Ga naar inhoud

RAM bijkopen


globekes

Aanbevolen berichten

Halo,

Ik heb een desktop met 512mb ram en moederbord asus P4S8X-X. Ik zou graag wat ram bijkopen maar nu weet ik niet goed welke de beste is. Heb ik het meest aan een latje van 1GB of heb ik evenveel aan eentje van 512MB. Ik had gelezen dat wanneer je 2dezelfde rams koopt die dan samen gaan werken. Dus wat is nu het beste?

Plus gaat mijn pc er sneller door worden en moet ik iets speciaal instellen of werkt dat gewoon na het insteken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat er 1 latje inzit van 512MB en geen 2 van 256MB?

Eerst zul je moeten kijken aan welke snelhied je latje(s) werken.

Dan moet je een nieuw latje kopen met die snelhied, want je ram werkt aan de snelheid van het traagste latje.

Wat het beste is voor jou (1GB of 512MB) kan ik niet echt zeggen aangezien ik niet weet waarvoor je je pc gebruikt.

Je als je 2 dezelfde latjes gebruikt gaan die in dual channel samenwerken, mits ingesteld en ondersteund door je moederbord.

De winst die je op die manier haalt is enkel meetbaar, niet merkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ben het zeker. Kheb deze namiddag mijn pc opengemaakt er zit een kingston ddr 512MB in. Ik zou graag vista op deze pc instaleren en dat vista test programma van microsoft zei dat het aan te raden was om nog een extra latje van 512 bij te stoppen. Dus die samenwerking haalt niet veel uit?

Er is mij aangeraden om een ddr 1024mb met snelheid 400mhz erin te stoppen. Ik denk dat mijn moederbord max 333mhz ondetsteund. Maar ik vraag mij af of ik er veel ga van merken als ik mijn RAM verdubbel, laat staan verdriedubbel.

Ik gebruik mijn pc soms voor spelletjes als fifa 08 (wat nu ook al draait) en verder gebruik ik hem voor photoshop, muziek, internet en maple (wiskundesoftware).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je huidig latje aan 333mhz bvb loopt, word het latje dat je erbijstopt teruggeklokt op 333.

P4S8X-X ASUS Motherboard Mainboard Drivers Manuals BIOS

Hier staat max 333mhz, socket 478 nog, dus een pentium IV.

Ik heb vista eropgezet, voor ik hem verkocht en dat draait, maar de vraag is ook welke videokaart je hebt.

Als die niet recenter is zal je van vista niet zoveel mogelijkheden kunnen benutten.

Voor je ran weet ik niet of je er nog makkelijk gaat vinden.

Ik heb nog zo een latje liggen 512mb, 333mhz, 64bit c25

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou dat moeilijk te vinden zijn? Ik kan er toch gewoon eentje van 400mhz instoppen wat dan op 333mhz zal draaien. Mijn moederbord kan toch maar max 333mhz latjes ondersteunen.

Maar ik ben er ondertussen al vanaf gezien om vista te instaleren, mijn pc draait nu goed op XP pro dus ga ik het maar zo laten. Maar mijn vraag is of mijn pc beter zou draaien met wat extra RAM erin. Er zit nu een geforce fx5200 128mb grafische kaart in mijn pc. Kan ik die eigenlijk ook vervangen? Wat is zoal compatibel met mijn moederbord, of gaat gewoon elke grafische kaart erin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wie het makkelijkste kan zien of je met extra ram snelheidswinst gaat ondervinden ben jij. Druk op control alt delete, en kijk bij Prestaties naar Fysiek geheugen. Daar staat wat je beschikbaar hebt terwijl je Fifa 2008 speelt. Start dus fifa, speel wat en ga dan met alt-tab terug naar je bureaublad (dus fifa niet afsluiten) om te controleren hoeveel je nog over hebt. Controleer dan nog eens wat er bij geheugengebruik - totaal staat. Als dat ruim boven de 512megabyte uit komt, dan betekent het dat je aan het swappen bent (harde schijf gebruiken als ramgeheugen) wat de prestaties van je computer serieus vertraagd. Dan is ram bijsteken nuttig. Als je systeem nooit meer dan 512 ram vereist ga je er wel prestatiewinst op halen, maar die zal maar beperkt zijn en dus niet de moeite om er geld aan uit te geven. Bekijk het ook eens als je mapple draait, aangezien dat bij zwaardere bewerkingen ook serieus zwaar kan zijn voor je ramgeheugen.

