Ga naar inhoud

Laptop fan maakt veel lawaai, temp hardware redelijk hoog


spikke

Aanbevolen berichten

Dag allen,

ik heb een probleem met de mijn koelingsventilator. Ik weet niet of dit een oververhittingsissue is of niet. in ieder geval, hier zijn mijn stats.

Processor: intel core 2 duo mobile T5500

Chipset: Intel GM965

RAM: 2048mb (2x 1024 mb DDR2-SDRAM

HD: Seagate ST9160821AS

Het gaat hier over een ASUS laptop met Windows XP. Hij werkt vlot, enkel de ventilator maakt belachelijk veel lawaai.

Mijn hardware heeft een temperatuur van 73°C

Processors hebben een temperatuur van 70°C

mijn hard drive heeft een temperatuur van 30°C

Vanaf het moment dat ik mijn laptop start begint de ventilator te draaien op hoge snelheid. Ik heb al eens geprobeerd met een stofzuiger om wat stof ofzo er uit te zuigen, maar het probleem blijft. De ventilator maakte voordien nauwelijks geluid, totdat de laptop is vast gelopen (hij is gefreezed in Outlook). Toen ik opnieuw opstartte, was, en is, er niets aan de hand qua vlotheid in het werken, maar de ventilator blijft veel lawaai maken.

Graag uw advies, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf het moment dat ik mijn laptop start begint de ventilator te draaien op hoge snelheid. Ik heb al eens geprobeerd met een stofzuiger om wat stof ofzo er uit te zuigen, maar het probleem blijft.

Op welke manier ga je te werk bij dat stofzuigen ?...

Een grondige poetsbeurt van een laptopfan doe ik met : stofzuiger, gecomprimeerde lucht, borsteltje om scheermachine te reinigen.

Voeding en alle andere bekabeling loskoppelen, laptop dichtklappen, en laptop omdraaien.

Nadien de batterij verwijderen.

Nu dien je je fan te localiseren...eens je hem gevonden hebt kan je onderaan het deksel openschroeven ter hoogte van de ventilator...zorg voor een perfect passende schroevendraaier en leg veiligheidshalve de schroefjes van het deksel keurig opzij.

Voor je begint met het open schroeven dien je te zorgen dat je niet statisch geladen bent : radiator in woonkamer aanraken om te ontladen. Best ook geen fleece of zo dragen, gewoon katoen is prima.

Zoek de uitgang van de fan, zodat je tegen de luchtstroom in gecomprimeerde lucht kan spuiten, stof komt nu los...zuig dit tussendoor op met je stofzuiger. Zorg er voor dat de ventilator niet ronddraait bij het stofzuigen / blazen met de lucht. De schoepen van de fan maak je proper met het borsteltje (scheerapparaat). Zorg er tevens voor dat je de bus met gecomprimeerde lucht nooit onderste boven houdt bij het spuiten. Regelmatig en voorzichtig het losgekomen stof opzuigen met je stofzuiger.

Deze handelingen mag je blijven herhalen tot er geen stof meer komt.

Vergeet ook niet je afdekplaat aan de binnenkant te stofzuigen (hulpstuk van je stofzuiger met borsteltje).

Als alles grondig stofvrij gemaakt is kan je terug beginnen te monteren.

Op een intensief gebruikte laptop mag je dit zowat 6-maandelijks tot jaarlijks doen...een goeie indicator is de temperatuur links en rechts van je touchpad...

Preventief plaats je je laptop altijd op een stofvrije massieve ondergrond...een zetel, broek, donsdeken, tafeldoek, enz...als ondergrond is echt not done !

Geef je notebook zoveel mogelijk een vaste plaats in de woonkamer...als de fan zijn verse lucht langs onder aanzuigt kan je eventueel de laptop achteraan wat omhoog zetten, zodat de vrije ruimte onderaan vergroot en ie gemakkelijker kan 'ademen'.

Bij correct gebruik ga je merken dat de 'onderhoudsintervallen' verder uit mekaar komen te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar gaat dit werkelijk de oorzaak zijn?

qua temperaturen... zijn deze normaal, of zijn deze te hoog?

voor zover mijn kennis hierover, voor een cpu is 70°C nog ok, maar voor hardware niet... .

zal dit helpen / verholpen worden door de laptop dit onderhoud te geven?

En ik mag mijn laptop zomaar opendraaien?

Alvast bedankt voor het snelle antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk momenteel op een laptop die sedert 13u ononderbroken door 2 mensen gebruikt wordt.

Vorige week deed ik een poetsbeurt zoals beschreven.

Temperatuur processor : 47° C

Temperatuur grafische kaart : 57 ° C

Temperatuur harde schijf : 37 ° C

Zie afbeelding in bijlage.

post-20447-1417704329,9587_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter vervollediging nog volgende afbeelding en situatie...

Zelfde laptop, zelfde gebruik...maar...nu zit er onder de twee achterste steuntjes van de laptop (t.h.v. het scherm dus) onder elk pootje een dvd-doosje, dikte (hoogte in dit geval) = 1 cm.

Na een kwartier heb je dan volgende resultaten :

Temperatuur processor : 42° C --> daling van 5 ° C

Temperatuur grafische kaart : 50 ° C --> daling van 7 ° C

Temperatuur harde schijf : 36 ° C --> daling van 1 ° C

Als je de procentuele daling van de temperaturen bekijkt (vooral bij grafische kaart en processor !) weet je meteen dat de 'ademruimte' en de ondergrond van een laptop enorm belangrijk is...als je rekening houdt met het feit dat een laptop op zich een rasechte stofzuiger is (zuigt zijn 'zuivere' koellucht onderaan aan...), besef je meteen hoe groot de impact van een stofvrije ondergrond is.

Voor mij zijn het regelmatig (grondig) stofvrij maken van de ventilator en een degelijke ondergrond dan ook van primordiaal belang...

post-20447-1417704330,2919_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.