Ga naar inhoud

Linux/Mac op andere Harde Schijf


Aanbevolen berichten

Hallo

Nu kwam ik deze week tot de constatatie dat ik nog een harde schijf (Westeren Digital 160gb) thuis heb liggen en zou deze willen gebruiken.

Ik wil hier namelijk een Red hat(of andere linux instalatie) of indien mogelijk een Mac op instaleren.

Is het mogelijk om een mac of linux op een gewone harde schijf te zetten en deze zo in de bios in te stellen dat deze gewoon opstart los van mijn windows vista schijf?

Sorry als ik wat ingewikkeld klink maar ik hoop dat jullie begrijpen waar het op neerkomt.

Met dank,

Destke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de harde schijf in de computer of minstens verbonden is met de computer kan dat.

Je kan ook perfect harde schijf van windows uithalen en linux harddisk insteken in de computer. Je moet niks in de bios instellen tenzij het hier om meer dan 7 jaar oude computer gaat.

Je hebt vele mogelijkeden:

2 schijven in computer

Windows eerst installeren op harddisk 1

Linux daarna op harddisk 2

je kan ook 1 harddisk in 3 partitie delen

1 partitie voor windows

1 partitie voor linx + 1 partitie voor swap van linux.

Waarschijnlijk gaat het zelfs op een externe schijf als je minstens een diskette station hebt.

Linux is daar zeer flixebel in.

Onhoudt dit: eerst windows en dan linux.

Zoals Jurgen zei is Red hat niet gratis.

Je kan dat wel instaleren maar updaten niet.

Daarvoor dient Fedora die van Red Hat is maar gratis doch geen service

Wat betreft: Mac besturingsysteem heeft Jurgen gelijk tenzij de fabrikant Mac driver heeft maar dat is zelden.

Linux driver is gemakkelijker te vinden zelfs al heeft de fabrikant niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel eens bekijken of het voor u pc mogelijk is.

Download dit:

Download EVEREST Home Edition 2.20 - FileHippo.com

Start de programma

Bovenaan op Rapport / snelrapport / zuiver tekst

even wachten

Dan krijgt u een log.

Upload deze log.

Klik hier onder op meer optie

Scoll naar beneden

Klik op beheer bijlage

Bovenaan op Bladeren klikken

Dan uploaden

Even wachten

Je ziet u log.

Venster sluiten.

Reactie versturen.

Maar verwacht niet te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het altijd proberen met een soort Emulator, zoals PearPC. Maar het gaat je veel moeite kosten denk ik.

Wil je een ander besturingssysteem dan windows, probeer dan een of andere linuxdistro.

De meeste gekende zijn Ubuntu, Mandriva, Fedora en Opensuse. Download en brand de livecd. Je kan dan vanop de livecd opstarten om het eens uit te proberen. Het kost je enkel een cd :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn bronnen is Pearpc is geldklopperij.

Als je voor de eerste keer Linux wens neemt dan Ubuntu of Madriva.

De installatie is bijna zoals Windows.

Ik zou zoals Jurgen zegt een live-cd nemen want dan kan u testen of uw computer geschikt is voor die Linux. De reden ervan is dat u een snelle videokaart hebt doch Nvidia steunt wel Linux drivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.