Ga naar inhoud

Welke Linux-versie is het 'leukste'


Aanbevolen berichten

4 partities

1 systeem win 8 150 gig ( voor dochter; moet blijven)

1 logisch station beetje opslag 150 gig (opslag mag eraf)

1 ongebruikt (krijg ik niet weg) 10 gig ( win8 boot kan er verder niks mee )

1 primaire partitie win 8 150 gig ( mijn eigen schone win 8 met office;moet blijven funtioneren)

Ik wil een niet al te moeilijke versie van Linux of een alleskunner om te leren en weer te koesteren

Waarom wil ik Linux??? Leg mij uit??

Erik V

51 jaar

almere

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom jij Linux wil, kan een ander niet op antwoorden.

Het is altijd een eigen keuze. Als jij Linux installeert omdat een ander dat wil, ben ik bang dat je al gauw weer terugvalt op Windows.

Dus: Waarom wil jij Linux? Als je dat weet, kunnen we daarna kijken welke linux-versie jij leuk zal vinden.

Andere vragen die je voor jezelf moet beantwoorden:

- wil je een dualboot met windows? of een dedicated linux-box?

- ben je bereid een 'gewenningsperiode' in te gaan waarbij je in het begin even moet wennen omdat het allemaal net iets anders werkt of net een andere naam voor dat bekende programma heeft? De eerste paar dagen/weken zul je veel googlen en/of hulp inroepen op fora.

- Heb je enige kijk op de werking van een besturingssysteem in het algemeen en vind je het leuk daar aan te knutselen? Of wil je liever een kant-en-klaar systeem? Ben je juist het type waarbij dat wat onder 'de motorkap' gebeurt niet zo jou ding is?

- En vooral, nogmaals: Waarom wil jij linux?

Om alvast een indruk te krijgen van de vele mogelijkheden en distributies (linux-versies) zou je eens een kijkje kunnen nemen op DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.. Bij het uitgebreid zoeken vink je je wensen eneisen aan en er komt een lijst met verschillende linux-distros die daaraan voldoen, incl reviews en screenshots.

Laat maar weten hoe we je verder kunnen helpen met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga nu kijken, bedankt vast

heb nu live usb met linuxmint (nadia) ziet er mooi uit, dacht ff installeren, maar

terwijl ik een logisch station heb wil ie niet installeren op die partitie

heb er ext4 van gemaakt, maar blijft zeggen geen bestandssysteem ???

iemand oplossing?

heb alleen word nodig.. verder heb ik niets met windows,

duur / veel tijd kwijt aan schoonhouden en bij alles wat je wilt downloaden word je

geconfronteerd met rommel die je niet wilt

heb ubuntu gehad en vond het prachtig

alleen ben ik niet thuis in het commando's geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er ext4 van gemaakt, maar blijft zeggen geen bestandssysteem

Wie zegt dat? Windows of Linux?

Windows kan geen ext4 lezen en zal altijd zeggen dat het een onbekend of geen bestandssysteem is.

In Linux zou die gewoon gezien moeten worden. Heb je ervaring met gparted? Zo ja, kijk eens wat -ie aangeeft.

FYI, gparted is een schijf-beheer-utility, enigszins te vergelijken met Windows' schijfbeheer.

ben ik niet thuis in het commando's geven

Het geven van opdrachten krijg je snel genoeg onder de knie, maar in de meeste linux-distros heb je de terminal niet echt nodig, het is alleen veel handiger, krachtiger en vooral sneller dan het werken met de muis.

Laat je niet afschrikken als je eens een advies krijgt om je probleem/vraag op te lossen met opdrachten in de terminal. Vraag dan gewoon om een stap-voor-stap uitleg. Maar nogmaals, de meest gebruikte opdrachten kan je gewoon met je muis uitvoeren, als je dat liever hebt.

Even terugkomend op de dualboot die je uiteindelijk wil maken:

Maak altijd eerst een backup van je persoonlijke bestanden onder het motto 'Better safe than sorry'. Start dan op met de installatieschijf van Linux en let goed op in welke partitie je Linux installeert.

Dit kan gewoon in een logische partitie na het formateren naar ext4.

