Ga naar inhoud

windows opnieuw installeren


panne86

Aanbevolen berichten

Hallo!

Computerstress, ik kom er niet uit, hopelijk kan iemand me verder helpen!

Mijn computer is bijzonder traag en vandaag wilde ik windows XP opnieuw installeren. Alles wat er ooit op heeft gestaan wil ik eraf halen. Nu had ik de windows cdrom erin, maar dan kom ik in het zwarte scherm met de opties 'windows normaal opstarten' en nog drie daarboven. Maar eigenlijk wil ik de hele computer opschonen en windows dan installeren. Hij geeft niet die mogelijkheid aan.

Bios staat zo ingesteld dat de primary master de harddrive (auto) is en de primary slave staat op NONE. De secondary master staat ook op NONE en de secondary slave staat op de DVD-rom. (het CD-rom ding is er uit, nu zit er alleen nog een DVD-rom ingang in de computer, die ik ook gebruik voor cdroms).

Verder staat de first boot device ingesteld op CDRom, de second boot device op Floppy en de third op HDD-0.

Volgens mijn huisgenoot maakt de computer niet een bromgeluid als ie opstart, wat een computer normaalgesproken doet als er een cdrom inzit.

Ik heb er drie verschillende windows-cd's ingehad. Daaraan kan het niet liggen.

Ik weet niet of jullie hier wat aan hebben, ben een computer-nul, hopelijk kan iemand me in Jip en Janneke taal wat verder helpen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie! Het probleem is dat als ik de computer opstart met de windows crdom erin dat ie niet vraagt of ik de computer wil opstarten vanaf de cdrom. Als ik het vanuit windows zelf wil doen (en dan dus ook echt de hele harde schijf legen en dan nieuwe windows erop zetten), hoe doe ik dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n computer is heel traag en ik heb al verschillende dingen geprobeerd, dus k dacht: helemaal opschonen, alles weg en dan met een schone lei beginnen zeg maar. In de BIOS staat CD-Rom als eerste, maar als de computer opstart spint ie niet, dus het lijkt alsof ie m direct vanaf de harddrive opstart ipv eerst te kijken naar of er een cdtje in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je schijf volledig te wissen zijn er low format programma's van de fabrikant van je harde schijf, zet eens welke je hebt.

Je kan dat zien als je ze er uit haalt, maar ook softwarematig met everest free edition

Download EVEREST Home Edition 2.20 - Everest Home Edition - a freeware system information, system diagnostics and benchmarking solution - Softpedia

Of killdisk schijnt ook goed te werken.

In beide gevallen moet je een opstartcd branden, de instructies zitten in een tekstbestand bijgevoegd in de download.

Wil je dat ook de mbr volledig gewist is, formateer dan eerst, voor je xp herinstalleerd naar fat32, dan terug alle partities wegdoen, bvb met efdisk ook free download), je xp erin en terug formateren naar ntfs (traag).

Maar een hijack this log kan je probleem waarschijnlijk snel oplossen.

Alle programma's ga je kwijt zijn, heb je daar installcd's van, dan is het een hele hoop werk.

Ook de drivers van chipset, audio, video, soms aparte landrivers moeten dan herinstalleerd worden.

Deze staan op de cd die bij het moederbord hoort, kortom, een hele opgave.

Ook alle instellingen zijn weg, je e-mailclient moet je opnieuw aanmaken etc, een hele opgave.

Als leek haal je er dan best iemand bij die wat van pc kent.

Ik zou eerst een hijack this log plaatsen, of doe een on-line virusscan met panda of iets anders.

Kortom, wat Aaron al zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.