Ga naar inhoud

Kapotte moederbord??


Limanilson

Aanbevolen berichten

Dag allemaal. Ik heb een heel appart probleem met een laptop van een vriend van mij.

Het gaat om een packard bell easynote mx37. De eigenaar kreeg de laptop na een hoop virussen binnen te hebben gehaald niet meer aan te praat. Het werd op een gegeven moment zo erg, dat windows niet meer opstartte. En toen kwam ik in beeld.

Het begon met een melding in de beginscherm, dat de HD een BAD DRIVE is. Deze melding werd gegeven mbv S.M.A.R.T. Ik heb toen windows mini xp op de laptop gedraaid en met chkdsk gekeken of er fouten waren. Maar die waren er niet. Vervolgens probeerde ik een backup te maken van zijn bestanden, maar kreeg steeds een fout melding van de Cyclic Redundancy Check. Hierdoor heb ik meteen de conclusie getrokken dat de HD wel kapot moest zijn. Heb een nieuwe erin gedaan. En windows Vista er opnieuw op gedaan. Tijdens het maken van nieuwe partities vond ik het al best lang duren. Maar daarna ging alles goed. Heb de drivers daarna geinstalleerd en alles ging prima. Bij de eerst volgende keer dat ik de laptop opnieuw opstarten begon het volgende probleem; elke keer als ik de laptop opnieuw opstart krijg ik of een foutmelding, of het start op maar blijft hangen bij het vista balkje, of het start op maar start opnieuw op na het vista balkje. Ik heb echt verschillende soorten foutmeldingen gekregen, die bijna allemaal op een defecte HD duiden:

- 3rd Master Hard Disk Error. Press F2 to resume

- 3rd Master Hard Disk: S.M.A.R.T. Command Failed. Press F2 to resume

- Missing operating system

- No bootable device -- insert boot disk and press any key

Bij de eerste 2 gevallen kom je naar het intikken van F2 in de biossetup. Na het verlaten van de bios, start ie daarna vaak gewoon normaal op.

Daarnaast wil het niet altijd booten vanaf de cdrom, terwijl dat wel op nr 1 van de bootlist staat.

Het is heel opvallend dat bij elke keer opstarten de laptop wat anders doet:

wel of niet opstarten, wel of geen meldingen, verschillende soorten meldingen.

Aangezien de hd nieuw nieuw uit de winkel is gekomen, lijkt het me sterk dat het aan de HD ligt. Maar ik heb voor de zekerheid toch de HD met HDtune getest, maar deze gaf geen problemen van de HD aan. Ik heb ook de geheugenlatjes eruit gehaald, maar ook dan het zelfde probleem.

Juist omdat alles zo onwillekeurig is, zat ik toch echt te denken aan een defect aan het moederbord.

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De connector op het moederbord en de kabel van HD naar moederbord al gecontroleerd?

Sata of IDE harde schijf?

Indien IDE, zijn er dan nog apparaten aangesloten op dezelfde kabel?

Werken deze wel normaal?

Hoi bedankt voor je reactie.

het gaat om een laptop dus veel kabels tussen mobo en HD zijn er niet. Alles zit gewoon goed vast. En het gaat om een Sata schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.