Mocht je er niet (helemaal) uitkomen, laat het dan ff weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

g parted is niet leesbaar hele kleine lettertjes

ga ander partitieprogramma zoeken

heb installatie cd gebrand (iso) maar als ik wil installeren blijft ie zeggen

geen bestandssysteem

ga naar bestandsindeling maar zou niet weten hoe

wordt nu al net zo hinderlijk als windows, ze schreeuwen wat maar als je het opzoekt bestaat het niet

mooie layout strak, maar ja wil niet echt lukken

Hoe kan nu partitie krijgen waar ik WEL op kan installeren

ik heb sda 1 win8

ik heb sda 5 (dit is dus logisch station waar ik linux op wil hebben)

sda 2

sda 3

sda 4 win8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, Erik, maar ik vind dat je niet echt duidelijk bent.

g parted is niet leesbaar hele kleine lettertjes

ga ander partitieprogramma zoeken

gparted is wel het progje dat hier goed dienst kan doen. Hoezo 'kleine lettertjes' ? Heb je je beeldscherm-resolutie juist ingesteld?

Laat anders eens een screenshot zien.

heb installatie cd gebrand (iso) maar als ik wil installeren blijft ie zeggen

geen bestandssysteem

Vanuit de LiveCD v Linux? Dan formateer je m toch naar ext4? Wat is het probleem dan?

ga naar bestandsindeling maar zou niet weten hoe

Gewoon in gparted

wordt nu al net zo hinderlijk als windows, ze schreeuwen wat maar als je het opzoekt bestaat het niet

Dat kan ik mij niet voorstellen. Wat wordt er exact 'geschreeuwd' ?

Misschien dat mijn google meer vindt dan de jouwe.

Dat is natuurlijk onzin, maar 'het bestaat niet' is dat ook.

Zie ook dit topic, hier wil iemand een Ubuntu installeren in een logical partition. En hij ziet iets over het hoofd: [sOLVED] Dual boot - Installing ubuntu on a logical partition

Misschien heb je er iets aan, of wees duidelijk in waar het probleem zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet meer editten na drie minuten, dus maar even een nieuwe post i.p.v. een edit:

En nu heb je terminal nodig voor het kijken 'onder de motorkap'

Stap-voor-stap

- open een terminal

- typ df en sluit af met een ENTER

- typ daarna sudo fdisk -l en sluit af met ENTER. Typ je wachtwoord als daarom wordt gevraagd.

- copy/paste alles in je terminal in je volgende post.

Met df verkrijg je een overzicht van de gemounte schijven/partities en hun grootte en met fdisk zie je de indeling van je schijven. De -l staat voor list dus laat alles zien, ook wat niet gemount is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil het lukken, Erik?

Laat anders even weten waar je vastloopt of wat niet duidelijk is.

En vraag gerust om een stap-voor-stap uitleg als je dat wenst. Ik wil niet betuttelend overkomen dus ik hou het graag zo kort mogelijk. Maar als je je daar niet mee redt, laat het dan weten.

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hoe kan nu partitie krijgen waar ik WEL op kan installeren

Uit wat ik begrijp in je vorige berichten , heb je bij de installatie van Linux Mint de optie gekozen Handmatig.

Om een Dualboot Linux naast Windows te installeren, markeer je het keuzerondje Begeleid : de grootte van SCSI3 enz.....

Bij After kun je dan met het schuifregelaartje schijfruimte toewijzen die je wil benutten om Linux Mint op te installeren. De toegewezen ruimte zal geformatteerd worden in EXT4 bestandsformaat.

Als Linux Mint geïnstalleerd is , kun je de logische partitie eventueel verwijderen en de schijfruimte dan toewijzen aan de primaire partitie.

1 ongebruikt (krijg ik niet weg) 10 gig ( win8 boot kan er verder niks mee )

Wat volgens mij de recovery partitie is.

Voor Linux Mint te installeren, raad ik aan om eerst een systeemkopie te maken. Moest er iets foutlopen kan het huidige systeem met de systeemkopie teruggezet worden.

Hier kun je Parted Magic downloaden en naar een schijfje branden, waarmee je de laptop kan booten vanaf CD/DVD station of opstartbare USB stick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.