Ga naar inhoud

RAM bijkopen


globekes

Aanbevolen berichten

CPU-Z zegt:

Processors Information

------------------------------------------------------------------------------------

Processor 1 (ID = 0)

Number of cores 1 (max 1)

Number of threads 1 (max 1)

Name Intel Pentium 4

Codename Northwood

Specification Intel® Pentium® 4 CPU 2.66GHz

Package Socket 478 mPGA (platform ID = 2h)

CPUID F.2.9

Extended CPUID F.2

Brand ID 9

Core Stepping D1

Technology 0.13 um

Core Speed 2666.4 MHz (20.0 x 133.3 MHz)

Rated Bus speed 533.3 MHz

Stock frequency 2666 MHz

Instructions sets MMX, SSE, SSE2

L1 Data cache 8 KBytes, 4-way set associative, 64-byte line size

Trace cache 12 Kuops, 8-way set associative

L2 cache 512 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

FID/VID Control no

Features

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus een SL6 cpu met een TDP van 61w. De 7 en de 8 gebruiken 90 en 103w, dus die zijn slechter te overklokken...

Qua geheugen gewoon even kijken of er nog een geheugenslot over is (moet normaal het geval zijn, er zal nl 1 latje in zitten) en er nog een latje van 512 bijsteken. Dat mag DDR400 of DDR333 zijn, veel maakt dat niet uit aangezien je chipset ze op 333mhz gaat laten werken. In setjes van 2 erin plaatsen heeft op zich ook geen nut, jouw moederbord heeft namelijk geen dualchannel ondersteuning.

Qua merk moet je met een Asus wel ff opletten, die zijn daar vrij gevoelig voor wat je er in steekt. Ik zou een Kingston Valueram 512mb DDR400 latje kopen (let op dat het geen DDR2 is); kingston VR werkt op zowat alle moederborden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens intel zelf mag die cpu tot 74° worden, hoger levert ernstige slijtage op (en is dus ongewenst).

Cpu burn laten draaien gedurende een minuutje of 5, daarna is de temperatuur normaal gestabiliseerd. Als je dus al op 50° zit met de stock koeler kan je wat overklokken, maar echt ver ga je natuurlijk niet raken. Procentje of 10à20 met die koeler, als je er iets beters op zet zou het meer moeten kunnen zijn, maar dan nemen de kosten natuurlijk weer serieus toe (degelijk koelblok kost snel 45€)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe koeler, doe ik niet zo ver wil ik nu ook weer niet gaan. Maar 10% overclocken bedoel je dan 2666*1.10=2932mhz tot daar overclocken? Heb gisteren 5% overgeclockt, alles zag er nog goed uit. Maar jij sprak van 16x200mhz. Het probleem is dat die bij mij op 20 blijft staan dus 20x... Is dat een Jumper, die ik dan moet af zetten? En wat is het voordeel om van 20 naar 16 te gaan, daalt de temperatuur dan ofzo? Ik zit nu aan 20x141 en dan gaat mijn cpu na 8 min test tot 55°C. En mijn ram gaat dan inderdaad ook sneller werken. Denk toch dat ik er ga afblijven, heb hem nu weer op normaal gezet. Zoveel sneller zal ik hem waarschijnlijk toch niet kunnen maken. Volgens Everest draait men ram nu zelfs maar op 166mhz en in mijn bios kan ik dat maar aanpassen naar max 200mhz. Ik durf dat niet echt te doen omdat ik niet precies weet of mijn RAM die er nu in zit dit wel zou aankunnen (ben nog niet om die nieuwe geweest) Dus aangezien ik miss een winst van 10% bij de processor wat 266mhz is en dan een winst van 20mhz op die RAM ofzo is het, het prutsen niet echt waart zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ram naar 200 zetten in de bios moet je zeker niet doen (je hebt nl geheugen zitten dat maar tot 166 kan, 200 is té veel waarschijnlijk), dan loopt hij vast & moet je de bios resetten. Als je niet weet hoe je dat doet reageert je pc niet meer en kan je er dus niets mee doen (dus enkel doen als je een tweede pc hebt vanwaar je nog op internet raakt!)

Het voordeel van die 20 naar 16 te laten zakken is dat je bussnelheid verhoogt (dus de verbinding tussen je processor en je geheugen ook), waardoor je het maximum kan halen uit je geheugen. Bij een P4 is dit geheugen namelijk de bottleneck, dus hoe sneller dat dat kan werken hoe hoger je algemene prestaties.

