Ga naar inhoud

Abnormaal hoge temperaturen!


honk

Aanbevolen berichten

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Persoonlijk zou ik bios update als allerslaatste optie houden. Er wordt aangeraden die nooit te updaten, enkel als het de enige oplossing is.

Heb je de mogelijkheid om een foto te trekken van je bios opstelling over hoe je, je fans hebt ingesteld? Misschien dat er daar iets is misgelopen toen je gereset hebt. Het is en blijft hardware en uit ervaring weet ik dat een reset niet altijd alles mooi herstelt. Dus gewoon een fototje en misschien zien we iets. Ook eentje van de CPU opstelling zou handig zijn.

Ook handig zou zijn als je OCCT eens zou willen installeren en een 15min test laten afspelen. Dat is een programma dat ik, en velen, gebruiken om de stabiliteit van een PC te testen bij het overclocken. Waarom ik het hier vraag is omdat het ook de temperatuur uitzet tov de load die de CPU moet verdragen. Ook de verschillende voltage krijg je dan.

Want als ik het zo zie kan het misschien zijn dat je CPU slecht ingesteld is. Ik heb dit namelijk, dan wel gecontroleerd, ook als ik overclock. De temperaturen van je HD kunnen er misschien een indirect gevolg van zijn.

Voor OCCT:

Dit krijg je als je het opend:

OCCT-Perestroika_1.png

Je zou normaal automatisch de tab CPU OCCT, linker menu, geselecteerd hebben. Indien dat niet zo is dan moet je die dus selecteren.

Daarna verander je de 'Costum Test Duration' naar 0u 15min (1uur is overbodig).

Daarna druk je op de groene 'ON' knop en moet je dus 15min wachten.

Achteraf popt er een mapje open met daarin een paar afbeeldingen waar grafiekjes opstaan, en als je die zou willen posten.

Wat gebeurd er: de eerste minuten zal OCCT zien of je CPU niet te zwaar beschadigd is om deze test uit te voeren (Normaal zal ze er door komen, anders is het een wonder dat windows boot), daarna zal ze een tijd lang de CPU tegen 90-95% load laten werken, daarna zal de CPU een soort naonderzoek krijgen.

Verschiet niet als je PC uitvalt tijdens deze test, dat wilt zeggen dat je CPU dus slecht ingesteld is in BIOS en dan hebben we al een beter zicht op de situatie.

Nog een laatste ding:

Wat is de omgevingstemperatuur? 20°C waarschijnlijk?

Wordt je computer onderhouden? Misschien dat het koelblok en fan vol zit met stof.

Zet de kast is volledig open als je hem aanzet (dus zijpaneel eraf laten), misschien dat het extra debiet er voor kan zorgen dat de HD's niet warm aanlopen (dan ligt de Temp van de HD dus puur aan externe invloeden.)

Grote brok tekst :P

Hopelijk is het hiermee snel opgelost.

Duidelijk

aangepast door Duidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik bios update als allerslaatste optie houden. Er wordt aangeraden die nooit te updaten, enkel als het de enige oplossing is.

Heb je de mogelijkheid om een foto te trekken van je bios opstelling over hoe je, je fans hebt ingesteld? Misschien dat er daar iets is misgelopen toen je gereset hebt. Het is en blijft hardware en uit ervaring weet ik dat een reset niet altijd alles mooi herstelt. Dus gewoon een fototje en misschien zien we iets. Ook eentje van de CPU opstelling zou handig zijn.

Ook handig zou zijn als je OCCT eens zou willen installeren en een 15min test laten afspelen. Dat is een programma dat ik, en velen, gebruiken om de stabiliteit van een PC te testen bij het overclocken. Waarom ik het hier vraag is omdat het ook de temperatuur uitzet tov de load die de CPU moet verdragen. Ook de verschillende voltage krijg je dan.

