Ga naar inhoud

draadloos netwerk - welke hardware


leukerdt

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben een complete leek op het vlak van netwerken doch zou mijn laptop draadloos in huis willen gebruiken, daarom volgende vragen :

1. Op wat moet ik letten bij het kopen van de router ?

2. Idem voor de PCMIA-card ? Zelfde merk als de router?

3. Kan ik ook een USB-card kopen ? Of werkt dat minder goed/krachtig ?

4. Ik heb al een ADSL-modem dus vermoed ik dat ik enkel een router nodig heb. Is het dan zo dat de netwerkkabel die nu naar de laptop gaat dan naar de router gaat (er is immers geen aansluiting meer voor nog een kabel) ?

5. Als ik op reis wil inloggen op een hotspot (of netwerk van een buur dat onbeveiligd is - mag eigenlijk niet maar om een mailtje te sturen zie ik daar niet direct het grote kwaad van) heb ik dan voldoende met die PCMIA-card (of USB-card) ?

6. Ik las ook iets over een ad hoc of peer-to-peer netwerk dat werkt zonder router. Kan je dan gewoon twee computers verbinden met zo een PCMIA of USB-card ? En wat zijn de mogelijkheden dan ? Kunnen beide computers dan mekaars harde schijf "zien", kan de ene computer internetverbinding "aftappen" van de andere ?

Thx

Luc

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Daar kan ik niet echt een concreet antwoord op geven

2. Als je laptop geen ingebouwde WiFi ontvanger/zender heeft, dan moet je inderdaad een pcmcia kaart of usb ontvanger kopen. Je kan beter dan een van hetzelfde merk van je router nemen.

3. Usb is minder stabiel als pcmcia

4. Ja je moet gwn van je LAN1 van je modem naar je WAN1 (kan ook bv. 2, 3,... zijn) gaan.

Maar in veel routers zit er nu al een ingebouwde ADSL of Telenet modem, zodat je die apparte modem kan weglaten.

5. Hotspot zou ik niet weten aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Als je buur een router heeft die compatibel is met jou ontvanger gaat dat ja.

6. Dat is wat een lokaal netwerk is, buiten dat dan van dat internet aftappen (met kabel wel mogelijk).

Je kan dan ook je hdd delen, maar zorg dan wel dat je netwerk goed is beeiligd, want anders kan iedereen zien wat jij op je hdd hebt staan, of al dan niet verwijderen en virussen oppzetten.

Nog een andere mogelijkheid is met een kleine server werken, maar dat is nogal omslachtig om enkel op internet te kunnen.

Mvg

Dreetn

Link naar reactie
Delen op andere sites

aanvulling dreetn op vreaag 1.

je moet kijken of het een beetje een redelijk merk is hier thuis heb ik er 2 staan eentje waarvan ik het merk ben vergeten en een netgear router (deze is draadloos), netgear is vrij makkelijk in te stellen want dit gebeurd allemaal automatisch je moet alleen wat makkelijke dingetjes invullen, zoals je naam voor je draadloze verbinding enz.

je moet ook kijken wat voor een bereik hij heeft meestal bij de iets goedkopere is dan 54 meter (straal rond de router).

je zou ook nog kunnen kijken hoeveel vaste aansluitingen op de router zitten. 4 aansluitingen is meer dan zat (als je meerdere aansluitingen hebt dan koop je gewoon een nieuwe of 2e handse switch en dan kun je er nog eens 10 vaste aanvast leggen.)

voor installatie van je router MOET je voor de eerste keer je laptop aan de vaste poort sluiten meestal staat dat aangegeven met het nummer 1

de draad die van je modem afkomt stop je in de WAN poort en dan na het instellen van je router moet je kunnen internetten. (EXTRA: zet je firewall van de router altijd op "aan" (voor de veiligheid :mrgreen:))

welke kaart kun je voor je pc halen

eerst zou ik kijken of je laptop al standaard draadloos internet erin heeft zitten. dit kun je zien door naar START--> configuratiescherm--> netwerk verbindingen --> en dan zie je 1 of meerdere icoontjes staan meestal staat daar één verbinding met als naam "LAN-verbinding" staan er nog meer zoals een wireless LAN-verbinding dan hoef je geen wireless LAN card te kopen. je moet dan alleen de wireless verbinding aanzetten door rechtermuisknop erop en dan inschakelen (als deze nog niet ingeschakeld is), het kan ook zijn dat er een wireless verbinding knopje op je laptop zit dan moet je dat even zoeken aan de zijkant van je laptop of met een toetsencombinatie (met het Fn knopje).

is dit bovenste niet het geval, dan zijn er best goeie wireless LAN kaarten. thuis heb ik een wireless LAN-card liggen van GIGABYTE, 802.11 b/g, max. 108 mb/s. als je dan een kaarte koopt die ongeveer deze specificaties heeft dan is het wel goed.

bovenstaand merk (GIGABYTE) is vrij goed.

ik hoop goed uitgelegd te hebben en anders vraag je het nog maar eens en misschien ook hoe je je router helemaal goed moet instellen.

thuis gebeurd het maar al te vaak dat ik mijn routers moet resetten, en dan alles weer opnieuw in moet gaan stellen.

maar goed laat het weten of je hier genoeg informatie mee hebt of niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.