Ga naar inhoud

Voor iedereen die een moderne mac gebruikt..


Gast sees

Aanbevolen berichten

Ik gebruik een APPLE.. :D

En dat al meer dan 20 jaar.. door ups en downs heen..

Het enigste grote verschil is met het windows/linux systeem is: Ze werken altijd, als het echt moet werken.

Niets meer en niets minder..

Ik ga ook geen discussie aan of het beter of slechter is..

Dat is het geheim, als je er dagelijks onder druk mee omgaat, en het systeem door blijft draaien.. en het presteert navenant je kennis en ervaring.. is het het beste systeem wat er is..

Mijn macs, en dat zal vreemd klinken in de oren van de meeste pc-bezitters hebben gemiddeld top gepresteerd voor ongeveer 8 jaar, zonder de noodzaak van vernieuwing te voelen..

En met een klein beetje gezond verstand, gemakkelijk te vervangen, en bijna de aanschaf kosten.. met natuurlijk de extra's niet meegeteld..:D gemakkelijk terug gebeurd.. Ze houden hun waarde.

Dit gezegd te hebben wil ik open staan voor de vragen van iedere verse trotse mac-eigenaar, die van mijn kennis gebruik wil maken :D

ik ben niet echt een voorstander van het hack-gebeuren wat betreft commerciele software.. maak je er geld mee, schaf het aan. Geen uitzondering gerechtvaardigd, denk ik.

Maar wil je er van leren en onbeperkt werken, denk ik dat het een andere zaak is.. wees eerlijk hierin en ik help je vooruit.. er is bijna geen beperking op de MAC, waar ik niet in thuis ben.

En er is echt geeeeen programma of truc die niet op een mac werkt, en wel onder windows.. vergeet de oude tegenspraken, alles wat onder linux/unix draait werkt ook op een mac..

Wel zijn er heel veel toepassingen die wel op een mac, maar nooit onder windows kunnen en zullen draaien, zelfs een van de meest simpele toepassingen.. het zoeken op bestand.. is nu al bekend, zal niet gaan werken onder 7..

Ik hoop dat je begrijpt dat ik mijn diensten aanbied hier omdat ik graag mensen help en niet om een discussie op gang te brengen.

Wat een boer niet kent.... enz enz enz..

Ik wil wel graag met iedereen uitnodigen, die thuis is in UNIX, contact met me op te nemen, om nieuwe innovatieve ideeen uit te werken :D

Daar gaat het om..

Greetz..

sees

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne start nu (na 1 week gebruik en 4.5 jaar kast) niet meer op, ding doet niets meer ;). Verder zie je wel frequenter schermen langs komen van mac's waar verticale lijnen op zitten (dus heel de mac voor de vuilbak).

De kwaliteit was vroeger super, maar als je nu de macbookjes neemt, dan ontstijgen die de bouwkwaliteit van de gemiddelde dell niet meer... Sterker nog, voor de prijs van een apple heb je een Dell met 4 jaar thuisherstellinggarantie erbij. Hij mag dan eens niet starten, de dag erop komen ze hem bij jou thuis herstellen. Dàt is pas service (want hardware gaat altijd kapot, wat het merk ook is).

Verder zoals gezegd; alles draait idd op mac; maar als je dan toch een windows gaat simuleren binnen je mac omgeving kan je evengoed een windowspc kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij iedere mac wordt een herstel-CD geleverd..

Start er eens van op met C ingehouden op je toetsenbord..

4,5 jaar.. dus een Power-Mac.. 99% dat het geheugen niet in orde is..

En Apple gebruikt alleen maar A-kwaliteit hardware..

:D sees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mac gebruiken wij op school en ik moet zeggen I HATE IT!

Ik ben het natuurlijk ook totaal neit gewoon enzo, maar linux/windows werkt beter.

En die kwaliteit van Mac's is zwaar aan het achteruit gaan, zo zie je bv van die dure macs van +2000 euro waar het scherm scheef staat, mag niet voor zo'n duur ding, en zeker niet omdat dan heel je pc ineens weg moet...

