Ga naar inhoud

J. Claes

Lid
  • Items

    90
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Reputatie-activiteit

  1. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Dat is inderdaad goed nieuws.
    En de oplossing wordt je door Windows aangereikt : Netwerkdetectie inschakelen in Netwerkcentrum.
     
    - Instellingen openen. (zoekvak rechts onderaan : instellingen.)
    - Klik op Netwerk & Internet.
    - Klik op Ethernet, dan op netwerkcentrum.
    - Geavanceerde Instellingen voor delen ->
    - Selecteer onder 'Netwerkprofiel' "Privé" (als dat niet ingeschakeld was) om je computer (en de andere, idem) vindbaar te maken op een netwerk dat je vertrouwt en toestaat, en andere gebruikers om de printer te gebruiken of toegang te krijgen tot bestanden die je mogelijk deelt.
     
    Hierna vind je een screenshot van mijn pc en hoe het er zou moeten uitzien.
     
    Ik ben nu weg voor een vergadering met goede kameraden. Tot morgen en succes! En mogelijks kan @droske je vandaag nog verder helpen indien nodig.
     
     
    .
     
  2. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    - Dat ziet er al goed uit; als je nu dubbelklikt op "HTTP, Canon imageRUNNER enz., geraak je dan in het configuratiescherm van de printer?
    - Nu nog een afbeelding van je netwerk (deze PC) ? Voorbeeld (copyright Google) hierna.

  3. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Je printer heeft al een IP adres, dus de opties "met behulp van een TCP/IP adres" of "een lokale printer of netwerkprinter toevoegen met handmatige instellingen" (192.168.0.106) 
  4. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Er blijven blijkbaar netwerkproblemen bestaan. 
    Zo vermeldt de probleemoplosser dat er een probleem bestond met de draadloze netwerkadapter (terwijl je met een kabel verbonden bent?) en dat de printer uitgeschakeld was terwijl die wel zichtbaar (en beheerbaar) is in het netwerk?
     
    In printers en scanners (klikken op de Canon) kan je de printer verwijderen en nadien, in hetzelfde scherm, die printer opnieuw installeren (+ een printer of scanner toevoegen), Windows doet dit automatisch.
  5. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Er lijkt mij toch iets vreemd aan de hand met je netwerk, zo bv. geeft de IP Scanner aan dat je niet kan aanloggen op je eigen pc (geen ">" symbool).
    In het blad Printers en scanners zie je je printer staan.
    - Verwijder het vinkje bij "mijn printer door windows laten beheren".
    - Dubbelklik erop en hij vouwt open, ga naar beheren.
    Start de probleemoplosser. Wat zegt die?
    En nog een vraagje : is de printer verbonden met het netwerk via WiFi of met een kabel?
  6. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    En het kan zeker geen kwaad om volgende patch te installeren (is van 2018), en verhelpt problemen met "Network Scan" ingevolge Windows Updates. Je printer is van 2015, vandaar.
     
    Link : https://asia.canon/en/support/0100765702
  7. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Wel, deze software werd zojuist updated (26 juli 2021), hier te downloaden : Color Network ScanGear 2 v2.30 | Canon Australia 
    Best deze te installeren, je oude software dateert van 2015.
     
    Wil ook mijn vraag beantwoorden of het IP-adres van de printer/scanner nog steeds het oude is?
  8. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    OK. Is het IP-adres van de printer nog steeds hetzelfde?
     
    En blijkbaar werk je met een Color Network Scangear V 2.1.1 (volgens schermafdruk van je geïnstalleerde programma's), de laatste versie is hier : [Windows 64bit] Color Network ScanGear V2.71 (is versie 2.7.1, eveneens van 2015 maar alla.....)
     
    Eveneens na te gaan : beschikt je machine over de laatste Firmware? In de manual lees ik dat een firmware-update zich aankondigt via het bedieningsscherm.
     
  9. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    En dit onthouden we voor later : imageRUNNER C1028iF - Support - Download drivers, software and manuals - Canon België : het hulpprogramma IW Management console.
  10. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Het lijkt mij het eenvoudigste om je systeem terug te zetten naar een vorige situatie via herstel.
     
