzovoort. Uiterlijk is niet zo belangrijk. Voor de overige onderdelen is merk niet het belangrijkste. Zolang het een betrouwbaar merk is en de prijs kwaliteitsverhouding klopt. Echter zijn de voorkeuren bij de rest van de onderdelen te zien in mijn eigen lijstje. De grafische kaart heb ik wel echt een voorkeur naar een NVIDEA.
  11. Heb ik nog randapparatuur nodig? - Ik heb geen verdere randapparatuur nodig.
  12. Heb ik specifieke wensen? - Zoals al benoemd, moet ik de pc niet weer over een of twee jaar up moeten graden, of erger, een totaal nieuwe moeten halen. Ik heb met mijn huidige pc toch zo'n ruim 4 jaar zonder moeite kunnen gamen. Nu lijkt het mij onrealistisch om er van uit te gaan dat dit weer gebeurt, maar de pc moet toch zeker wel uitgerust zijn voor de toekomst (eigenlijk wel 3 jaar minimaal). Hij hoeft dan natuurlijk ook niet meer alle nieuwste games op 'ultra' af te kunnen spelen.
  13. Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? - Ik ben woonachtig in Nederland. Ik heb mijn huidige samenstelling bij Alternate gedaan. Eigenlijk wil ik daar ook blijven. Als er iemand een alternatief heeft, dan is dit wel welkom natuurlijk.

Mijn huidige concept:

Moederbord:

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0, socket AM3+ moederbord

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1024289&className=mainboard&activeClassName=mainboard

Processor:

AMD FX-8350, 4,0 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) AM3+ processor

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?articleId=1038227&kind=pcBuilder

*De bijbehorende koeler is luidruchtig en wil ik er eigenlijk niet in. Ik heb een extra cooler erbij gekozen.

Processor cooler:

Cooler Master Hyper212 Evo, Actieve CPU koeler

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=915234&className=cpufan&activeClassName=cpufan

Werkgeheugen:

Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1083616&className=ram&activeClassName=ram

Grafische kaart:

ASUS STRIKER GTX760-P-4GD5

Deze staat blijkbaar niet meer op alternate, wat zeer jammer is voor mijn samenstelling. Daarom heb ik deze link van Azerty (waar die wel op staat) voor de bijbehorende informatie.

ASUS ROG STRIKER-GTX760-P-4GD5 @ Azerty

Een iets duurdere, maar op het eerste oog erop lijkende grafische kaart die wel op Alternate staat:

GeForce GTX 760 4GB w/ ACX Cooler

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1098012&className=graphicscardPCIe&activeClassName=graphicscard

Harde schijf:

Seagate Barracuda 7200.14, 2 TB harde schijf

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=965390&className=harddiskSATA&activeClassName=harddisk

Voeding:

Cooler Master G750M, 750 Watt voeding

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1088925&className=powerSupply&activeClassName=powerSupply

Behuizing:

Cooler Master Force 500, behuizing

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1051490&className=pccase&activeClassName=pccase

Extra Case fan (vanwege de 750 Watt voeding, is mij aangeraden)

be quiet! Shadow Wings SW1 120 mm PWM, koeler

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=optional&articleId=919858&className=casefan&activeClassName=casefan

Card reader:

DeLOCK USB 2.0 CardReader All in 1, Cardreader

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=optional&articleId=529282&className=cardreader&activeClassName=cardreader

Optische drive:

ASUS DRW-24F1ST, DVD-brander

https://www.alternate.nl/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1085304&className=dvdr&activeClassName=opticalDrive

Waar liggen nu mijn grootste denkpunten? Eigenlijk toch stiekem wel bij het moederbord. Voor de rest is de voeding een denkpunt.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is. Bij voorbaat dank voor de reacties en adviezen.

M.v.g.

Dani094

aangepast door dani094
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik achtte een SSD niet nodig. Geeft dat geen problemen met het opsplitsen van je harde schijf? En is een SSD zoveel beter dan?

De voeding had ik al zo'n vermoeden dat het aan de hoge kant was.

