Ga naar inhoud

Trage internetverbinding


Beroe7

Aanbevolen berichten

Gegroet,

Vanaf het moment dat we een internetverbinding hebben aangeschaft (c.a 10 jaar geleden) hebben we reeds niets dan problemen gekend. Naast het feit dat we ontelbare keren automatisch zijn overgeplaatst van provider, ik geloof dat het begon bij het toenmalige Versatel, kampen we met een verschrikkelijk lage internetsnelheid. Uiteindelijk zijn we sinds 2-3 jaar, alweer noodgedwongen, bij Base beland. Hierover zijn we echter niet te spreken.

Al jaren surften we tegen een snelheid die voor 10 jaar geleden misschien als normaal werd beschouwt (50 kb/sec downloadsnelheid), 2 jaar geleden realiseerden we dat dit slakkentempo in het tweede decennium van de 21e eeuw werd weggelachen en geen enkele hedendaagse media vlot of ten volle kon laten presteren.

Na telefonisch contact met onze provider, Base, zijn we overgeplaatst naar een hoger "Home Pack" dewelke een hogere internetsnelheid zou verschaffen. We zijn gepromoveerd van onze luttele 50 kb/sec downloadsnelheid naar een schaarse 100 kb/sec, de uploadsnelheid en andere specificaties vermelden lijkt mij bij deze overbodig.

Tegen deze snelheid surfen we reeds 2 jaar, ondertussen zijn we deze grap van Base stilaan beu. In tussentijd hebben tientallen malen met Base gebeld om ons de gerechtigde internetsnelheid te geven, telkens maakte de ene na de andere medewerker ons wat wijs en konden ze ons enkel overzetten naar een hoger Home Pack (zodat we weer voor een jaar langer contractueel gebonden zijn..). We zijn dus absoluut niet te spreken over Base als internetprovider, volgens de medewerkers is die 100 kb/sec "normaal" als je in ons huidig Home Pack bent aangesloten. Dit is uiteraard complete onzin, we betalen maandelijks meer dan 35 euro aan internet- en telefoonverbinding (die niets eens altijd even stabiel is). Er even bij vermelden dat de werknemer zijn lach amper kon inhouden toen we onze huidige snelheid duidelijk maakten, waarop hij vervolgens antwoordde dat dit normaal was en hij ons uiteraard een nieuw abonnement wou aansmeren.

Eerst dachten we dat onze verouderde SpeedTouch modem aan de basis van dit probleem lag, maar na enkel opzoekwerk kan dit niet het (voornaamste) probleem zijn. Sinds enkele weken zijn we dan ook sterk aan het overwegen om over te stappen naar Telenet Fibernet.

Bij deze is mijn vraag of er nog Base-surfers zijn met dit soort probleem (allicht in minder extreme mate). Waar kan het probleem van onze ongelooflijk lage internetverbinding liggen?

Mvg,

Beroe7.

aangepast door Beroe7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Beroe7,

Dat is op zijn minst in geen geval een aardige service. Met een Home Pack van rond de €35 zou je recht moeten hebben op 4Mbps downloadsnelheid. Zelfs met het laagste abonnement van Base heb je recht op 1Mbps downloadsnelheid (bron).

Nu zijn er een aantal tips die ik je kan meegeven aangaande je probleem met provider Base, indien je deze nog wil proberen is natuurlijk geheel aan jullie.

Je kan (opnieuw) contact opnemen met Base en vragen een lijncontrole uit te voeren. In de regel behoort dit tot een standaard controle maar na jouw verhaal hebben ze dat misschien wel overgeslaan. Met deze lijncontrole kan je provider controleren als er geen storingen op de lijn zitten die naar jouw huis loopt. Zit daar een probleem dan ligt het volledig in de handen van je provider en kan je daar als gebruiker helemaal niks aan doen. Informeer ook eens naar je type lijn, is dit ADSL of VDSL?