    Typ "herstel" in het zoekvak, je kan nu systeemherstel starten, 2e optie : recente wijzigingen ongedaan maken, bestanden worden niet gewijzigd. Je kan dan kiezen naar welke toestand je wil teruggaan (datum wordt weergegeven, neem die van enkele dagen geleden).
    Dit neemt wat tijd in beslag....
     
    Dan werkt de printer opnieuw en kunnen de printerspecialisten hier zich concentreren op het scanprobleem, waar ik ondertussen zelf wat op zal studeren.
     
    Ondertussen, @droske, wat had je exact gevonden in het speccy verslag? 
  11. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Wel, gezien @clarkie de draad terug opgenomen heeft, vergeet ik efkes de opmerkingen van @droske, die inderdaad ietwat hevig waren -  ook voor mij.
     
    @J.Claes : je hebt inderdaad een warrige en niet altijd sluitend antwoord gegeven; zo moet ik constateren dat droske je vraagt een IP adres op te geven als zijnde 192.168.0.100, en dit ook te controleren, wat dan blijkt 192.168.0.106 te zijn (IP Scan), waarop uiteraard pingen op 192.168.100 onmogelijk is en droske voor een muur gezet werd.
     
    Nu, back to basics.
     
    - Geef je printer een vast adres in de range 192.168.0.1....49, bijvoorbeeld 192.168.0.10. Dit vermijdt dat, wanneer de lease-time van de Telenet server verstrijkt, je een nieuw adres krijgt. Dus, volgens de Canon manual geen DHCP instellen, maar wel een vast IP. De Telenet router houdt nu dit adres vast.
    - Stel delen van bestanden/printers (zoals voorheen vermeld) in.
    - Schakel SMB in (zie :  Hoe SMB op Windows 10 in te schakelen - Windows Bulletin Tutorials
    - Herstart de pc, dit is noodzakelijk.
     
     
  12. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Wat er ook gebeurd is, stel opnieuw een vast IP-adres in, en schakel DHCP (waar je automatisch een IP-adres toegewezen krijgt) uit. DHCP is een "pool", eigenlijk een vijver die "at random" adressen uitdeelt, en niet aangewezen voor apparaten die liefst met een vast adres werken (bv. van groot belang als je de printer/scanner vanuit het Internet wenst te bereiken).
     
    - Liefst opnieuw het oude : 192.168.0.15; de redenering is als volgt : 
    * De lease-time (de tijd dat bij DHCP een IP-adres geldig blijft) bij een Telenet router is 1 uur.
    * Als je de printer/scanner meer dan één uur uitschakelt (of in stand-by gaat) is de kans groot dat je een nieuw IP-adres uit de DHCP Pool krijgt.
    * Je mag nooit een IP-adres uit de Telenet server-pool (192.168.0.1.100-255) zelf toewijzen, dit zorgt vroeg of laat voor problemen.
    * Dit kan er de reden van zijn dat je Firmware (de ingebakken software van je apparaat) niet geupdated wordt, immers je firewall werd opengezet door de Canon Software, maar dan mogelijks voor één adres (wat de logica zelve is).
    * En vandaar dat, zoals je schreef, je Firmware (waarschijnlijk) de laatste tijd niet updated werd. Mogelijks is er geen, kan altijd, maar eens nagaan kan zeker geen kwaad.
     
    Je kan de oude scanner software overschrijven, dat zou altijd moeten kunnen. Je kan dit nagaan of dit correct verlopen is:
    - Ga naar (zoekvak) "deze PC", beheren, dan naar apparaatbeheer, dan naar printers, klik op de Canon,  Algemeen (dit apparaat werkt correct?), dan het tabblad  instellingen, open Map apparaten en instellingen, het tabblad apparaten en printers verschijnt (met hun symbolen). Post een screenshot aub., dit is niet onbelangrijk. 
    - Zie je iets abnormaals in bv. het tabblad : Gebeurtenissen laat het weten, liefst met een screenshot.
     
    Maar je kan niet scannen? Hoe weet je dat dan?
     
    En welke foutmelding geeft hij hier?
     
    Dit is normaal als je de scan-app niet op je pc hebt. Download de app (moderne benaming voor een programma) "Windows Scan", dit is gratis en probeer opnieuw (link : Get Windows Scan - Microsoft Store
    Hint : doe dit als eerste stap.
     