Op het school is er een grote elektrisiteispanne geweest, bijna alle HD's van de Macs waren kapot, hd's van windows systemen (Western Ditgital's) werkten gewoon door.

Raar toch?

En Apple gebruikt alleen maar A-kwaliteit hardware..

En Sony VAIO, of Asus G serie van zelfde prijs zit gewoon ook A-kwaliteits producten in. Nu ik het over laptops heb, bij desktops is dat gewoon hetzelfde.

En was het Apple niet dat die slechte mobiele GPU's gebruikte die oververhitte?

Niet Apple zen schuld, Hp enal heeft hier ook last van.

Maar ik bedoel Apple's zijn niet ZO speciaal qua hardware zijn tegenwoordig ook maar Intel cpu's en ATi of nvidia kaartjes...

Vroeger was dat anders nu niet meer... beetje stom vind ik

Zodus, een beetje een mac-hater hier, maar ik moet zeggen, de programma's draaien wel héél stabiel Cabri en Photoshop enzo hebben nog nooit zo stabiel gedraaid.

Kortom ik denk dat je er van moet houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) of mee gaan duiken.. wat er laatst eentje gedaan heeft, hij zat rustig nog zijn duikfoto's te bewerken op z'n ibook-je, op de rand van de boot, stak hem onder z'n arm en liet zich achterover in het water vallen..

Tja, soms zijn ze te gemakkelijk..

En aarondk1.. waar ik een hekel aan heb, is niet specifiek zijn..

In mijn ervaring zijn het altijd de PC's die het binnen een netwerk begeven.

Iedere mac heeft een extra beveiliging tegen dit soort dingen in zijn stroomvoorziening zitten.. zeker na 2002..

Wat waren het voor mac's die er de brui aan gaven?? Welk type??

En ze kosten meer dan € 2000,=?? Dan moeten ze meer dan 5 jaar oud zijn..

Of waren het de nieuwere 24-inch imac's, want dat zijn de enigste die in de buurt komen van die prijs, en dan moet je ze ook nog helemaal uitbreiden, met alles wat er maar voor te koop is.. 4 gig intern enzo..

Een flinke 20-inch imac kost incl. € 1100,= compleet met alles erop en eraan en met 2gig intern. De 24 inch € 1500,=

Of bedoel je een mac-pro, voor € 2600,=, die kwa hardware en kwaliteit vergelijkbaar is met de duurste Dell's en HP's die dan alleen maar minimaal € 1000,= duurder zijn.

Omdat bijvoorbeeld ook alleen maar hierin de chip van een A-lijn afkomt..

Een computer met een processor met vrijwel dezelfde specificatie's als de goedkopere modellen van € 1000,= van Dell?? Waarin zou het verschil toch zitten??

Deze maken dan ook gebruik van de A-kwaliteit, die een producent van onderdelen kan leveren.

Al lijkt het, dat een onderdeel hetzelfde is, maar iedereen weet dat zelfs van dezelfde assemblage lijn, de kwaliteit van het product gigantisch kan verschillen.

Apple koopt alleen maar de geteste A-lijn op, van een product.

Iets anders nemen ze niet af.. Dan maar iets duurder.. en door de vaste afname en hoeveelheid ook weer goedkoper..

Dit om de naam te beschermen en de reparatie cyclus te voorkomen.

Minder dan 1/2% komt terug wegens hardware-problemen bij Apple.

Bij bijvoorbeeld Dell en HP is dit bijna 15%..

Geteste specifieke processors bij Intel die boven de 90% scoren gaan direct naar Apple.. en een paar naar de top-modellen van de andere computerbouwers..

De duurdere koop je in de handel dan voor je PC, die dan de B-kwaliteit leveren..

Heb je jezelf nooit afgevraagd, waarom je voor dezelfde type processor, opeens € 200,= meer betaald, als er bv extreem opstaat.. ??

Die onder de 80% scoren komen op de vrije markt en kosten daarom minder dan de helft.. en worden meestal ook niet verder getest..

Voor de thuis-gebruiker is er dan ook nog de rest partij.. voor een computer onder de € 400,=.. heb je geluk, kun je er toch nog een zeer goede computer aan hebben..

