Ga naar inhoud

thuisnetwerk windows 7 en xp vinden elkaar niet


Ella

Aanbevolen berichten

Een middag geprobeerd, maar nu toch hier om hulp vragen:

het lukt me niet om 2 pc's met elkaar te verbinden.

beide zien alleen zichzelf in het netwerk dat ik maak.

nieuwe pc heeft windows 7. Met de wizard een thuisnetwerk gemaakt, ook via computer/intellingen/netwerknaam hetzelfde gemaakt als de netwerknaam op de windows xp pc.

de oude pc zou ik graag vanaf mijn nieuwe zien, om oude bestanden te kunnen zien, en liefst ook om de pc remote over te kunnen nemen, maar dat volgt als dit in orde is.

op de oude pc met windows xp de wizard gebruikt om een thuisnetwerk in te schakelen. als ik dan bij netwerklocaties kijk zie ik alleen de pc zelf, niet de nieuwe.

ik heb ze beide met een netwerkkabel met de adsl-modem verbonden. die heeft een firewall, 1 poort waar de adsl verbinding binnen komt, en 4 poorten waar je pc's aan kan hangen.

ik heb van beide gekeken welk ip adres ze toegewezen kregen, en die waren opeenvolgende nr's.

ik heb in de verkenner boven in \\computernaam ingetypt, dat werd niks :pcguru:, ook niet met het woord netwerk ervoor, of \c$ of \users erachter.

fijn als iemand kan helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor XP

Ga nu naar configuratiescherm

Netwerkverbindingen

Klik op Lan-verbinding of draadloos en dan met rechtermuis op eigenschappen.

Klik op installeren

Klik op protocol

Klik rechts op IPX-SPX

Klik op OK

Even wachten.

Nog eens OK

Windows zal vragen om de computer op te starten en doe dat.

Na opstarten moet je wel zo’n 5 à 10 minuten wachten en dan hebt je lokaal netwerk.

Nu kan je andere computers zien in uw netwerk.

Voor Windows 7

Ga naar Configuratiescherm / netwerkcentrum

Klik op geavanceerde instelling voor delen wijzigen.

Netwerkdetectie

Netwerkdetectie inschakel

Bestand en printerdeling

Bestand en printerdeling inschakelen

Openbare mappen delen

Delen inschakelen enz…..

Verbinding voor delen van bestanden

Kies 128 bits maar tenzij je apparaten hebt die 40 of 56 bitsversleuteling gebruiken.

Met wachtwoord beveiligd delen

Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen.

Verbinding met thuisgroep

Verbinding met thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

Klik nu op wijziging opslaan

Klik nu op draadloze netwerk beheren.

Klik op router en start eventueel.

Klik nu op volledig overzicht weergeven (Rechts bovenaan in netwerkcentrum)

Daar moet je draadloos router selecteren.

Dit moet je ook doen als je wilt wisselen tussen draadloos en LAN

Nota: Als Windows 7 het moeilijk heeft met Draadloos en Lan dan doe je dit nog in netwerkcentrum

Klik op Adapterinstelling wijzigen

Naargelang je draadloos of LAN een van de twee uitschakelen.

Wilt je een map delen in Windows 7 dan zo doen:

Opgelet: dit geldt alleen als je wachtwoord hebt uitgeschakeld.

Met de rechtermuisknop op delen met thuisgroep (lezen en schrijven)

Opnieuw met de rechtermuisknop op eigenschappen

Klik op tab Beveiliging en dan op bewerken klikken.

Klik op toevoegen en geef in het vak iedereen en klik op OK

Nu ziet je in het vak de rechten bij toestaan.

Mag iedereen daar komen van uw netwerk dan geeft je volledige beheer en klik op toepassen en dan op OK en nog eens OK

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Stegisoft,

bedankt voor je uitgebreide en snelle reaktie!

ik heb het opgevolgd

Op de nieuwe pc, windows 7, kon ik bij draadloze netwerk beheren geen router vinden om op te klikken. Ik heb zowiezo geen draadloos netwerk, en heb dus in netwerkcentrum het draadloos netwerk uitgeschakeld.

verder alles opgevolgd, en nu kan mijn niewe pc de oude (XP) wel vinden, maar er niet mee verbinden.

de melding is: Er is geen communicatie mogelijk met het apparaat of de bron

Het apparaat of de bron is beschikbaar maar reageert niet op verbindingspogingen. Mogelijk wordt de verbinding op poort bron voor bestands- en printerdeling geblokkeerd door een firewall of een netwerkbeveiligingsbeleid.

ik heb op de oude pc de firewall van McAfee uitgeschakeld, en in windows firewall gecontroleerd dat bestands en printerdeling staat aangevinkt bij de uitzonderingen

Toch hielp dit niet.

