Ga naar inhoud

Kan laptop niet opstarten zonder ubuntu-usb


yifski

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe laptop, een Medion. Nadat ik de partities veranderde met behulp van EaseUS partition master, kon ik de laptop niet meer opstarten. Hij raakte niet voorbij het bios-scherm, en ik kon ook niet op f2 en f8 drukken om in de bios te raken. Ook als ik de windows 7 recovery dvd erin stak, deed hij niets. Toen maakte ik een bootable ubuntu-usb drive, en stak die in mijn laptop. Toen kon de windows 7 cd wel opstarten, en kon ik mijn originele windowsinstallatie terug opstarten. Vervolgens heb ik een system recovery gedaan naar de fabrieksinstellingen met behulp van de recovery partitie. Alles is nu terug zoals in het begin, behalve dat ik de laptop niet kan opstarten zonder die ubuntu-usbstick erin te steken. Ubuntu zelf heb ik nooit opgestart of geïnstalleerd. Kan er iemand mij helpen? Ik snap er helemaal niets van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, als eerste staat de cd/dvd, dan de harde schijf en als laatste de usb.

Als hij eenmaal aan het opstarten is, doet hij het ook op die volgorde. Hij kan echter gewoon niets doen zonder usb erin.. dan raak ik zelfs niet in de bios.

De bios heb ik ook hersteld naar de oorspronkelijke instellingen via het bios menu.

aangepast door yifski
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb windows opnieuw geïnstalleerd op de C schijf mbv de herstelpartitie (fabriekstoestand). Als ik de computer opstart met de usb erin, kan ik deze windows gewoon opstarten van de harde schijf.

Als ik de computer probeer op te starten zonder de usb stick erin, raakt de computer niet voorbij het bios-opstartscherm. Ik kan dan ook niet op de F2 toets drukken om in de bios te raken. Zet ik dan de computer weer af en steek de usb stick erin, dan zal hij wel normaal opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik de partities terug naar hun oorspronkelijke staat gebracht met behulp van easeUS. Hierbij heb ik ontdekt dat als ik de D (recovery) weer omzet naar primair, de laptop wel kan opstarten.

Op de laptop staan al 4 primaire partities, namelijk OEM, systeem, C (boot, 650 gb) en D (recovery, 50 gb). Om de C in extra partities op te splitsen, zou ik dus de D logisch moeten maken. Als ik dat doe, resulteert dit er echter in dat ik de laptop niet meer kan opstarten (zelfs niet in bios raken). Ik snap niet hoe dit mogelijk is, want de D is gewoon een recovery partitie, die heeft de computer dus voor de rest toch niet nodig?

Is dit een defect van de laptop, of is dit normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar fabriek-instelling wilt zetten dan zijn de partitie ook zo gedeeld en staat in de opstart deel waar alles staat zoals recovery enz.

Als je volledig baas wilt zijn van de laptop dan dient je alle partitie te verwijderen en nieuwe aanmaken en originele Windows 7 DVD te gebruiken en dus geen recovery.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.