Dit geld voor bijna alle onderdelen..

Waarom loop ik met een ibook 30 meter verder weg van een WIFI-punt, dan de vaio waar jij het over had?? Iemand wou dit niet geloven, dus hebben we het uitgetest..

Dit heeft een reden.. :D

Western Digital HD's zitten ook in een mac.. :D maar ook seagate's en andere merken..

net wie de specificatie's kan halen met een partij.. die levert..

Ik plaats gemiddeld 30 tot 50 Apple's voor thuis en werk-omgeving per jaar.

En ik heb nog nooit uit de doos een hardware-probleem gehad.. of een niet netjes afgewerkte machine..

Natuurlijk zijn er wel eens problemen, maar die worden meestal netjes en zo snel mogelijk opgelost.

Zelfs een 4 jaar oude imac, die wegens een verhuizing :) een kapot moederbord had, werd door mijn leverancier, met een kleine bijlegging, door het nieuwste model vervangen. Dat is service..

En niet zoals bij een kennis, die toch tegen beter weten in, een goede PC voor de kinderen wou bijzetten, zodat hij zelf de imac voor zichzelf had :)

Hij kocht voor € 1400,= het top-model bij Dell, de XPS 430 inclusief scherm..

"hij doet het niet" belde hij mij s'avonds op.

"Je weet dat ik niet de kneepjes van een PC weet, maar ik kom wel even"

Wat bleek.. de sata kabeltjes voor de HD's en de DVD's waren niet aangesloten op het moederbord.. ?? Hoe kun je zo een computer eigenlijk testen voordat hij wordt uitgeleverd ??

Hij werkt nu, maar blijft consequent software-problemen geven, hij crashed om de haverklap. Er is dus nog iets meer loos..

"Nee meneer, u kunt die machine niet ter reparatie inleveren en al zeker niet inruilen, omdat hij niet door een bevoegde monteur geopend is..."

Het scherm deed het ook niet, de aan-uit knop was defect..

Hij heeft dit scherm nu al weer 6 weken geleden teruggestuurd, en zit er nu nog steeds op vervanging te wachten, het raf nummer klopte niet, uiteindelijk, omdat het hele systeem niet is geretourneerd......

Hij had alleen al van de telefoonkosten een nieuwe imac kunnen kopen nu.

En hij zit nu achter een 10 jaar oud 17 inch Apple scherm, dat ik nog had staan, met tranen in de ogen te herstarten..

Ik weet dat als de pech je treft.. tja.. en dat dit een extreem voorbeeld is..

Maar voor mij ongekend zo..

:D sees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil best geloven dat Apple misschien van iets hogere kwaliteit is...

Maar kom je betaalt echt véél te veel, en afwerking is niet in verhouding.

Je zit opgescheept met dat OSX, en voor updates moet je betalen...

Jij hebt pech gehad met andere merken , ik heb pech gehad met Apple's.

Ok, 2000 euro is misschien iets te duur, goedkoopste Macbook is 950 euro.

Als ik een laptop van 950 euro koopt verwacht ik opzen minst een 15" scherm en geen 13", toch ook wel graag 4GB ram en niet 1GB (mss gebruikt OS X niet zoveel als Vista maar Photoshop enal vreet toch serieus weg...)

En aarondk1.. waar ik een hekel aan heb, is niet specifiek zijn..

In mijn ervaring zijn het altijd de PC's die het binnen een netwerk begeven.

Iedere mac heeft een extra beveiliging tegen dit soort dingen in zijn stroomvoorziening zitten.. zeker na 2002..

Wat waren het voor mac's die er de brui aan gaven?? Welk type??

En ze kosten meer dan € 2000,=?? Dan moeten ze meer dan 5 jaar oud zijn..

Of waren het de nieuwere 24-inch imac's, want dat zijn de enigste die in de buurt komen van die prijs, en dan moet je ze ook nog helemaal uitbreiden, met alles wat er maar voor te koop is.. 4 gig intern enzo..

