Ga naar inhoud

Excel sorteren: omgaan met blanco cellen


Bib-lost

Aanbevolen berichten

Als je een kolom alfabetisch sorteert, worden blanco cellen helemaal achteraan geplaatst. Ik wil hier iets anders mee doen. Als een cel blanco is, moet er naar de tweede kolom waarop ik sorteer worden gekeken. In het volgende voorbeeld zijn de gegevens eerst volgens kolom twee, vervolgens volgens kolom één gesorteerd. De atoomsoorten zonder Latijnse naam komen onderaan.

Koper Cuprum

Ijzer Ferrum

Kwik Hydragyrum

Kalium

Kobalt

Krypton

Wat ik wil bereiken is het volgende:

Koper Cuprum

Ijzer Ferrum

Kalium

Kobalt

Krypton

Kwik Hydragyrum

Hierbij zie je dat er eerst wordt gekeken naar de 2de kolom. Als men hier geen informatie uit kan halen, bekijkt Excel de 1ste kolom. Weet iemand hoe dit te doen?

Alvast bedankt,

Bib-lost

aangepast door Bib-lost
Verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een kolom alfabetisch sorteert, worden blanco cellen helemaal achteraan geplaatst.
Wat maar normaal is ook. Een blanco cel bevat geen waarde en kan dus niet gesorteerd worden. Vul eens gewoonweg eens iets in bij de blanco cellen, bijvoorbeeld onbekend of eender welke letter wat naar onbekend zou kunnen verwijzen. . Het sorteren zal dan wel lukken.

Koper Cuprum

Ijzer Ferrum

Kalium x

Kobalt x

Krypton x

Kwik Hydragyrum

Op deze wijze moet je wel sorteren op kolom A

aangepast door seniorke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat maar normaal is ook. Een blanco cel bevat geen waarde en kan dus niet gesorteerd worden. Vul eens gewoonweg eens iets in bij de blanco cellen, bijvoorbeeld onbekend of eender welke letter wat naar onbekend zou kunnen verwijzen. . Het sorteren zal dan wel lukken.

Koper Cuprum

Ijzer Ferrum

Kalium x

Kobalt x

Krypton x

Kwik Hydragyrum

Op deze wijze moet je wel sorteren op kolom A

Nee, want nu wordt deze letter beschouwd als iets waarop ik moet sorteren. Als ik bijvoorbeeld 'x' gebruik, dan komt dit gewoonweg achter 'Uranium'. Er wordt niet beter gesorteerd. Hoe kan ik mijn computer duidelijk maken dat 'x' naar onbekend verwijst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, want nu wordt deze letter beschouwd als iets waarop ik moet sorteren. Als ik bijvoorbeeld 'x' gebruik, dan komt dit gewoonweg achter 'Uranium'. Er wordt niet beter gesorteerd. Hoe kan ik mijn computer duidelijk maken dat 'x' naar onbekend verwijst?

Als je op kolom B sorteert heb je inderdaad dat resultaat. Is het niet eenvoudiger om kolom A van A - Z te sorteren. Met welke versie van excel werk je.

Op de wijze zoals jij het wilt ga je moeten gebruik maken van macro's en VB script.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt wel een hele gekke sortering. Dat zal niet gaan in excel.

Eerst sorteren over een stukje (onbekende lengte) kolom B dan weer een stukje kolom A enz. enz.

Waarom moet dan 'kalium' precies onde 'ijzer' staan en niet meteen onder 'koper'

Mijn advies:

Zorg dat je de vertaling krijgt van alle elementen dan kun je wel goed sorteren op de Nederlandse of Latijnse naam.

Of zet in in de lege cel de Nederlandse naam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt wel een hele gekke sortering. Dat zal niet gaan in excel.

Eerst sorteren over een stukje (onbekende lengte) kolom B dan weer een stukje kolom A enz. enz.

Waarom moet dan 'kalium' precies onde 'ijzer' staan en niet meteen onder 'koper'

Mijn advies:

Zorg dat je de vertaling krijgt van alle elementen dan kun je wel goed sorteren op de Nederlandse of Latijnse naam.

Of zet in in de lege cel de Nederlandse naam

Het gaat niet precies om deze taak, want daar heb ik nu ondertussen wel een oplossing voor. Het gaat om het principe dat het mogelijk moet zijn. Er moet een manier zijn om duidelijk te maken dat een lege cel niet achteraan het alfabet moet staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke lege cel is gelijk aan een andere lege cel.

Dus als je gaat sorteren komen ze altijd onder elkaar te staan.

Of dit nu bovenaan of onderaan of ergens tussen is, dat maakt in principe niets uit. Maar de lege cellen in groepjes sorteren gaat niet.

Wil je dit wel hebben dan zul je op een andere kolom moeten sorteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bib-lost

Er moet een manier zijn om duidelijk te maken dat een lege cel niet achteraan het alfabet moet staan.

Je opent je topic met blanco cellen, en nu spreek je van lege cellen. Een blanco cel is een cel waar niets ingevuld werd. Een lege cel is een cel waar je de inhoud verwijdert hebt met de delete toets. Ga je de inhoud wissen met de spatie balk bekom je terug een blanco cel.

Er moet een manier zijn om duidelijk te maken dat een lege cel niet achteraan het alfabet moet staan.

Aub voor jou even opgezocht

http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP100704611043.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.