    Sorry voor de lange uitleg en stappenplan, maar liever dat dan een mooie printer/scanner (alhoewel met een zekere leeftijd) te moeten vervangen door een "jonger" exemplaar dat trouwens veel goedkoper is.
     
    Ter info : de helpers hier op het PCH forum beschikken over een vrij grote toolbox!
     
    Ben nu terug enkele uren afwezig (vergadering, weet je wel, waar -in alle eerlijkheid - een pint of twee bij past 🙂) 
     
    Succes!
     
     
  13. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    De meeste moderne toestellen AIO (All-In-One) tonen maar één toestel, de printer. Van de jouwe weet ik het niet, deze is al op de markt sinds april 2011......
     
    - Welke error verkrijg je bij het scannen?
    - Kan je scannen naar een geheugenkaartje?
    - Als je het toestel met een USB-kabel verbindt met je pc, werkt het dan wel?
    - Als je in het zoekvak linksonder "scan" typt, krijg je dan een nieuw scherm "scanner" ?
  14. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    - Welke versie van de scansoftware werd geïnstalleerd? Zou V 2.30 moeten zijn.
    - Is de generic (generieke) printerdriver geïnstalleerd? (Generic Plus Printer Driver PCL6 V 2.40: imageRUNNER C1028iF - Support - Download drivers, software and manuals - Canon Europe (canon-europe.com)
    - Is de Firmware van je pc up-to-date? Werden alle Windows updates uitgevoerd? Kijk dit na in het scherm Updates -> Optionele Updates weergeven ->stuurprogramma-updates.
    - Is de printer/scanner nu zichtbaar in "printers en scanners"?
  15. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Wat ik je zeker aanraad is SMB inschakelen, voor zover dit nog niet gedaan werd: Hoe SMB op Windows 10 in te schakelen - Windows Bulletin Tutorials
     
    Windows geeft ook een pak aanbevelingen voor iets oudere printers/scanners, hier : Een oudere printer installeren op Windows 10 | Windows Centraal (windowscentral.com)
     
    Uiteraard moet printer- en bestandsindeling ingeschakeld zijn op je pc.
     
    Er zijn nog Utilities (helpprogramma's) van Canon beschikbaar, maar probeer eerst bovenstaande aanbevelingen.
    En weet dat PCH je blijft ondersteunen.
     
    Ter info : zelf beheer ik meerdere netwerken (van vzw's) en weet ik dat printers/scanners nogal eens geplaagd zitten met het "scanner" probleem, je vraag komt dus zeker niet zomaar uit de lucht vallen.
  16. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    - Je hebt de SMB-functie (een datatransfer-protocol), zie voorgaande mails, ingesteld op je pc. Wees hier zeker van! Staat deze functie ook ingesteld op de printer/scanner?  (SMB = ON) , blz. 18 van de gebruiksaanwijzing Check : Officiële ondersteuning van Linksys - Netwerkdetectie is uitgeschakeld fout op Windows 10 versie 1709 en hoger Oudere versies van SMB worden niet meer standaard ondersteund, vandaar.
    - Vergeet ook niet : Ga naar (zoekvak) "deze PC", beheren, dan naar apparaatbeheer, dan naar printers, klik op de Canon,  Algemeen (dit apparaat werkt correct?), dan het tabblad  instellingen, open Map apparaten en instellingen, het tabblad apparaten en printers verschijnt (met hun symbolen). Post een screenshot aub., dit is niet onbelangrijk. 
    Sorry voor deze langdradige uitleg, maar een machine die in het XP tijdperk geconcipieerd werd aanpassen aan W10 is niet eenvoudig, als het al mogelijk is. Maar we doen ons best....
     
  17. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    De instellingen van de printer kan je toch bereiken via het bedieningspaneel? SMB hier onder de TCP/IP instellingen.

  18. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Dat is helemaal niet erg hoor, misschien ben ik het wel die te veel en te vlug aan jou iets vraag.
    We komen er wel uit, tenzij een of ander onderdeel (bv. een interface) defect zou zijn.
     
    Ik bezorg je nog een check-list waarmee kan nagegaan worden of alle stappen correct uitgevoerd werden, kwestie van niets over het hoofd te zien.
     