Zoals ik al zei, het moederbord was voor mij een twijfelpunt, omdat ik mijn computer toekomstgericht wil aankopen. Maar dat lijkt dus gewoon prima?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dani094,

Welkom op PC Helpforum ! ;-)

Ik vind dat je een mooie samenstelling hebt (op een aantal zaken na, maar dat is mijn mening). Daarnaast heb ik zelf ook een samenstelling gemaakt (op azerty; als lid van PCH zijn de verzendkosten gratis + 10 euro korting in uw geval) dat gebaseerd is op uw samenstelling. Vergeet niet, de keuze ligt natuurlijk geheel bij u en dit is enkel maar een raadgeving, dus geen verplichting. Je kan dus eventueel uw samenstelling nog gedeeltelijk en ongeveer aanpassen naar mijn samenstelling als je dat wilt.

In de eerste plaats; de behuizing, de processor, DVD brander, de interne harde schijf zijn hetzelfde ongeveer gebleven. Ook de case-fans, ik heb er enkel ééntje bijgedaan aangezien je vier fans in totaal kan installeren.

Wat ik zou veranderen:

- De processor-koeler, eigenlijk niet echt een grote verandering naast uw koeler, maar is er één voor prestatiegerichtheid, weinig hoorbaar, ... en Noctua heeft in het algemeen een goede naam.

- Doch heb ik hier een SSD kaart bijgestoken, waarom; op deze SSD schijf kunt u bijvoorbeeld uw OS en belangrijke, alledaagse programma's installeren. Het opstarten van uw PC en uw favoriete programma's, games, ... verloopt hiermee razendsnel. Wenst u dit niet, geen probleem, daarom is het ook optioneel. U kunt ook kiezen om een SSD te installeren die een kleinere capaciteit heeft en dus ook wat goedkoper is.

- Een voeding van 550 Watt. 750 Watt voor dit systeem is té veel en zal daarom zeker niet beter presteren. Met een voeding van 500-550 Watt heeft u voor dit systeem meer dan genoeg en bespaart u hierop ook redelijk wat geld. (Op deze site kun je trouwens, ongeveer, uitrekenen hoeveel vermogen je systeem nodig heeft.)

- RAM geheugen van 8GB. Dit is ook optioneel. Bent u van plan om bijvoorbeeld veel zaken tegelijkertijd te doen, kun je het overwegen om een RAM te installeren van 16GB, al lijkt mij (de dag van vandaag, inclusief het runnen van Windows) 8GB nog steeds ruim voldoende. Ook voor gamen, video-bewerking,... zou dit geen problemen mogen geven.

-The last but NOT the least: de videokaart. Aangezien u een groot budget heeft voor uw PC , en redelijk wat van uw budget overhoudt voor uw GPU na het kiezen van de andere onderdelen, zou ik voor de laatste nieuwe GTX970 gaan. Met deze videokaart kan je zéker een aantal jaren verder en zul je echte kwaliteit en topprestatie ervaren tijdens het gamen. Eveneens 4GB VRAM (GDDR5) en maar liefst 1664 rekenkernen, of CUDA-cores.

Zoals eerder vermeld, de keuze ligt natuurlijk geheel bij jou.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik achtte een SSD niet nodig. Geeft dat geen problemen met het opsplitsen van je harde schijf? En is een SSD zoveel beter dan?

In deze tijden koop in principe altijd SSD.

Het is ook veel beter dan harddisk.

Harddisk slijten omdat de schijven draait maar bij SSD is dat niet het geval en er zitten geen schijven in maar enkel geheugen en dat kan je min of meer vergelijken met gewone geheugen. Je kan SSD in partitie delen doch 240 GB is niet zo groot en bovendien zijn veel groter SSD nogal duur van prijs.

Er bestaan SSD die uitzien als harddisk maar dunner, maar ook om op PCI te plaatsen en lijken veel op gewone geheugen maar dan wat hoger van formaat.

Er is wel een verschil tussen Asrock en Asus.

Bij Asus worden de elementen op de moederbord veel beter in elkaar gezet en daarom ook duurder.

Zelf ben ik een Asus fan want alle moederborden bij ons zijn van Asus en nooit probleem gehad.

