Ga naar inhoud

Dual boot Ubuntu en Windows 7 x64 (met Dual Hard Drive)


TwoM

Aanbevolen berichten

Die 2 pagina's had ik al uitvoerig bekeken.

Ik heb mij goed geïnformeerd alvorens eraan te beginnen.

Bedankt aan iedereen voor de hulp.

Het is mij dus gelukt om de dual-boot te creëren.

Eerst via de ubuntu-dvd, ubuntu geopend zonder installatie, in terminal dan gparted opgeroepen, partities verwijderd, 4 partities aangemaakt (alle 4 primair, logical was niet beschikbaar, 1 ntfs windows 60GB, 1 ext4 linux 20GB, 1 swap 2GB, 1 ntfs data 216), 2e interne hdd heb ik volledig behouden (volle 298GB dus).

Eens de partities in orde waren, afsluiten, opgestart met de Windows-dvd, windows geïnstalleerd op de voorziene partitie. Vervolgens afgesloten, opgestart met de Ubuntu-dvd en geïnstalleerd op de voorziene partities, vlekkeloos verlopen eigenlijk.

Het enige wat ik mij achteraf afvraag...

Mijn drivers werden niet automatisch geïnstalleerd omdat ik vergeten was om mijn pc aan te sluiten op mijn router, dus ik werkte draadloos maar die driver is niet aanwezig tijdens de installatie. Dus ik ben nu al mijn drivers aan het installeren.

Ik hoop dat Ubuntu die drivers automatisch overneemt zodat ik Ubuntu niet opnieuw moet gaan installeren?

Nog een klein vraagje.

Bij het opstarten krijg ik dus de 'Grub' en dan krijg ik 5 opties (ubuntu, ubuntu safe mode, dan 2 andere die ik mij nu niet herinner en dan pas Windows 7) kan ik mijn default instellen in de BIOS ofzo? Ik zou graag Windows 7 bovenaan hebben omdat ik die het meest gebruik.

En dan nog één vraagje.

Is het mogelijk om 'Mijn Documenten' op een andere partitie te plaatsen zodat die ook als 'Mijn Documenten' wordt aanvaard door Windows 7 of moet die effectief in dezelfde partitie staan. Ik heb namelijk een extra data partitie én nog een extra interne hdd.

Nogmaals, iedereen bedankt voor de hulp.

Nu komt er nog een vrolijk uurtje aan drivers installeren...

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In windows 7 is dat geen probleem:

Dan klik je op START

Daarna met de rechtermuisknop op MIJN DOCUMENTEN.

Kies EIGENSCHAPPEN.

Dan zie je VERPLAATSEN staan.

Daar klik je op en je kiest waar de map naartoe moet.

In Vista druk je ook op START en rechtermuis je op MIJN DOCUMENTEN, maar daar kan je de map van Mijn documenten wijzigen op het tabblad LOCATIE.

Bij Ubuntu is dat geen probleem maar dat Jurgen beter over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen ken veel van Ubuntu en dus zou ik aan hem over laten.

Maar over Ubuntu zelf moet je zo bang zijn.

Denk zoals Windows maar bij sommige dingen zoals drivers, netwerk is het in Ubuntu iets anders. Voor de rest is het nagenoeg gelijk.

Het grote verschil zit in het benaderen van de partitie.

In windows kennen we c\: d\: enz en dat kent Linux niet.

Dat is volgens mij het meeste dat je moet wennen.

Maar als je eenmaal door heb zal het vlot gaan.

Bij windows is drivers gewoon downloaden en dat is eveneens zo bij Ubuntu.

Maar het verschil zit in uitpakken.

Bij Windows moet je gewoon met de rechtermuisknop uitpakken en dat is bij Ubuntu iets anders. Eenmaal je dat ook kent dan gaat het vlot.

Maar dat Jurgen u straks wel uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.