Qua grafische kaart kan je elke AGP kaart steken (en helaas zijn dat er niet al te veel meer). Wat je dan het beste koopt hangt wat af van je processor, op s478 zijn er P4 prescott's tot 3.6 gighz geleverd, maar er zijn ook cpu's uit die maar op 1.6 gighz draaien... Het spreekt voor zich dat de graficshe kaart een beetje moet afgestemd zijn op die cpu, dus de snelheid daarvan zal doorslaggevend zijn voor welke kaart je daar best bij koopt. Voor een trage cpu zou ik zeggen een 6600GT in 2dehands aangezien er daar een overaanbod van is (let wel op de AGP, ze zijn er nl ook in PCI-e), voor de snelle zou ik de x1950pro AGP aanraden (eventueel in 2dehands, maar die is ook nog nieuw te vinden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cpu is 2.66ghz dus welke graf kaart zou ik dan steken? Ik zat hier nu wat te zoeken en zie dat je je cpu ook kan overclocken, zou dat nuttig zijn voor mijn geval of ben ik beter dat ik als leek daar mooi afblijf wil ik een werkende pc overhouden. Everest zegt dat mijn processor temp van 32°C heeft dus overclocken zou normaal toch wel mogen niet?

Mijn RAM wordt zonder een zwaar programma te draaien 70% belast, dus waarschijnlijk kan het wel nuttig zijn van een beetje bij te stoppen. Mijn latje RAM die er nu in zit heeft maar een snelheid van 166mhz, als ik een nieuw koop van 400mhz en die alleen erin stop en de oude er uit doet gaat mijn snelheid er dan ook op vooruit gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overklokken kan je gaan overwegen aangezien je er nu wel meer resultaat uit gaat halen. Om even op je CPU in te gaan, je hebt een 2.66 gighz, waarvan de kans dus groot is (gezien de leeftijd) dat het om een 130nm exemplaar gaat. Dat zijn dus 20x133mhz modelletjes. Je zou moeten weten of het om een SL6, een SL7 of een SL8 cpu gaat (kan je normaal met CPU-Z onder Cache te weten komen). De SL6's overklokken vrij goed, de 7 en de 8 minder (aangezien die meer vermogen uitstoten).

Wat je zou kunnen doen is 2x512 ram 400mhz kopen, aan je bios opgeven dat je ram op 333mhz moet lopen en je bus opschroeven naar 16x200mhz. Je ramgeheugen zal dan automatisch mee overklokt worden naar 400mhz, en je cpu gaat op 3200mhz komen te draaien, wat haalbaar moet zijn met die SL6 serie.

Jij meet je temperatuur wel verkeerd, je moet je temperatuur uitlezen als de processor maximaal belast is (dus met een tooltje zoals speedfan en een willekeuring programma zoals cpuburn om je processor maximaal te belasten). Als je bij maximale belasting al de 50° of hoger raakt moet je niet beginnen met overklokken, aangezien er toch amper resultaat te krijgen zal zijn (tenzij je een nieuwe koeler zet). Houd er trouwens rekening mee dat het ALTIJD mis kan lopen bij een overklok (hoewel de kans ongeveer 0% is), dus als je niet echt goed bekend bent met zaken zoals het bios / hoe je dat moet resetten / wat te doen als je pc niet reageert, dan zou ik het je afraden (of een vriend die er wat van kent vragen het voor je te doen). Overklokken zelf is namelijk gemakkelijk, hem op een punt zetten waar hij goed stabiel blijft draaien iets minder.

Qua videokaart zou ik met die cpu eerder geneigd zijn om een 7600GT op AGP te zoeken (hoewel die moeilijk leverbaar gaan zijn). De x1950pro lijkt me met die cpu (niet overklokt) te krachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken er inderdaad zo goed als niets van. Er zitten idd 20*133mhz in heb ik gezien. Zal dan eens proberen te weten komen of het een SL6 7 or 8 is. Maar in feite is dit dus nog een betrekkelijk krachtig systeem (ook al is hij redelijk oud)? Dus vista draaien moet dan toch wel lukken? Heb een kennis die informatica studeerd zal het eens aan hem vragen ivm overklokken enzo, want dat ga ik mezelf niet riskeren. Alvast bedankt voor alle uitleg, ik wist trouwens niet dat ik die RAM harder kon laten draaien door in mijn bios dingen te veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1 gigabyte ram erin zal die Vista zeker nog soepel draaien.

Dat bepaald in grote mate hoe snel je computer verouderd. Je kan nu gerust een Pentium 3 nemen met 512 ram erin en daar XP op zetten, zolang je daar kantoorwerk / wat mee gaat internetten ga je daar nog steeds ruimtschoots mee toekomen. Neem echter een Pentium 4 met 256 ram erin, en je zal al minder vlot zijn, ook al is je processor sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.