Want als ik het zo zie kan het misschien zijn dat je CPU slecht ingesteld is. Ik heb dit namelijk, dan wel gecontroleerd, ook als ik overclock. De temperaturen van je HD kunnen er misschien een indirect gevolg van zijn.

Voor OCCT:

Dit krijg je als je het opend:

OCCT-Perestroika_1.png

Je zou normaal automatisch de tab CPU OCCT, linker menu, geselecteerd hebben. Indien dat niet zo is dan moet je die dus selecteren.

Daarna verander je de 'Costum Test Duration' naar 0u 15min (1uur is overbodig).

Daarna druk je op de groene 'ON' knop en moet je dus 15min wachten.

Achteraf popt er een mapje open met daarin een paar afbeeldingen waar grafiekjes opstaan, en als je die zou willen posten.

Wat gebeurd er: de eerste minuten zal OCCT zien of je CPU niet te zwaar beschadigd is om deze test uit te voeren (Normaal zal ze er door komen, anders is het een wonder dat windows boot), daarna zal ze een tijd lang de CPU tegen 90-95% load laten werken, daarna zal de CPU een soort naonderzoek krijgen.

Verschiet niet als je PC uitvalt tijdens deze test, dat wilt zeggen dat je CPU dus slecht ingesteld is in BIOS en dan hebben we al een beter zicht op de situatie.

Nog een laatste ding:

Wat is de omgevingstemperatuur? 20°C waarschijnlijk?

Wordt je computer onderhouden? Misschien dat het koelblok en fan vol zit met stof.

Zet de kast is volledig open als je hem aanzet (dus zijpaneel eraf laten), misschien dat het extra debiet er voor kan zorgen dat de HD's niet warm aanlopen (dan ligt de Temp van de HD dus puur aan externe invloeden.)

Grote brok tekst :P

Hopelijk is het hiermee snel opgelost.

Duidelijk

Ik laat hem direct eens runnen. De omgevingstemperatuur is rond de 21°, maar dit loopte snel op aangezien de computer zeer wat warmte afstootte. Wanneer ik de kast deels openzet blijft dit gelijk. Ik weet hoe het komt denk ik: de schupjes om de lucht weg te blazen, blazen de warme lucht in het rond in de kast. De HD's zitten dicht op elkaar in een soort vaan metalen behuizing. Maar de computer wordt amper gebruikt, dus dit is niet echt zo een probleem.

EDIT: foto's komen eraan wanneer ik het progje heb laten runnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen enkel probleem! Ik probeer voor de rest zelf eens te kijken wat er mis is, maar ik verander niets. Dit riskeer ik me niet. Wat ik wel can zeggen dat Core en GPU volgens SpeedFan makkelijk bijna 80° halen zonder dat er programma opstaat, als de cpu ongeveer 2% gebruikt met uitschieters van 80% (maar zeer kort) en dan vind ik deze temperaturen persoonlijk iets te hoog. Wat als ik game? dan raken de HD's makkelijk misschien 53° of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet de harde schijven wat verder uit elkaar want die geven de warmte aan elkaar door.

Schuif ze een slotje omlaag zodat er meer lucht tussendoor kan.

Wat die bios betreft dat is inderdaad een laatste redmiddel maar gaat zeker geen verbetering leveren wat de temperatuur betreft neem ik aan.

In uw eerste afbeelding gaf u op dat er 1 ongebruikte HD inzit,haal die er eens uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziehier de gevraagde grafiekjes. Ik bedoel, ze wordt wel nog gebruikt, maar als extra opslagmiddel. Ze wordt niet 'intensief' gebruikt zoals de 2 anderen. Het was een oude schijf die vol zat met virussen die niet meer te redden viel. We kunnen deze nog gebruiken als extra opslagruimte voor backup's en dergerlijke. Wat ik kan proberen is de oude tussen de 2 nieuwe steken. Misschien helpt dat.

post-5624-1417703963,5858_thumb.jpg

post-5624-1417703963,6089_thumb.jpg

post-5624-1417703963,6287_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.