Dat waren Mac pro's van 2500 euro, zo met dual Xeon(octa-core) dingen(gebruiken die voor wiskundige berekingen), en alle nieuwe pc's hebben zo'n beveiliging.

Dat zit gewoon in elke (goede) voeding, maar pc's waren toch wel kapot hoor.

Geteste specifieke processors bij Intel die boven de 90% scoren gaan direct naar Apple.. en een paar naar de top-modellen van de andere computerbouwers..

De duurdere koop je in de handel dan voor je PC, die dan de B-kwaliteit leveren..

Heb je jezelf nooit afgevraagd, waarom je voor dezelfde type processor, opeens € 200,= meer betaald, als er bv extreem opstaat.. ??

Die onder de 80% scoren komen op de vrije markt en kosten daarom minder dan de helft.. en worden meestal ook niet verder getest..

Voor de thuis-gebruiker is er dan ook nog de rest partij.. voor een computer onder de € 400,=.. heb je geluk, kun je er toch nog een zeer goede computer aan hebben..

Volgens mij gebruikt Apple gewoon Xeon's, en dat zijn gewoon processor's die beter getest enzo zijn door Intel.

En voor in servers dienen, geven wat meer stabiliteit, dat is waar

Maar heeft dat nut? Als je geen server oid gebruikt voldoet een "gewone" ook.

Die "Extreme" editions van Intel hebben unlocked multiplier, heb je veel aan in een mac hoor, overklokken gaat nogaltijd niet met een Apple (tenzijj je gaat solderen).

Ik heb zelf een Extreme en Xeeon gehad, en qua prestatie zijn die hetzelfde als een quadcore in dit geval.

Ik snap gewoon niet dat Apple Xeon's gebruikt, kost véél meer en je voor de gewone apple gebruik nutteloos.

De service van Apple trekt echt letterlijk op NIKS, ken wel wat mensen met Apples en die wachten ook paar weken op hun macbook...gewoon omdat de batterij het begeven heeft(we weten zeker dat het de batterij was en niet het moederbord oid)...

Dell hun service is meestal subliem, van HP kan er ook meedoor...

Maar nu zijn we eigenlik gewoon bezig, welk het beste is...

Daar gaat het niet om, ze hebben allemaal hun voor -en nadelen, ik denk dat je van een Apple met houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.. ??

Ik meende alleen maar wat vooroordelen weg te halen.. en wat meer uitleg te geven.

De standaard opmerkingen over Apple zijn..

Te duur, vreemde onderdelen, dure software en ze kunnen geen windows programma's draaien.. en hebben geen spellen. :)

Over al deze argumenten kunnen we het eens zijn, ze kloppen niet meer.. we leven nu.

Hardnekkige verhalen van ooit eens, worden steeds maar weer opnieuw omhoog gehaald en zijn niet meer van toepassing, zoals je batterij aanhaling.. dit speelde bij alle laptops van alle producenten, nu alweer bijna 2 jaar geleden.. en het wachten lag aan de leverancier van die batterijen, die tijd nodig had om met een alternatief te komen.

We zijn het er over eens, dat elke computer voor en tegens heeft..

OK, maar alles is te duur als het niet werkt..

Als het goed en degelijk werkt is niets te duur.. in alle redelijkheid natuurlijk.

Met de overschakeling van steeds meer bedrijven naar een complete Apple omgeving.. is de trent gezet. Ik zie het dagelijks gebeuren en word er steeds meer bij betrokken.

De overgangsfase is meestal even wennen, maar is snel vergeten, als de voordelen zich echt openbaren..

OSX, is het beste, meest stabiele systeem wat er draait op het moment, zeker voor het normale thuis gebruik.

Maar ook voor zware programma's en een stabielere werkomgeving, eigenlijk voor iedereen die toepassingen draait, zonder te willen weten hoe het werkt.

En gewoon hun werk willen doen, zonder steeds maar weer met een systeem bezig te moeten zijn.

Dus gewoon prettig en met plezier achter zo'n ding willen zitten. :D

Voor diegene die de laatste bitjes uit een programma willen halen, hun computers compleet willen tweaken en elk programma naar hun hand willen zetten... is de Apple eigenlijk gewoon niks en er zelfs niet voor bedoeld.. denk ik.. (nou ja.. het Unix gedeelte is natuurlijk wel heeel interessant.)

