Ga naar inhoud

externe seagate schijf repareren


tijs

Aanbevolen berichten

Valt m'n seagate harde schijf te repareren?

Ik heb de seagate schijf in een winkel binnengebracht waar ze schijf aangesloten hebben in een externe behuizing en tevens in een extern station... een serieus gat minder in mn portemonnee verder en na enkele dagen wachten kreeg ik het nieuws dat met die twee methoden de schijf niet te repareren valt..

Zijn er nog enige opties? Het "logic board" vervangen bv? Ik wil gerust die schijf laten reparen bij een speciale dienst, maar de weinige websites lijken me toch redelijk duur (800€).

Op My dead hard drive story staat het verhaal (met foto's) die zijn seagate harde schijf terug aan de gang krijgt door het logic board te vervangen, iemand ervaringen hier met deze methode?

Enige tips of wat dan ook dat me misschien verder zou helpen zou ik enorm apprecieren, er staan foto's, filmpjes, documenten op van de voorbije 10 jaar die ik van een gecrashte computer nog kon recupereren. De seagate harde schijf zelf is nog maar +- 2 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

duidelijk een probleem vd firmware, heb kabels nog eens ingestoken en er kwam rook uit...........................................

iemand hier ervaring met het opsteken van nieuwe firmware ? lijkt me heel delicaat werk om nieuwe firmware te schroeven op een harde schijf.. veel succesverhalen gelezen, maar ook dit:

You were actually extremely lucky in the end to get it

working. The major reason it's so hard to successfully switch logic boards

on a drive is because these days with the drives being so miniaturized you

can no longer use absolute positioning for the head stack and any even tiny

variation in temperature results in expansion/contraction of the

platters/heads/actuators that moves them way out of alignment. As a result

of this, when the drives are put together at the factory and having their

firmware write and burn-in testing done, each drive is somewhat individually

tuned to itself to be able to compensate for any minor manufacturing

defects, bad sectors, and expansion of the drive itself. And therefore when

you try to switch logic boards on drives, that's why it's SO difficult to

get it to work. As you say in your web page, even if you DO get a board

with exactly the same model and firmware, there is still a big chance that

it won't work at all in the end anyway.

het beste is dus dat je de firmware gebruikt met hetzelfde nummer, maar er bestaan gevallen van harde schijven die terug beginnen te werken op andere firmware

iemand die weet waar ik firmware kan kopen? of een goedkope hersteldienst die direct de firmware aanpakt ipv diagnoses e.d. te doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ja, toen ik de USB en stroomkabel er in stak. soms werkte de stroom niet, soms wel.. dan na 5 minuten begon het verbrand te ruiken.

dit was wel niet voor ik hem naar de repareerdienst bracht...

mijn probleem is dus: ik heb een Seagate Barracuda schijf met kapotte firmware errond die ik heel graag wil recuperen. iemand die me kan doorverwijzen naar een forum of dienst die zich hiermee bezig houdt? of iemand op dit forum ? of is het verloren moeite die schijf op ander firmware board aan te sluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoiets heet overigens geen firmware, maar een printboard :-)

ah ok; dat ding links noemt men dus een printboard?

4.logicboardoff.jpg

ik heb praktisch geen kennis van hardware zoals je merkt.. maar over wat ik lees is maak ik op dat er een kans is om je harde schijf terug tot leven te brengen als je dan hetzelfde type "printboard" vind, en die degelijk schroeft op de harde schijf ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt allemaal helemaal.

maar let wel op, dit is een extreem priegelwerkje, deze spullen zijn allemaal heel erg gevoelig!

en let op, als je dit doet dan is de kans dat de data van de schijf voor altijd beschadigd is.

en de printplaat moet van precies hetzelfde type zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tip Yannick!

ik denk dat dit de enige oplossing is voor handen, als je geen 700 à 800€ kan ophoesten bij zo'n repairservice (...die datarecupering bovendien niet garandeert!).

aangezien er nu zelf een verbrand geurtje uit de aansluiting was ben ik vrijwel zeker dat het probleem waarom de harde schijf niet meer werkte bij het printboard lag, en niet bij de Seagate schijf.

...dus het wordt uitkijken naar hetzelfde printboard (op ebay worden die wel vaak als "firmware" vermeld? zie bv.PCB board Seagate ST3120022A Firmware 3.04 9W2002-050 - eBay (item 350328793747 end time May-14-10 09:23:42 PDT) . onder "printboard seagate" vind ik niks).

als iemand tips heeft die me verder zou helpen zou ik extreem dankbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nederlandse naam is printplaat, engelse naam is vaan systemboard.

Je ziet ook PCB staan in de tekst, dat is dus de systemboard, als je op PCB zoekt zal je vast iets vinden.

de firmware is wel degelijk van belang, firmware is het stukje besturingsoftware wat in de printplaat sis geprogrammeerd voor de aansturing, de firmware moet dus ook met de huidige overeenkomen!

let wel op, de kans dat dit misloopt is ENORM groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.