Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geen idee of dit op de juiste plaats staat maar volgens ne maat, die stage doet als pc-technieker, is het mogelijk om 2 harde schijven te steken en op elke harde schijf een besturingssysteem. Windows XP en Windows7. Mits aanpassing in de BIOS.

Ik wil dit doen omdat ik een oud spel, een windows 98 spel met een XP patch wil blijven spelen en misschien upgraden naar 7.

Is dit mogelijk?

Ik wil geen partities aanmaken op één harde schijf met XP en 7 omdat ik denk dat dat de pc vertraagt bij het spelen van games. Klopt dat?

• Is XP 64-bit beter om te gamen dan de 32-bit versie?
  • Is 7 64-bit beter dan XP om te gamen?

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Je kan perfect op ieder harddisk een windows te installeren.

Wel eerst XP en dan Windows 7

Ik zou het volgende doen:

XP --> 32 bits zodat zeker de wat oudere versie games kunnen spelen

Windows 7 --> 64 bits voor moderne games.

Wel dient uw samenstelling geschikt zijn voor 64 bits.

Dus minimaal 4 Gb geheugen. (in XP zal je maximaal 3.2 à 3,6 Gb geheugen hebben)

Partitie maken heeft geen invloed op de snelheid.

Partitie kan een voordeel hebben.

Als c:\ crash en je hebt de data in bijvoorbeeld e:\ staan dan zal je de data altijd nog hebben als je opnieuw moet installeren.

Let op:

Harddisk 1 --> 2 partitie

Harddisk 2 --> 2 partitie

C:\ = harddisk 1 --> eerste partitie

D:\ = harddisk 2 --> eerste partitie

Geplaatst:

Dus een partitie aanmaken op 1 harde schijf met XP erop en een andere partitie aanmaken met 7 erop zal de fps niet omlaag halen bij het gamen? In dat geval is het misschien toch beter van 2 OS'sen op 1 HDD te installeren!?

Ik heb in 2008 een HD crash gehad door een Ghost image terug te willen installeren en ik was alles kwijt, ook alles op de DATA partitie. Met Recuva van Piriform heb ik een maand geleden wel een deel van die gegevens teruggevonden.

Geplaatst:

Een backup moet je altijd maken want de harddisk zelf kan ook begeven.

Maar bij installeren van windows zal er niks gebeuren met de andere partitie.

Als je image maak dan zet je alles terug zoals het toen was en dan ben je wel data kwijt.

Het maakt voor windows 7 niets uit op welke partitie je installeert.

FPS van games heeft niks met windows te maken.

Het heeft enkel te maken met de videokaart.

Het is een goede keuze zijn om beiden windows in de eerste harddisk te installeren en de data in de tweede harddisk.

Ik zelf heb 2 x 160 Gb harddisk en 8 partitie's en alles gaat heel vlot.

Geplaatst:
Een backup moet je altijd maken want de harddisk zelf kan ook begeven.

Maar bij installeren van windows zal er niks gebeuren met de andere partitie.

Als je image maak dan zet je alles terug zoals het toen was en dan ben je wel data kwijt.

Ja dat weet ik maar ik had een probleem met het terug installeren van een image die ik voordien gemaakt had. Ik wilde een image terugzetten en bij het opstarten van Ghost (diskette station versie) kwam er een foutmelding. Ik sloot de pc af en startte de pc terug op zonder Ghost te gebruiken, dus een gewone windows opstart. En boem, alles was weg. Windows was weg, data partitie was weg. Ik was al mijn gegevens kwijt. Het straffe van al is dat ik een backup had van mijn data partitie op een LaCie externe schijf en nog eens een backup op de data partitie van een oude P4. Het straffe van is dat ik vlak voor het willen terugzetten van de image beide backups had verwijderd.

Dus, bij het willen terugzetten van een image, op het moment dat je op "Yes" moet klikken om de image terug te zetten kreeg ik een foutmelding en ik was alles kwijt.

Het maakt voor windows 7 niets uit op welke partitie je installeert.

FPS van games heeft niks met windows te maken.

Het heeft enkel te maken met de videokaart.

Het is een goede keuze zijn om beiden windows in de eerste harddisk te installeren en de data in de tweede harddisk.

Ik zelf heb 2 x 160 Gb harddisk en 8 partitie's en alles gaat heel vlot.