Als je je bus van 133 naar 166 zou laten stijgen (dat is het maximum wat je geheugen aan kan zonder ook overklokt te zijn, die 200 mhz was in het geval dat je ddr400 ram steekt) dan vraag je van je cpu met een multiplier van 20 eigenlijk al 3.32 gighz, waarvan de kans dus klein is dat hij dat uithoudt zonder spanningsverhoging & goede koeler. Als je je multiplier van 20 naar 16 verlaagt dan kom je op dezelfde snelheid van je cpu dezelfde gebleven als origineel. Je cpu draait dus exact even snel als waarvoor hij ontworpen is en zal hierdoor niet/amper warmer worden en dus ook niet sneller verouderen.

Ook je geheugen draait op 166mhz (x2, aangezien het DDR is) dus 333mhz en dus exact op zijn specificaties. Zelfs als je geheugen in het bios ingesteld wordt op 133 zal hij 166 effectief gaan lopen. In het bios worden geheugensnelheden namelijk opgevat als multipliers tov je standaard bussnelheid die die cpu je geeft. 166 instellen op een 133 mhz cpu, en die cpu dan via de bus naar 166 krikken levert je 166x (166/133) mhz op je ram op, en dus 207mhz, terwijl er maar 166 ingesteld staat in je bios.

Je moederbord zijn bussnelheid wordt dan (quadpumped) dus 4x166 ipv 4x133 gebruikt, dus hoger dan met de standaard instellingen. Je hebt dus in feite enkel je moederbord wat overklokt, maar die kunnen daar normaal probleemloos mee overweg (zeker aangezien het nog geen echt hoge frequentie is die je vereist).

Op die manier kan je de verbinding tussen je ram en je cpu verhogen tot op een punt waar je processor het anders weinig waarschijnlijk kon volhouden. In bovenstaand berekend geval heb je dan een 25% betere verbinding tussen je ram en je CPU. Daarna kan je door je multiplier aan te passen zoeken naar het hoogste punt dat je cpu stabiel kan draaien.

(het record van jouw cpu staat trouwens op 4.5 gighz stable)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof en dat is zonder extra koeling nee toch? Ik heb daarnet mijn ram op 200mhz gezet, de rest allemaal gewoon laten staan (standaard) en hij deed niets speciaal, werkte normaal maar ook niet sneller (dat is omdat ik de bus niet verhoogd had zeker?) Maar kan je nu even kort in stapjes uitleggen wat ik precies moet doen zonder ernstige risicos te nemen (ik neem toch niet echt risicos als ik rustig aan overclock en de temp goed in de gaten hou?). Ondertussen ken ik het bios zo ongeveer.

Als ik niet teveel begin te zagen natuurlijk :D ik was begonnen met ram bijsteken en nu zit ik hier al over overclocken bezig.

Ik vind bovendien de jumper niet die ik zou moeten verzetten, zal een foto uploaden van het mobo, dan kan jij het mij miss zeggen

IMG_2713.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof en dat is zonder extra koeling nee toch?

Gezien de persoon die die OC uitgevoerd heeft denk ik dat dat vloeibare stikstof of cascade geworden is, dan kan je de temperatuur ergens rond de -40° houden. Ook zal die wat op zijn moederbord zitten solderen hebben om zijn spanningen op te drijven. Beetje abnormaal dus ;)

Als ik niet teveel begin te zagen natuurlijk :D ik was begonnen met ram bijsteken en nu zit ik hier al over overclocken bezig.

Ok, paar dingetjes.

Je kan je multiplier NIET instellen met een jumper (vroeger was dat zo, nu al lang niet meer), maar in je bios. Waar juist staat in bladzijde 2.15 van het boekje van je moederbord, en dat boekje staat hier (http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4s8x-x/e1217_p4s8x-xa.zip)

Het beste wat je kan doen als je begint te overklokken bij een P4 is eerst het maximum van je geheugen opzoeken, aangezien een P4 dat als slechtste punt heeft (daarmee ook dat ze van 533 naar 800mhz gegaan zijn, die presteerden op dezelfde kloksnelheid beter door de hogere bussnelheid). Het heeft dus enkel zin om te beginnen als je al je latjes ram binnen hebt, als je die niet allemaal hebt maakt dat niet uit.

Om dat gemakkelijk te vinden moet je 3 dingen instellen in je bios;

-CPU multieplier laag; dus van de standaard 20 zo laag mogelijk zetten (blz 2.15)

-spanning op je RAM geheugen op 2.7v zetten (blz 2.16 VDIMM of VDDR). Het kan zijn dat dat ietsjes hoger is dan de rated spanning die op je latjes ram aangegeven staan, maar dat is niet erg. Ik heb zelf al latjes op 3.2v doen draaien, zelfs daar konden ze tegen, dus met 2.7v ben je perfect veilig bezig.

-memory frequency (blz 2.16) op 133 fixen.

