Ga naar inhoud

subformulierproblemen


tamoti

Aanbevolen berichten

--

--

--

--

--

--

--

--

Ik ben een database voor een bibliotheek aan het maken. Die dient voor de bibliothecaresse. Via de database kan ze bijvoorbeeld een boek toevoegen in een formulier. Hier heb ik twee problemen:

- 1 STE PROBLEEM: Je kan via een keuzevakje aanvinken of een boek fictie is. Er zijn twee andere tekstvakken (genre en thema). Als het keuzevakje aangevinkt is mag je enkel bij thema iets kunnen invullen. Als het keuzevakje niet is aangevinkt mag je enkel genre invullen. Ik heb dit geprobeerd via programmacode, en daarin genre of thema te vergrendelen naargelang fictie is aangevinkt of niet. Maar dit is niet gelukt.

- 2 DE PROBLEEM: Bij het boek moet je meerdere trefwoorden kunnen opgeven, Je kan dan via een rapport een trefwoord ingeven en dan wordt er gezocht naar de boeken met dat trefwoord.

Ik weet niet hoe je dit kan doen. Ik dacht eerst om een aparte tabel te maken met een kolom trefwoorden en een kolom boeknummer en dan een relatie te leggen tussen het boeknummer van de tabel boeken en het boeknummer van de tabel trefwoorden.

Dan wou ik in het formulier "boek toevoegen" een subformulier toevoegen van de kolom trefwoorden. maar als ik een trefwoord in het subformulier wil typen dan krijg ik een foutmelding.

Kan ik ervoor zorgen dat je in 1 formulier een nieuw boek kan toevoegen en alle gegevens (dus ook meerdere trefwoorden) via dat ene formulier kan toevoegen, en dat er daarna naar een boek kan worden gezocht via een zelf ingetypt trefwoord.

aangepast door tamoti
Link naar reactie
Delen op andere sites

bibliotheek.rar

Ik heb een nieuwe database gemaakt met enkel het nodige formulier anders zou het te onoverzichtelijk worden. In deze database geeft hij geen foutmelding als je trefwoorden toevoegd(Nochtans 100% zelfde tabellen), maar toch werkt het nog steeds niet. Ook is er geen programmacode meer bij keuzevakje fictie (maar die werkte toch niet).

bibliotheek.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet beter zo doen zoals ik gemaakt heb.

Bij fictie heb ik VB code gemaakt.

Standaard is genre ingesteld.

Zodra je Fictie klik verdwijnt genre en komt thema op voorgrond.

Vink je fictie uit dan komt genre weer terug.

Als je dat goed vindt dan moet ik nog een code bijvoegen om te voorkomen dat er eerst op genre of thema iets wordt ingevuld terwijl fictie uit of aan is.

Ik bedoeld hiermee zo:

Genre wordt ingevuld maar dan denk men dat het in feite fictie is.

[ATTACH]9546[/ATTACH]

bibliotheek.rar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat je een relatie had gemaakt van genre en thema en dat is niet nodig in uw geval.

Is het de bedoeling om bijkomende genre of thema toe te voegen aan de tabel want u had in de eigenschappen vermeldt dat men niet alleen de lijst moet nemen en dat men bijkomende woorden mag toevoegen.

Ik zou een popup venster toevoegen voor zowel genre als thema en dan kan men het invullen en bij sluiten van de popup venster wordt de tabel en de lijst bijgewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het over mijn eerste probleem dat je door het aanvinken van het keuzevak fictie, enkel thema kunt invullen en door het uitvinken van het keuzevak enkel genre kunt invullen.

Of gaat het over het tweede probleem waarbij je meerdere trefwoorden moet kunnen invullen, maar met dit probleem hebben genre en thema niets te maken. Ook weet ik niet waarom, maar nu werkt het ineens. Ik kan plots wel trefwoorden invullen geen idee hoe het komt dat het nu wel lukt, ik heb er nochtans niets aan verandert.

Met andere woorden moet je je niets meer aantrekken van dat 2de probleem.

Nu is er wel een derde probleem opgedoken: Ik heb een query aangemaakt die ervoor zorgt dat je de achternaam van de auteur moet opgeven en dan toont hij alle boeken van schrijvers met die achternaam.

Op basis van die query heb ik dan een rapport aangemaakt, en dat rapport werkt.

Maar als ik nu in mijn formulier "boek toevoegen" een boek wil toevoegen kan ik zelf geen achternaam meer typen.

Dan staat er in het tekstvak achternaam: #Naam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een de eerste probleem.

Ik heb de relatie van genre en thema moeten verwijderen want anders werkt het systeem niet.

Net zoals klantenbestand hoeft je geen relatie te doen.

Als er #Naam? staat vermeldt betekend dat de besturingselement niet correct is.

Dit kan ook te wijten zijn door dubbelnamen in de query

Bij bibliotheek2.rar heb ik enkel wat bijgewerkt.

Bij bibliotheek3.rar moet je eens bij genre eens een andere naam opgeven.

Ik heb niet bij thema gedaan omdat je dat zelf ook kan doen.

[ATTACH]9560[/ATTACH]

[ATTACH]9561[/ATTACH]

bibliotheek2.rar

bibliotheek3.rar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dankbaar voor alle moeite hoor. maar een formulier voor genre en voor thema hoeft toch niet. Het werkt perfect zoals je het nu hebt gemaakt met dat keuzevakje en de programmacode.

Ik begrijp helemaal niets van access niets werkte, ik kreeg overal foutmeldingen. ik heb de database even laten rusten en nu open ik hem weer en de foutmeldingen zijn verdwenen, en nu kan ik wel weer een auteur toevoegen. Geschift programma.

Ik ga de discussie nog niet sluiten zolang de database nog niet af is want ik heb zo een gevoel dat er nog enorm veel gaat mislopen.:embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.