Ga naar inhoud

nas en thuisnetwerk


uhans

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb thuis een draadloos netwerk en twee laptops (één XP en een Windows 7).

Ik heb een WD mediaplayer met een harde schijf aan mijn tv hangen voor films te kijken.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken naar een NAS op de site van www.mediacentershop.be en ik zit nog met volgende vragen.

1. Met een Nas kan je geen netwerk tot stand brengen zoals op kantoor? Daar heb je echt een server met de nodige software voor nodig als ik me niet vergis.

Is dat sowieso onbetaalbaar en neem ik dan beter een Nas en stel ik een thuisnetwerk op waarbij ik de mappen deel ?

2. Bedoeling van een Nas zou zijn dat ik altijd een backup heb van alle bestanden, de mediaplayer ook kan aansluiten en alle mappen kan delen op de twee pc's

3. Hoe stel ik zo'n thuisnetwerk op tussen een windows xp en een windows 7. Ik heb de wizard thuisnetwerk gebruikt op de xp en dat is gelukt. Ik weet alleen niet hoe ik de windows 7 laptop ook in dit netwerk kan krijgen en bestanden kan delen.

4. Ik heb al een beetje zitten prutsen en denk dat ik nog geen mappen kan delen omdat de groep niet dezelfde naam heeft op beide pc's. Hoe kan ik dit alsnog aanpassen. In Windows 7 lukt me dat niet.

Alvast bedankt,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de NAS perfect in uw netwerk integreren.

Het enige wat je moet doen is de NAS dezelfde groepnaam geeft als uw netwerkgroepnaam.

Daarbij geeft je de NAS een vaste IP adres dat overeenkomt met uw router.

Bijvoorbeeld: router IP is 192.168.1.1 dan geeft je de NAS een vast IP adres 192.168.1.100

Dan is de NAS 100% klaar om in de netwerk te integreren.

Nu dient je enkel in de NAS bepalen wie wat mag in de NAS doen.

In de NAS maakt je een nieuwe groep en zet je daar gebruikers in en geeft voor ieder gebruiker een wachtwoord.

Ze hoeven maar slechts 1 keer de wachtwoord te geven en dan blijven ze verbonden tot men de computer afsluit.

Dan kan je bijvoorbeeld nieuwe groep aan media koppelen zodat ze kunnen doen wat ze willen.

In begin is dat beetje zoeken maar als je eenmaal begrijpt dat zal het gemakkelijk zijn.

Je kan de NAS gewoon aan een router of via stopcontact of switch aansluiten.

Hou wel rekening mee als je NAS koopt dat er geen harddisk bij zit want dat dient u apart te kopen.

Je kan ook een server kopen maar dan hebt je server software nodig zoals FreeNas

Nas heeft het voordeel dat het zuinig is.

Zelf heb ik Qnap NAS met 4 x 2 Gb harddisk.

In bijlage ziet je ook hoe je een map van windows 7 moet delen:

Wel dient je dit ook zo in te stellen:

Ga naar Configuratiescherm / netwerkcentrum

Klik op geavanceerde instelling voor delen wijzigen.

Netwerkdetectie

Netwerkdetectie inschakel

Bestand en printerdeling

Bestand en printerdeling inschakelen

Openbare mappen delen

Delen inschakelen enz…..

Verbinding voor delen van bestanden

Kies 128 bits maar tenzij je apparaten hebt die 40 of 56 bitsversleuteling gebruiken.

Met wachtwoord beveiligd delen

Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen

Verbinding met thuisgroep

Verbinding met thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

Klik nu op wijziging opslaan

Klik nu op draadloze netwerk beheren.

Klik op router en start eventueel.

Zorgt dat uw router boven staat en dat doe je met de rechtermuisknop

Groepnaam:

XP: Deze computer en dan eigenschappen

Dan op tab computernaam

Dan op wijzigen

Dan geeft je in netwerk de groepnaam

Windows 7

Klik op Computer en dan eigenschappen

Rechts onderaan klik je op instelling wijzigen.

Daar kan je de groepnaam wijzigen.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

Mijn vorige topic werd gesloten. Weet niet goed waarom, maar ik zit nog wel met wat vragen.

Ik heb dus meerdere laptops thuis en wil eigenlijk bekomen dat ongeacht met welke laptop ik werk de bestanden e.d. gesynchroniseerd blijven.

Het principe van een bedrijfsnetwerk dus. Een bedrijfsnetwerk heeft echter ook een mailserver e.d. en ik heb al begrepen dat dit voor een thuisnetwerk een beetje overroepen is en moeilijk te realiseren.

Een goed alternatief is dus een thuisnetwerk opzetten met een NAS (zo lees ik het toch in de vorige topic).

En dit concept is dus zo in te stellen dat diverse gebruikers van de laptops binnen het netwerk kunnen inloggen met hun eigen gebruikersaccounts ? Maar een synchronisatie van de emails is niet mogelijk ?

Mvg,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Synchronisatie van de emails heb ik niet gedaan op de NAS maar in mijn geval is er wel een mailserver bij.

En dit concept is dus zo in te stellen dat diverse gebruikers van de laptops binnen het netwerk kunnen inloggen met hun eigen gebruikersaccounts ?

Dat kan je zo instellen in de NAS

Je kan dus dezelfde account en wachtwoord van windows ook daar instellen zodat ze niet vergeten welke wachtwoord het is.

Doch ben voorstaander van een andere account en wachtwoord.

Je kan ook vanuit 2 pc of laptop met de zelfde account en wachtwoord de NAS bereiken.

Het maakt ook niet uit hoeveel gebruikers er zijn.

Het is ook evengoed mogelijk om vanuit internet naar de NAS te gaan.

Zoals ik reeds zei maakt het ook niet uit waar de NAS staat zoals in mijn geval

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

om je mails op verschillende laptops te kunnen blijven lezen kan je ook op je email programma aanvinken dat deze niet van de server mogen worden gewist (kan wel zijn dat je mailbox op de server daar te klein voor is).

voor een nas kan ik je ook synology aanraden, omdat deze nog redelijk eenvoudig te programmeren zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.