Ga naar inhoud

Lacie LaCinema bestanden niet meer toegankelijk


Sam Buru

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een aantal jaar een Lacie Lacinema Classic van 1Tb, welke ik als backup gebruik.

Nu wou ik onlangs nieuwe muziek en films op deze schijf zetten, toen de schijf aangaf dat deze niet genoeg vrije ruimte had. Dit is raar, want er staat maar 750Gb op, en ik wou er 20Gb bij zetten...

Toen ik dit ging opzoeken, stond er ergens dat het kon dat de schijf gedefragmenteert moest worden.

Na een analyse heb ik dan defragmentatie gestart ( paragorn ), maar dat duurde enorm lang dus ben ik in men bed gekropen.

Toen ik opstond en ging kijken stond er dat er een fout was opgetreden, en de actie niet was uitgevoerd.

Nu kan ik echter niet meer aan de bestanden op die schijf aan, ook al staan ze er nog wel op ( de gebruikte schijfruimte is nog steeds 750Gb ). 

Het grootste deel van de bestanden heb ik op de 640Gb van de laptop staan, maar het andere stukje heb ik nergens anders meer op staan. ( en dat zijn de filmpjes van de kindjes van geboorte tot nu... )

Weet iemand hier een oplossing voor om de bestanden terug toegankelijk te krijgen?  Ik heb al eens met een recovery-programma ( stellar phoenix win data recovery ) geprobeerd, maar vanaf ik daarmee de bestanden wil recoveren/opslaan loopt dat programma vast.

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor.  Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit telt alleen voor XP en ouder, als je in windows 7 bijvoorbeeld diskmgmt intypt krijg je hem gewoon.

 

De schijf is nog wel gewoon zichtbaar wat een goed iets is! Ik raad u aan de volgende handleiding te volgen.

 

 

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Gezien het in dit geval om een via USB aangesloten schijf gaat zal het enorm lang duren, ga uit van 4 uur.

Wat is het resultaat van deze test?

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen .

Of druk rechtsbovenin op het floppy icoon en sla hiermee de afbeelding op.

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat het wat langer duurde, maar ik geraakte niet op het forum via wifi.

Via LAN lukt het wel?  Zal straks eens afmelden en opnieuw proberen .

 

Volgens HD-tune is er niets beschadigd aan de harde schijf.  Hieronder vind je de printscreen.

post-5514-0-21001700-1421696467_thumb.jp ( nu met jpeg )

 

Hopelijk is dat alleen maar goed nieuws ;)

aangepast door Sam Buru
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een goed teken, (maar dit betekent niet dat er niets anders stuk kan zijn aan het mechanische onderdeel van de hardeschijf).

 

Ik heb ondertussen ook gespot waarom je waarschijnlijk geen films op de lacie kon zetten, waren dit bestanden (een of meer van de) groter dan 4GB? (per stuk bedoel ik dan , niet in totaal). FAT32 kan namelijk bestanden groter dan dat niet aan, daar heb je NTFS voor nodig. (je ziet dat schijf0 netjes NTFS geformatteerd is, en de LaCie FAT32, druk NIET op formatteren want dan ben je ALLES kwijt wat er op staat).

 

 

Probeer voor nu dit programmatje eens om de data die je nog mist er af te krijgen. (kopieren, NIET knippen)

http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Yannick,

 

Ik heb net die unstoppable copier geprobeerd, en dan de map die ik wil behouden als bron ingesteld.

Daarna de backup-schijf als doel ingesteld, maar als ik kopiëren druk krijg ik meteen dat hij 0 bestanden heeft gekopiëerd...

Als ik op die map op eigenschappen duw, zegt die trouwens dat er 0 bytes in de map staan... 

Dit komt door die mislukte defragmentatie, maar de inhoud staat er zeker nog op ( is te zien in diskmanagement ).

Is er iets anders dat ik nog kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar print screens gemaakt, een beeld zegt meer dan woorden ;)

 

Dit is wat ik te zien krijg als ik naar de bestaande mappen ga op de schijf ( let op de gebruikte ruimte en dewelke in de mappen wordt aangegeven )

 

post-5514-0-44683900-1421866950_thumb.jp

 

Als ik dan bv in pictures de map i' wil openen, krijg ik volgende error

 

post-5514-0-67485200-1421866936_thumb.jp

 

Het leukste voor mij zou zijn dat ik op een of andere manier gewoon de bestaande data terug aan de bijhorende mappen kan koppelen, maar dat lijkt me bijna onmogelijk.  Volgende beste zou zijn dat ik de data die ik enkel op die Lacie-schijf heb staan kan recupereren.  En dat zijn die filpmjes van mijn kinderen, welke onder pictures/foto's/baby/de geboorte/filmpjes stonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet goed wat er gebeurt is, maar hier is ontzettend veel corrupt geraakt zotezien.

 

 

Gezien er niets in de map staat betekent het simpelweg dat het weg is.

 

Download en installeer de versie voor FAT en laat deze eens grondig scannen.

https://www.runtime.org/

 

Helaas zijn er geen garanties dat er iets word teruggevonden, maar dit is je beste kans.

Installeer de software absoluut niet op de hardeschijf die gescand moet worden, en zorg er voor dat er ook absoluut niets anders op deze hardeschijf word geschreveb, dan heb je namelijk de kans dat je verloren data word overschreven en voor altijd verloren gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.