Dan wacht ik voorlopig wel even alvorens ik begin te prutsen aan Ubuntu.

Drivers van windows, download ik gewoon op de hp support & drivers site en installeer ik gwn door dubbel klikken en regelmatig herstarten.

Is goed verlopen, behalve mijn Bluetooth werkt niet naar behoren, maar dat komt wel in orde.

About 'Mijn Documenten'

In Windows 7 staan onder mijn gebruiker 'Maarten' al wat vroeger in de map 'Mijn Documenten' stond, dus zowel muziek, afbeelding, video's...

Ik wil die volledig op mijn andere partitie brengen.

De methode die jij daarnet aangaf, blijkt enkel voor de bibliotheken te zijn en deze van de standaardgebruiker kan je dan nog geen alternatieve opslaglocatie geven.

*Edit: Als ik niet via Start ga maar via de mappen onder gebruiker 'Maarten'

Bvb rmb op 'Mijn muziek' dan kan ik wel degelijk een alternatieve locatie opgeven. Problem solved dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke drivers heb je nodig?

De meeste hardware zal waarschijnlijk moeten werken. Zeker als je een recente pc hebt en een recente versie van ubuntu.

Wil je zien of er drivers beschikbaar zijn ga dan naar systeem -->beheer--->hardware drivers.

Heb je bijkomende drivers nodig dan moet je deze zelf downloaden.

Ubuntu 9.10 werkt met een nieuwe versie van Grub en dat moet je dus op andere manieren aanpassen dan in vorige versies. Dat zal ik dus even moeten opzoeken. Ik heb immers een geüpdate versie van 9.10 waardoor ik automatisch nog grub op de vroegere manier moet aanpassen.

In mijn versie van 9.10 dien je grub aan te passen door het bestand '/boot/grub/menu.lst te wijzigen. In jou versie van 9.10 zal dit vervangen zijn door het bestand /boot/grub/grub.cfg. Het bestand grub.cfg is echter niet bedoeld om aan te passen, dus blijf er zeker af :-) .

Hier staat hoe je de grub kan aanpassen. Een Nederlandse versie kan je hier vinden.

Je kan ook gewoon opstartmanager installeren. Deze zal na aanpassen windows waarschijnlijk niet als eerste zetten, maar wel als standaard installeren.

aangepast door Jürgen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij het eerst opviel is natuurlijk de afwezigheid van de wlan adapter.

Volgens de verkoper, een modelletje van een maand oud.

Het gaat om de hp dv7-3160eb.

Ik ben hernieuw begonnen met de installatie, begonnen met de Windowsinstallatie en eerst volledig drivers geïnstalleerd. Straks volgt de Ubuntu installatie.

Ubuntu, 9.10 en Windows 7 Professional 64-bit.

Voor de grub had ik al een handleiding van u gevonden,

http://www.pc-helpforum.be/f82/boot-menu-aanpassen-linux-windows-22820/ maar die zal dus niet werken voor mij?

Bedankt voor de hulp, ga ik zeker eens uittesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruiker in het andere topic had ook 9.10 en vond dit bestand niet op zijn pc. Aangezien jij ook met 9.10 werkt, zal je het ook niet vinden :-). Je moet dus de handleiding voor grub2 volgen.

Ubuntu en draadloze netwerkkaarten is niet altijd een goed huwelijk (geweest). Ik heb uren zitten werken om ooit draadloos internet te krijgen op men laptop met Ubuntu 8.10. Maar sinds 9.04 is dit allemaal beter geregeld.

Je kan wel best gebruik maken van bedraad internet wanneer je Ubuntu installeert. Het zal dan automatisch verbinding maken met je netwerk en zo de laatste wijzigingen installeren. Daarna kan je met hardwaredrivers(weet niet hoe het juist noemt, omdat ik nu op Windows zit :-)) laten scannen naar hardware. Zo zullen waarschijnlijk de nodige drivers worden gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.