In windows help vond ik een grote lijst van poorten die je open kan zetten om een thuisnetwerk te maken. Dit heb ik nog niet gedaan, want ik heb hier geen ervaring mee, en vermoed dat dit niet helpt want er staat bij dat windows firewall deze poorten automatisch opent.

Op de nieuwe pc heb ik McAfee firewall tijdelijk uitgeschakeld maar dit maakte ook niet uit.

Ik heb de instellingen van de adsl modem met firewall nog niet gewijzigd. Het is een kpn speedtouch 546. Het lijkt dat dat toch nodig gaat zijn (ik moet nog uitzoeken hoe dit moet), of zie ik dat niet goed, en is er een andere oplossing?

vr. groet,

Ella

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het netwerk doet het!!

bedankt voor je snelle en duidelijke hulp!

Met je laatste tips lukte het helaas niet.

Het tabblad dat je had weergegeven heb ik niet in XP, achteraf blijkt omdat ik Home Edition heb.

McAfee was al up to date.

Een vriend heeft geholpen.

We hebben een aantal dingen tegelijk veranderd, dus waar het precies aan gelegen heeft weet ik niet, maar mogelijk:

het programma Zonelabs uitgezet (en later ook gedeinstalleerd)

een password op de xp pc gezet

Nu dit werkt ben ik ook aan het proberen hoe ik de xp pc remote kan overnemen vanaf mijn windows 7 pc. Ik heb nu 1 monitor, keyboard, muis, en kan nu in ieder geval via het netwerk bestanden op mijn oude pc gebruiken.

De pc overnemen zou met remote desktop moeten werken, maar in home edition van xp wordt dit blijkbaar niet ondersteund, het tabblad waar je dat aan zou moeten kunnen vinken heeft de mogelijkheid niet.

Ik heb ook gekeken naar freeware programma's, maar het lijkt zo te zijn dat daarbij toch eerst iets met het toetsenbord of muis gedaan moet worden op de pc die je over wilt nemen, en dat is niet handig bij mijn opstelling.

Is er toch een oplossing zonder dat je een hardware kvm switch hoeft aan te schaffen?

vr. groet,

Ella

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, IPX-SPX had ik idd al toegevoegd.

map delen was idd in XP ook gelukt.

het enige is nu dat windows home edition niet ondersteunt om te worden overgenomen via remote desktop.

ik heb nu wel een oplossing gelezen:

Install and Enable Remote Desktop in Windows XP Home Edition My Digital Life

maar ik vind dit er wel riskant uitzien, het wijzigen in de registry, en ik vind de aanwijzingen niet zo duidelijk (bv: create a new DWORD value and named it as Brand, Set the “Brand” value data as 0)

Ik weet niet hoe ik dat moet doen, en halverwege een wijziging in de registry stoppen lijkt me ook niet handig.

vandaar dat ik nog verder aan het zoeken ben, en hoop een oplossing te vinden die ik ook kan uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is teamviewer ook geschikt als je de over te nemen pc (mijn xp pc) alleen aan zet, maar er verder dus geen toetsenbord, muis of monitor aan hebt hangen? ik dacht dat je met zulke programma's toch eerst op de over te nemen pc 'iets' moet doen, zoals een nr aanvragen oid waarvoor je dan toch de boel steeds om moet pluggen (waar ik juist van af wil)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net de handleiding van teamviewer bekeken, en daarin staat ook steeds dat op de over te nemen pc eerst teamviewer of teamviewer quicksupport uitgevoerd moet worden, waarbij dan een sessiepassword moet worden afgelezen voordat de verbinding gemaakt kan worden. dat is bij mijn opstelling niet mogelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.