Ga naar inhoud

98 start niet op


Gast khaim leroy

Aanbevolen berichten

het kan evengoed zijn dat er aan de windowsinstallatie op zich niets mis is, maar dat met het verliezen van de info in de bios ook gewoon de bootvolgorde om zeep is, en dat de pc dus niet meer op de harde schijf zoekt om op te starten. Dan krijg je ook zo'n error.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even in de Bios na,

je zet dus je pc aan, dan druk je direct op F2 (kan ook DEL of F1 zijn) in bios zoek je naar Boot sequece en daar kijk je na dat het er zo ongeveer uitziet:

1. Floppy

2. CD-rom

3. HD disk

wanneer dit reeds zo staat probeer dan op de eerste plaats Hard disk (HD)

daarna kan je instellingen opslaan in bios.

Erna even pc herstarten.

u mag gerust ook laten weten van welke regio u bent dan kan ik even kijken of er een medewerker in de buurt woont die u kan helpen.

Mvg Karel

beheerder

Link naar reactie
Delen op andere sites

reset the bios on my compaq desktop

Ik vond dit.

Bios ingaan voor deze presario is F10, ik had 2 jaar geleden ook een compaq staan, was ook F10, veel kans dat je er in geraakt met deze.

Geraak je in de bios,zet dan de cd rom als 1st boot.

De wijziging in bios opslaan en herstarten (alt cntrl del),

Het is belangrijk dat de biosbatterij goed zit, en dat ze nog voldoende stroom levert, anders zal je biossettings snel weer verliezen en kan het zijn dat de installatie van windows niet lukt.

Plaats je windowscd in de cd rom.(of de iso die je kan downloaden in mijn vorige post die je brand op cd door dubbelklikken op de isofile.

Als je nero of cdburning xp hebt staan starten deze vanzelf op, stop een cd in de cd recorder en branden maar)

Kies opstart met cdrom ondersteuning in beide gevallen.

Je schijf lezen staat onderaan uitgelegd.

Kies je voor een nieuwe installatie, zet dan de win 98 installatie over de huidige installatie, dan blijven de settings bewaard.(kies dus de map windows)

Een clean istall is wel aanbevolen, kies dan een andere map (windows.000).

Het beste is nog een format doen van de schijf, en dan pas win98 installeren.

Als je een low format doet zal ook melding gemaakt worden van beschadigde sectoren op de schijf, als die er al zijn.

Dan ben je wel alles kwijt wat er op de schijf staat.

De 1e x dat de pc herstart tijdens een nieuwe installatie zet je in de bootvolgorde je hard disk als 1st boot.

Als deze optie niet beschikbaar is, kies dan 1st boot floppy, 2nd boot hard disk.

Er mag geen diskette in het floppystation zitten.

Je kan ook bij opstart vanaf diskette win98 installeren, deze diskette kan je maken met de iso van win98 zie voorgaande post.

Deze optie raad ik je aan als de biosbatterij twijfelachtig blijft.

Ga dan naar de cd rom.

De stationsaanduiding word na de opstart van de pc weergegeven.

geef dan de opdracht cd win98.gevolgd door enter

je bent nu in de win98 directory.

Geef nu de opdracht setup.exe.gevolgd door enter.

De installatie van windows98 begint meteen met de melding dat er al een besturingssysteem is aangetroffen, indien de schijf nog goed is.

Kies om het te vervangen, de upgrade van het huidige systeem zal 9x op 10 toch niet lukken.

Een oudere pc gaat altijd 1st naar de floppy, de jouwe staat standaard, want hij reset constant doordat de batterij loszit.

als je die iso die ik opgaf uitpakt (kan met poweriso of ander progje) en je kopieert die bestanden op diskette kan je opstarten vanaf je floppy zonder de bios nodig te hebben.

Anders brand gewoon op cd en zet ze dan over op floppy.

Wil je de schijf testen dan zijn daar ook programma's voor.

Kijken wat er op de disk staat kan door volgende commands:

c: gevolgd door enter

Lukt dit niet, dan is je schijf niet meer leesbaar.

als het wel lukt, geef dan de opdracht dir/p gevolgd door enter dan kan je rustig bekijken wat er nog op de disc staat.

Het scherm word gevuld met mappen (directories).

Door op de spacebar te drukken krijg je de mappen die niet op het scherm konden te zien, scherrn per scherm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.