Blijkt de buitenlijn volledig in orde dan kan je binnenshuis beginnen zoeken.

  • Verbindt je computer rechtstreeks met een kabel aan je router/modem en doe een test op speedtest.net. Evenaren je snelheden dan de verwachte waarden?
  • Router/modem uitschakelen gedurende 30sec en opnieuw opstarten

Groet,

Mako

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Beroe7,

Dat is op zijn minst in geen geval een aardige service. Met een Home Pack van rond de €35 zou je recht moeten hebben op 4Mbps downloadsnelheid. Zelfs met het laagste abonnement van Base heb je recht op 1Mbps downloadsnelheid (bron).

Nu zijn er een aantal tips die ik je kan meegeven aangaande je probleem met provider Base, indien je deze nog wil proberen is natuurlijk geheel aan jullie.

Je kan (opnieuw) contact opnemen met Base en vragen een lijncontrole uit te voeren. In de regel behoort dit tot een standaard controle maar na jouw verhaal hebben ze dat misschien wel overgeslaan. Met deze lijncontrole kan je provider controleren als er geen storingen op de lijn zitten die naar jouw huis loopt. Zit daar een probleem dan ligt het volledig in de handen van je provider en kan je daar als gebruiker helemaal niks aan doen. Informeer ook eens naar je type lijn, is dit ADSL of VDSL?

Blijkt de buitenlijn volledig in orde dan kan je binnenshuis beginnen zoeken.

  • Verbindt je computer rechtstreeks met een kabel aan je router/modem en doe een test op speedtest.net. Evenaren je snelheden dan de verwachte waarden?
  • Router/modem uitschakelen gedurende 30sec en opnieuw opstarten

Groet,

Mako

Bedankt voor de tips. De resultaten van de speedtest zijn volgende gegevens:

Ping: 31

Download speed: 0.87 Mbps

Upload speed: 0.22 Mbps

Deze resultaten zijn toch sneller dan die ik daadwerkelijk krijg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je met kabel surft zal dat steeds een stukje sneller zijn dan wanneer je dat draadloos doet.

Echter, de waarden die je hierboven kreeg zijn in elk geval ondermaats, deze zouden de 4Mbps moeten benaderen.

Mits je deze meting met de kabel rechtstreeks aan je modem uitvoerde ligt het probleem ofwel in de buitenlijn ofwel aan de modem.

Kan je eens het precieze model van je modem doorgeven? Verder kan -indien je de mogelijkheid hebt- eens testen met een nieuwe modem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ook eens na hoe ver je van de telefooncentrale woont.

Ik ken enkele dorpjes waar een provider liever geen internet installatie wou uitvoeren via telefoonkabel omdat de snelheden gewoon veel te laag zijn.

Via je tv kabel heb je zulk probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je met kabel surft zal dat steeds een stukje sneller zijn dan wanneer je dat draadloos doet.

Echter, de waarden die je hierboven kreeg zijn in elk geval ondermaats, deze zouden de 4Mbps moeten benaderen.

Mits je deze meting met de kabel rechtstreeks aan je modem uitvoerde ligt het probleem ofwel in de buitenlijn ofwel aan de modem.

Kan je eens het precieze model van je modem doorgeven? Verder kan -indien je de mogelijkheid hebt- eens testen met een nieuwe modem.

SpeedTouch 716 v5, vrij verouderde modem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt duidelijk een ADSL verbinding, welke inderdaad een stuk langzamer is dan het vandaag courante VDSL. Maar de kans is volgens mij groot dat het probleem in de afstand tot de centrale ligt, of dat de lijn zelf oud en van slechte kwaliteit is.

Het probleem is dat je huidige provider (Base, maar eigenlijk Belgacom dus) dat waarschijnlijk niet wil toegeven en/of dat er eigenlijk weinig aan te verhelpen is.

Als je kabel in huis hebt of kan krijgen lijkt me dit waarschijnlijk de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.