Settings opslaan in het bios, en de pc herstarten. Ga tot in windows en installeer Systool (SysTool - System Tweaking and Overclocking Utility). Systool kent de Asus P4S8X, dus kan er mee overweg. Hij gaat dus automatisch juist ingesteld staan. Klik op CPu overklok. Daar gaat de juiste clockgen al ingeladen zijn, dus het enige wat je moet doen is nog op READ klikken. Dan ga je in de kadertjes eronder allemaal cijfertjes krijgen. Je CPU clock gaat echt laag zijn (logisch, je multiplier staat laag). Daar moet je memory ratio ook 133mhz zijn, en je cpu multiplier moet die zijn die je ingesteld had in de bios. Rest kijk je niet naar.

Vink dan "stop on error" aan, en klik dan "Find Max" aan. Dan gaat hij zelf beginnen zoeken naar de maximum snelheid waarop je systeem net geen probleem geeft. Aangezien dat niet de CPU kàn zijn (je hebt namelijk daar ene te lage multiplier ingesteld waardoor die altijd onder zijn marge blijft), weet je dus de maximale snelheid die je combinatie moederbord + ram stabiel kan blijven draaien. Voor de zekerheid haal je er nog maar 2à3 mhz af, dan is het zeker stabiel.

Als je die waarde weet herstart je je pc weer, en ga je de bios binnen. Daar zet je de CPU External Frequency op die waardie die je hier juist boven bekomen hebt. Sla dat op en herstart je pc.

Ga dan SuperPi mod binnen halen (Super PI Mod), en test op 32M (niet de korte testjes) terwijl je je cpu temperatuur in de gaten houdt. Als hij dat perfect afhandeld (kan even duren), controleer dan op die site of er nergens een foutje in de berekening zat (tijd + checksum invoeren).

Verhoog zo stapsgewijs je multiplier tot je het punt hebt waarop hij gewoon simpelweg crashed, niet meer reageert of een foute checksum geeft. Dan heb je het maximum gevonden dat je cpu wil doen met die spanning.

Bekijk dan de standaard spanning op je cpu, en verhoog die 0,05V. Je bios kan meer, doe dit NIET. Jij hebt een northwood, die zijn standaard gemaakt om op 1.55v te werken, dus ga niet hoger dan 1.6V. Een dergelijke kleine stijging van de vcore kan al voldoende zijn dat je 1 multiplier hoger raakt. Indien dat lukt, laat hem dan zo staan. Als dat niet lukt, zet hem dan weer terug op de 1.55v in je bios, het heeft geen nut om hem 1.6v te geven als je dezelfde snelheid stabiel kan hebben met 1.55v.

Krijg niet het "gokkerssyndroom" door te zeggen van ah nog ff testen of hij nog net iets sneller kan, als je temperatuur niet echt laag gehouden wordt (lees 30° of minder) is meer dan 1.6V op die cpu zetten niet verstandig, laat staan als je het maximum van je moederbord 1.85v eraan zou proberen geven.

Je zal tijdens heel deze procedure sowieso wel eens een blauw scherm tegenkomen waarin je moet resetten, en het kan evengoed zijn dat je pc niet eens meer wil opstarten. Dat komt omdat er dan instellingen in je bios staan waarmee de pc niets aan kan.

Dit los je op door het bios te resetten (maar daarmee verlies je ook je datumgegevens in je bios, je bootvolgorde... heel je bios wordt dan gewest). Zorg dat je dus op voorhand alle instellingen kent, en weet hoe ze ingesteld staan, zodat je ze na een eventuele biosreset terug kan gaan invoeren.

Bios resetten is simpel; stroom van de pc halen (dus die achterste stekker). Biosbatterij uit het moederbord halen (zit maar 1 batterij in). De pc herstarten ZONDER dat er stroom op zit (op die manier haal je de laatste restspanningen uit je voeding). Secondje of 5à10 wachten. Batterij er weer in. Stekker in het stopcontact en opnieuw starten & alles in je bios weer juist gaan instellen.

Nogmaals wil ik wel duidelijk erbij zeggen dat je nooit op voorhand kan weten hoe een pc reageert als je er eisen van stelt die boven hetgeen gaan die de fabrikant ervan zegt, dus het KAN zijn dat je pc vreemd doet. Doe die stappen van hierboven dus met die vriend erbij die er meer van kent, zodat je niet ineens voor een pc staat die enkel nog een zwart scherm geeft en waarvan je niet meer weet hoe je hem terug in gang krijgt. Hardware beschadigen kan niet met de spanningen die ik hierboven zeg, maar instellingen verkeerd / niet meer kennen is genoeg om hem niet meer opgestart te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.