In ieder geval, iedereen die ik vooruitgeholpen heb.. wil absoluut niet meer terug.

Gemiddeld hoor ik nooit meer iets van diegene, totdat ze een nieuwe willen aanschaffen met meestal alleen maar de vraag waar ze op moeten letten..

Hebben ze hem binnen, dan ga ik er normaal gesproken even heen, meestal omdat ze dan ook meteen een nieuwer systeem hebben.. en met een klein beetje spelen en uitleg.. zijn ze weer jaren onder de pannen. :D

Effe alle gegevens ,documenten, programma's en instellingen van de oude overzetten, met 1 klik, een firewire kabeltje.. en een herstart..

En ze werken meteen weer door zoals ze het gewend waren.. met meteen weer alles bij de hand.

De oude raken ze normaal gesproken snel weer kwijt op tweedehands mac.. :D

Ze bewerken en beheren Office-documenten, muziek, films, photo's, webpagina's en de normale dagelijkse dingen.. gemakkelijk en snel, meestal dingen waar ze op de PC niet eens aan durfden te beginnen.. en het nu in een handomdraai doen.

En dat altijd zonder problemen, dag in dag uit.. en dat is meer dan genoeg voor de meesten.

Een tip of een verwijzing op zijn tijd is alles wat ik verder nog hoef te doen.

Het onderhoud is simpel en recht toe, recht aan..

Laat de mappen systeem, bibliotheek, programma's en je eigen Thuis-map altijd op hun plaats staan.

Alle update's gebeuren automatisch of naar keuze handmatig en worden volledig door het systeem verwerkt.

Een gratis programma'tje.. Maintenace.. 1x in de maand eens draaien.. houd het UNIX gedeelte schoon, repareerd je beheerders-functie op alle bestanden en toepassingen, verwijderd overbodige cach-bestanden, enz.. enz..

Nou, in ongeveer 10 minuten hou je zo, je mac in top-conditie.. (Wel even 2x herstarten daarna.. als extra tip)

That's it..

Een virus programma heb je niet nodig, ze werken gewoonweg niet op de mac onder OSX. Maar wissel je regelmatig mail en bestanden uit met een PC, is het verstandig om het gratis ClamAV erop te zetten.. en ze automatisch of handmatig even te controleren op virussen, voordat je iets doorstuurt..

Alle nodige update's zijn gratis, altijd.. en dat geldt tevens voor alle programma's die je erbij gekregen hebt..

Een totaal nieuw systeem kost geld..

Wil je meegaan, is dit je eigen keuze, het oudere systeem wordt zeker nog enkele jaren volledig ondersteund..

Met een installatie, van zo'n meestal toch wel volledig nieuw systeem, verlies je niets van je oude documenten of instellingen, iedereen kan het doen en werkt na een herstart meteen, zonder ook maar iets te overschrijven.

En is meteen geschikt, voor alle Apple-computers die aan een redelijke hardware configuratie voldoen, dus 8 tot 10 jaar oude computers draaien dit nog perfect..

10.5 uit 2008, het laatste systeem, draait op alle G5's van rond 2000.. en de meeste G4's..

En maakt zelfs die oudere systemen niet alleen voelbaar sneller.. ondanks dat ze het voordeel van de Intel-processor missen, maar ook tot een, nog steeds respectabele beroepsmatige werkmachine.. ik ken mensen genoeg die dagelijks op zo'n oud beestje, hun brood verdienen en die er nog niet eens aan denken, om een nieuwe aan te schaffen... "Hij kan nog jaren mee.. :D" Terwijl de allernieuwste imac in de huiskamer staat te blinken..

Of heb jij niet betaald voor Vista??

Dan heb je waarschijnlijk Premium of Universal gekocht of zoiets.. voor eeuh... hoeveel ook al weer??

En heb je waarschijnlijk een nieuwe computer nodig gehad.. :D

Oude verhalen.. en voor de meesten echt niet meer van toepassing.

:D sees

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.