Dus je bedoelt XP en windows 7 op één harde schijf (partities) en een andere harde schijf voor DATA opslag?
Geplaatst:

Een beetje duidelijkheid:

Een harde schijf is de volledig schijf.

Een schijf kan bestaan uit 1 of meerdere partitie's

In verstaanbaar taal: één grote schijf wordt gedeeld in stukken zodat je bijvoorbeeld c:\ en d:\ hebt.

Ieder windows hoort in een eigen partitie te worden geinstalleerd.

De data zet je dan op geen van de twee partitie maar op een andere partitie.

Een voorbeeld:

c:\ = windows XP

d:\ = windows 7

e:\ = programma

f:\ = data

g:\ = games

enz.

Als je wilt dan kan ik u uitleggen hoe je partitie maakt.

Nu wat betreft Ghost:

Het is wel een tijdje geleden dat ik nog had gebruik.

Ghost installeert je nooit in c:\ maar steeds op een andere partitie zodat ghost bereikbaar is vanuit dos. Toen was dat fat32 maar of dat nu nog zo is weet ik niet.

Een image zet je bij voorkeur op de harddisk van de laptop of computer en niet op een externe schijf als die laat afweten.

Bij de start ziet je Ghost en dan moet je op een toets klikken om te starten en de image terug te zetten.

In de slechte geval moet je vanuit DOS dat doen.

Geplaatst:

Heel dikke merci voor de moeite maar ik weet hoe je een partitie moet aanmaken. Dwz dat ik enkel een partitie kan aanmaken als ik windows vanaf cd-rom installeer. Ik heb ooit eens partition magic geprobeerd.

Als er nog een andere mogelijkheid is om een partitie aan te maken zonder windows te moeten installeren, mag je me dat altijd uitleggen.

Ik heb altijd enkel gewerkt met C: voor windows en D: voor DATA. Ooit had ik eens twee besturingssystemen op een Hard disk gezet.

Die partities die jij vernoemd hebt ==> programma's en games, waar dienen die voor? Programma's en games moeten toch onder Windows staan om te kunnen gebruiken.

Je moet me niet leren hoe een image aan te maken want ik heb dat al jaren gebruikt. De oudere diskette versie waarmee ik altijd een image aanmaakte op de DATA partitie en later de cd versie waarmee ik altijd een image aanmaakte op een externe harde schijf.

Hier kun je duidelijk zien dat ik weet hoe een DATA partitie aan te maken (enkel als ik een herinstallatie uitvoer kan ik dat).

Geplaatst:

Geen enkel programma (software) of games moeten onder windows staan.

Windows is enkel nodig om het programma te doen starten.

Dus je zet software en programma waar je wilt zetten.

Het is niet de bedoeling van mij om u een les te leren als je dat bedoeld.

Ik doe dit enkel om te helpen want ik ben gewoon vrijwilliger.

Partitie maken onder windows is iets heel anders dan zelf maken.

Zelf maken is vertrouwbaarder dan onder Windows.

Partion Magic is een oude versie en wordt niet meer ondersteund en daarbij kan het maximaal 360 Gb aan terwijl de harddisk van tegenwoordiger meer dan 1 TB is.

Een vergelijkbaar met Partion Magic is deze:

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je de juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Geplaatst:

Je moet me niet leren hoe een image aan te maken want ik heb dat al jaren gebruikt.

Oeps, hehe, dat kwam niet over zoals ik het bedoelde.

Het is niet de bedoeling van mij om u een les te leren als je dat bedoeld.

Neen, dat bedoelde ik absoluut niet. xD
Ik doe dit enkel om te helpen want ik ben gewoon vrijwilliger.
Begrijp ik en dit is "lovenswaardig" en wordt weldegelijk geapprecieerd! Mercikes! :shakehands:
Partitie maken onder windows is iets heel anders dan zelf maken.

Zelf maken is vertrouwbaarder dan onder Windows.

Partion Magic is een oude versie en wordt niet meer ondersteund en daarbij kan het maximaal 360 Gb aan terwijl de harddisk van tegenwoordiger meer dan 1 TB is.

Een vergelijkbaar met Partion Magic is deze:

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je de juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Dit is prachtig. Da ga ik eens proberen. Dit is eigenlijk wat ik al langer wilde weten.
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.