Ga naar inhoud

Linux Ubuntu geïnstalleerd maar geen opstartscherm....

Aanbevolen berichten

Ik heb Linux Ubuntu geïnstalleerd in dual-boot (samen met Windows Vista). Maar telkens ik mijn PC opstart, krijg ik geen keuzescherm en wordt telkens Windows Vista standaard opgestart.

Ik ben dan gaan kijken in volgend menu: Configuratiescherm => Systeem => Geavanceerde systeeminstellingen => Opstart- en herstelinstellingen.

Maar in dit menu krijg ik in de dropdown onder "Standaardbesturingssysteem" enkel Windows Vista te zien en is geen sprake van Linux Ubuntu... Ook de optie "Lijst met besturingssystemen 30 seconden weergeven" is aangevinkt maar toch krijg ik geen keuzemenu..

Kan iemand mij verder helpen aub?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Welk besturingssysteem heb je eerst geïnstalleerd?

Windows Vista stond er eerst op (al enkele jaren).

Pas vandaag heb ik Linux Ubuntu geïnstalleerd, naast Windows Vista.

Allebei op de C-partitie (dit was zo voorgesteld tijdens de installatieprocedure).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke versie heb je geïnstalleerd? Je hebt toch twee aparte partities aangemaakt op je c-schijf?

Ik heb dit probleem nog niet veel meegemaakt, dus moet het ook allemaal even zoeken.

Start je pc eens op via de live-cd van ubuntu.

Ga naar de terminal en typ het volgende commando:

fdisk -l

(de L van list)

Geef de output van dit commando in je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke versie heb je geïnstalleerd? Je hebt toch twee aparte partities aangemaakt op je c-schijf?

Ik heb dit probleem nog niet veel meegemaakt, dus moet het ook allemaal even zoeken.

Start je pc eens op via de live-cd van ubuntu.

Ga naar de terminal en typ het volgende commando:

fdisk -l

(de L van list)

Geef de output van dit commando in je volgende bericht.

Bedankt maar ik ben volledig nieuw in Linux en zie niet direct hoe ik in de terminal geraakt... Kan je me even op weg helpen?

In ieder geval wou ik al vragen hoe je Linux Ubuntu 10.10 kan desinstalleren?

Want ik heb het nu geprobeerd op onze desktop en daar lukt het wel. Ik krijg het opstartscherm, maar het enige probleem is dat ik het nu niet meer weg kan krijgen :dong: Ik heb al geprobeerd via Configuratiescherm => Systeem => Geavanceerde systeeminstellingen => Opstart- en herstelinstellingen en daar de opties zo gekozen dat hij geen opstartscherm meer geeft maar standard Windows opstart... Helaas, dat lijkt niets uit te halen.. Dus ik denk dat ik het opstartscherm (ook) via Linux moet uitschakelen en ook in Linux het Windows OS als standaard moet instellen... Maar hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was inderdaad een beetje snel. Waarschijnlijk ga je niet (onmiddelijk) in Ubuntu geraken.

Wat zie je allemaal tijdens het opstarten. Is er een moment dat je een tijdje een zwart scherm ziet? Je moet dan eens proberen om op de esc-toets te drukken. Niet te vroeg want anders ga je waarschijnlijk in je bios terecht komen.

Heb je ubuntu nu geïnstalleerd op twee pc's? Wat bedoel je met opstartscherm? Het bureaublad of echt het scherm dat je ziet als het systeem aan het laden is?

Kan je ook vertellen hoe je ubuntu hebt geïnstalleerd? Heb je een cd-rom gebruikt of het programma Wubi? Want in het laatste geval ga je nooit een keuzemenu krijgen.

Dat je ubuntu niet ziet in configuratiescherm is normaal. Dat is bij mij ook zo. Windows gaat alleen windows-systemen tonen.

Als je wil kunnen we Ubuntu nog altijd verwijderen en het opnieuw proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fout in je vista-pc zal zijn dat je ubuntu hebt geïnstalleerd op de zelfde parititie als je windows vista zoal je in bericht 5 al aangeeft.

Als je een tweede partitie hebt, moet die daar op geïnstalleerd.

Voor de rest zal je meoetn wachten op Jurgen;

Ubuntu is geen spek voor mijn bek.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen, met "opstartscherm" bedoel ik het scherm waar ik moet kiezen wel besturingssysteem ik opstart.

Ik denk inderdaad dat het beter is om Ubuntu te desinstalleren en opnieuw te beginnen (maar dan Ubuntu op een aparte partitie te installeren). Is dit mogelijk? Want ik zou niet meteen weten hoe Ubuntu te verwijderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.