Ga naar inhoud

draadloos netwerk - welke hardware


leukerdt

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben een complete leek op het vlak van netwerken doch zou mijn laptop draadloos in huis willen gebruiken, daarom volgende vragen :

1. Op wat moet ik letten bij het kopen van de router ?

2. Idem voor de PCMIA-card ? Zelfde merk als de router?

3. Kan ik ook een USB-card kopen ? Of werkt dat minder goed/krachtig ?

4. Ik heb al een ADSL-modem dus vermoed ik dat ik enkel een router nodig heb. Is het dan zo dat de netwerkkabel die nu naar de laptop gaat dan naar de router gaat (er is immers geen aansluiting meer voor nog een kabel) ?

5. Als ik op reis wil inloggen op een hotspot (of netwerk van een buur dat onbeveiligd is - mag eigenlijk niet maar om een mailtje te sturen zie ik daar niet direct het grote kwaad van) heb ik dan voldoende met die PCMIA-card (of USB-card) ?

6. Ik las ook iets over een ad hoc of peer-to-peer netwerk dat werkt zonder router. Kan je dan gewoon twee computers verbinden met zo een PCMIA of USB-card ? En wat zijn de mogelijkheden dan ? Kunnen beide computers dan mekaars harde schijf "zien", kan de ene computer internetverbinding "aftappen" van de andere ?

Thx

Luc

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Daar kan ik niet echt een concreet antwoord op geven

2. Als je laptop geen ingebouwde WiFi ontvanger/zender heeft, dan moet je inderdaad een pcmcia kaart of usb ontvanger kopen. Je kan beter dan een van hetzelfde merk van je router nemen.

3. Usb is minder stabiel als pcmcia

4. Ja je moet gwn van je LAN1 van je modem naar je WAN1 (kan ook bv. 2, 3,... zijn) gaan.

Maar in veel routers zit er nu al een ingebouwde ADSL of Telenet modem, zodat je die apparte modem kan weglaten.

5. Hotspot zou ik niet weten aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Als je buur een router heeft die compatibel is met jou ontvanger gaat dat ja.

6. Dat is wat een lokaal netwerk is, buiten dat dan van dat internet aftappen (met kabel wel mogelijk).