Als je kortbij Alternate woont is het de moeite om daar te kopen want het kan altijd zijn dat iets niet goed werkt op de computer en hoeft je een beetje te rijden naar Alternate en bovendien geven ze daar zeer goede service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De weg naar Azerty en Alternate is net zo lang :embarassed:(toch wel een heel eind). Dus dat maakt niet heel veel uit. Zo zie ik dat Azerty toch net wat goedkoper is. Ken echter de hele service niet (of die dus goed is). Hoor en lees wel heel veel goeds.

Voordeel is het gratis verzenden en de korting. Nadeel is dat de grafische kaart op "meer dan 10 werkdagen" aangegeven staat qua leverbaarheid. Dat vind ik persoonlijk nogal vaag. Terwijl bij Alternate deze maar 3-5 werkdagen heeft. Nou ben ik niet de ongeduldigste. Dus als Azerty genoeg voordelen biedt, maakt het mij niet veel uit.

Iemand die wel ervaring heeft met Azerty of gewoon een mening hierover wil/kan delen?

Bedankt voor de opheldering wat betreft het moederbord. Had al zoiets in gedachte. De SSD is dan inderdaad een goede overweging waard. Vindt ze persoonlijk gewoon wat aan de dure kant. Bedoelde eigenlijk met het opdelen in partities natuurlijk de 2TB. Maar dat lijkt mij dan overbodig als windows, etc. al op een SSD staat?:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoelde eigenlijk met het opdelen in partities natuurlijk de 2TB. Maar dat lijkt mij dan overbodig als windows, etc. al op een SSD staat?:-)

Dat heeft zeker geen effect op het indelen van partities op je harde schijf van 2TB. Een SSD in partities opdelen kan in principe ook, maar is inderdaad niet zo interessant omdat de meeste SSD's een kleiner geheugen hebben en aan de duurdere kant zijn, aan de andere kant is het wél interessant om dat te doen indien je van plan bent om je OS ook op de SSD te installeren, zoals Stegisoft vermeld heeft.

@Stegisoft:

Er is wel een verschil tussen Asrock en Asus.

Bij Asus worden de elementen op de moederbord veel beter in elkaar gezet en daarom ook duurder.

Heb hier nooit erg veel verschil in gemerkt.:hmmmm: Noch in kwaliteit, noch in prestatie... want ik denk dat de prestaties van het systeem in het algemeen weinig beïnvloed worden door de structuur van het moederbord, doch is dezelfde hard- en software technologie aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD in partities opdelen kan in principe ook, maar is inderdaad niet zo interessant omdat de meeste SSD's een kleiner geheugen hebben en aan de duurdere kant zijn, aan de andere kant is het wél interessant om dat te doen indien je van plan bent om je OS ook op de SSD te installeren, zoals Stegisoft vermeld heeft.

Is het dan niet ook gewoon een idee om de SSD 120GB en de SATA 2TB intact te laten (beiden niet in partities in te delen)? De OS en allerdaagse programma's op de SSD zetten. En de games, etc. op de normale harde schijf (2TB)? Wat het opdelen van de 2TB eigenlijk overbodig maakt.

Of was juist het idee van jou erachter een SSD op te splitsen en de OS op 1 partitie te zetten en de belangrijkste games op de andere partitie. En de rest op de reguliere harde schijf (SATA)? Deze vraag omdat je zegt dat het maken van partities op de SSD wel interessant is indien ik van plan ben de OS op deze SSD te installeren. Het installeren van de OS op de SSD is dacht ik sowieso het hele idee achter de SSD zelf? :hmmmm:

Ik had eerder in mijn hoofd om dan beiden niet in partities te delen en de OS en belangrijkste programma's (geen games) op de SSD te zetten. Eigenlijk zodat ik eigenlijk alleen een echt risico loop over wat op de SSD staat.

En dan de games en de rest gewoon op de SATA, waar het risico dan eigenlijk alleen bestaat als die SATA kapot gaat of de hele computer ^^.

Of is dan een SSD eigenlijk soort van overbodig?

Vind het nog allemaal wat wazig wat het SSD-gedeelte betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.