Ga naar inhoud

Usb-stick met paswoord


stegisoft

Aanbevolen berichten

Usb-stick beveiligen.

Zoals velen wordt usb-stick gebruikt om bestanden op te slaan.

Maar sommige zouden niet graag hebben dat de gegevens door vreemde wordt bekeken.

Je kan een usb-stick kopen van sommige merken met biometrische techniek zijn beveiligd.

Dat wilt zeggen dat je met uw vinger over de sensor moet en dan wordt de data onmiddellijk versleuteld.

Maar deze artikel gaat over een gewone usb-stick waarvan je een bepaald map kan beveiligen.

Wat is er het voordeel ervan?

Je hebt een map met mp3 en een map voor de schooldocumenten.

Mp3 hoeft niet beveiligd worden terwijl die voor schooldocumenten wel beveiligd wilt hebben. Je gaat naar vrienden en dan kan je onmiddellijk uw mp3 laten zien. Maar u vrienden kunnen niet in de map van schooldocumenten komen want dan moeten ze een wachtwoord intikken.

Wat hebben we nodig?

Uiteraard een usb-stick

Een programma om uw map te beveiligen:

Dit kan je hier downloaden: Cryptainer LE

http://www.cypherix.com/cryptainer_le_download_center.htm

Scroll een beetje naar beneden en kies door Dutch want dit artikel is in het Nederlands.

De werking van Cryptainer LE

Installeert het programma.

Start de programma.

Het programma start met een venster en deze moet gesloten worden.

2dwb4tc.jpg

Klik op Languages en kies voor Dutch (Nederlands)

2lwnck5.jpg

Klik nu op Extra / Installeer Cryptainer Mobiel

2ptapo8.jpg

Ga nu naar usb-stick

aw2mmc.jpg

Cryptainer LE wordt nu op de usb-stick geinstaleerd.

Klik op OK

1zbv638.jpg

Nu moet je het programma sluiten. Dat is heel belangrijk!!!

sy71ow.jpg

Klik op de gele icoontje met de rechtermuisknop en klik op Afsluiten en Verlaten Cryptainer

k20oz5.jpg

Open Deze Computer (Computer bij Vista)

Ga naar de usb-stick

Klik op Cryptainer LE

Klik op bladeren en ga naar de usb-stick

2qa1sif.jpg

Maak met de rechtermuisknop een nieuw map met de naam Doc

zugneg.jpg

Open de map Doc

Je ziet bovenaan Doc

Vault1.cry kan u veranderen in een andere naam.

Klik opslaan

riu97b.jpg

Je ziet nu O:\Doc\vault1.cry in de bovenste vak.

Invoeren Volumes label is de naam dat je later zal zien.

Bij Cryptainer Volume grootte (MB): geef hier de grootte op in MB --> je ziet dat bij de circel. Opgelet: Er staat niet 15363 MB maar 15,363 MB

Geeft 2 keer een paswoord. Gebruik liefst letter en cijfers en minimaal 8 tekens.

Klik nu op Verdergaan met Aanmaken volume

xswf5.jpg

De usb-stick wordt nu van volume voorzien:

25q81mo.jpg

Klik nu op OK

2u904ts.jpg

Je kan nu een document of zo plakken in de rechtervak.

Je ziet aan de linkerkant MYKLUIS maar ook de letter P: en niet de O: van de usb-stick

2chp6va.jpg

Sluit nu de venster door op Sluiten en Afsluiten.

Klik nog eens op Afsluiten en verlaten.

Vergeet icoontje onderaan niet af te sluiten.

Ga nu naar de usb-stick

Klik op cryptainerlemobile.exe

ncxuud.jpg

Geeft nu een wachtwoord op:

Klik op OK

33bo1aa.jpg

Dat is het.

Opmerking:

Drivers worden geïnstalleerd

Ga je met uw usb-stick naar een andere computer dan wordt er eerst een driver geïnstalleerd en doe dat. Je moet wel even wachten tot het klaar is.

Dit is getest op XP, Vista, Windows 7

Ik zie mijn documenten niet

Je ziet u documenten niet rechtstreek in de map Doc want je zal enkel dit zien: vault1.cry of door u gekozen naam. Zodra je de wachtwoord intikt zie je pas uw documenten.

De map MP3 zal je wel de mp3 zien.

Dit is wel heel belangrijk

Zorgt steeds dat je de originele documenten en data op uw pc hebt want iemand anders kan wel de map Doc verwijderen doch niet lezen.

Conclusie

Pluspunt:

Uw documenten worden wel degelijk beveiligd. Je kan ook niet met DOS uw documenten lezen. Gebruik bij voorkeer een wachtwoord met 10 letter en cijfers. Bij huidige computers zou het ongeveer 1 jaar duren om de wachtwoord te hacken. Zelfs met heel snelle computer duurt het nog lang. Opgelet: Hoofdletter gevoelig!!!

Je kan altijd de usb-stick formatteren.

Minpunt:

Niet gebruikvriendelijk maar als je eenmaal gemaakt hebt dan is het een fluitje om documenten toe te voegen of verwijderen.

Hier kan je ook als pdf downloaden:

Usbpaswoord

Usb_pasword.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Bedankt voor de moeite maar dit is niet helemaal mijn vraag. Ik wil personen wel toegang verstrekken tot het bestand op mij USB stick bijv. excel en mee laten werken maar niet dat dit programma gekopieerd kan worden naar hun eigen pc bijvoorbeeld.

Mvgr. Antoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat mijn vraag een beetje onduidelijk is gesteld maar het gaat mij erom dat het calculatie programma niet te kopieren is naar eigen PC. Dus wel mee werken vanaf USB stick en uitprinten maar niet te kopieren naar eigen PC.

Nogmaals ontzettend bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Antoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.