    Wil je ondertussen de NetBIOS TCP/IP instellingen nagaan. En trek je voorlopig niets aan van wat dit eigenlijk betekent, maar het is niet onbelangrijk dit te verifiëren. Je vermeldde immers dat het probleem optrad bij de verwisseling van modem/router.
     
    Een handleiding hier :  : How to enable or disable NetBIOS over TCPIP Windows 10 - Linux Windows and android Tutorials (osradar.com)
     
    Als je dit doorleest zou je ook je vast ingestelde IP moeten zien, sla dit over en ga verder naar het laatste venster.
     
    Opgelet! in jouw geval dien je een vinkje te plaatsen in "Enable NetBIOS over TCP/IP, en NIET in "Default".
     
     
     
     
  19. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    En als je nadien tijd hebt, installeer eens het volgende (dit is een Testtool) van Canon :  
     
    CanoScan Toolbox Ver. 4.9.3.2 (Windows 7/7 x64/Vista/Vista64/XP/XP x64/2000/Me/98) (my.canon)
     
    Open het programma, (koppeling staat op je bureaublad), ga naar settings, een kijk of het tool je scanner herkent?

  20. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    OK. Bij mij werkt dat correct?.
     
    In het zoekvak, typ in : "troubleshooter".
     
    Selecteer "extra probleemoplossers", en dan naar "printers". 
     
    Wat ik je er direct bij moet vertellen is dat TWAIN op je pc mogelijks niet geïnstalleerd is, download hier : Twain driver for windows 10 64 bit Download (neutechcomputerservices.com)
     
    Blijkbaar zijn  er toch problemen met je pc....we vinden dat wel uit.
     
    Niet vergeten om bij updates allerhande je pc opnieuw op te starten, ik vergeet dit soms te vermelden. 
     
  21. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    NIET uitvoeren aub! Deze software bevat junkware. Sorry voor deze lapsus.....het was gisteren nogal laat.
  22. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Kan je je printer opnieuw configureren als in volgend Youtube filmpje? Is geldig voor de Canon serie "Imagerunner", dus waarschijnlijk ook de jouwe.
    Je zal zien dat meerdere voorgaande begrippen terugkeren (SMB, IP, delen van files/folders enz.)
    Je kan er ook zien hoe je de bestemmingsfolder van de scan instelt of wijzigt indien die corrupt of verdwenen zou zijn. 
    En ter info : dit is een niet eenvoudig op te lossen probleem, zo schrijft een zuid-afrikaan dat hij er zijn "gatvol" van heeft.🙂
    Link : 
     
     
     
  23. Bedankt
    J. Claes gaf reputatiepunten aan p38cyq in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Ja, je kan je machine resetten (de pc resetten is niet nodig als je de voorgaande suggesties uitgevoerd hebt, en zeker SMB). Kijk deze alsnog na voor alle zekerheid! (IP adres via de IP scanner, SMB) 
     
    De laatst (mij) bekende gebruiksaanwjzing vind je in bijlage.
     
    Hoe je printer/scanner te resetten vind je hier : My Canon imageRUNNER C1028i Notes | QuantumWarp
     
    En dan kan je je machine opnieuw instellen met de gekende parameters. Succes!
     
     
    iRC1028_Series_Getting_Started_Guide_NL.pdf
  24. Vind ik leuk
    J. Claes ontving reputatiepunten van porrelaar in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Ik ben zeer gelukkig te zien hoe jij dag na dag onvermoei- en onverstoorbaar werkt aan de oplossing van mijn probleem. Dit verdiend heel zeker een dikke pluim.  En wat mijn betreft hoe probleem moet niet in 1-2-3 opgelost worden. Tijd vraagt allermaal wat tijd. En die heb ik... 😉 
  25. Verdrietig
    J. Claes ontving reputatiepunten van ictknechter in Printer koppelen met Telenet-modem   
    Hallo, hallo, sorry maar ik heb op geen enkel moment het ip 192.168.0.106 ingesteld doch wel het ip 192.168.0.100. Ik herinner me wel dat op een bepaald moment de machine zo werd ingesteld dat het een automatisch ip-adres kon bekomen. 
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.