Ga naar inhoud

2 PC's upgraden


ThomasH

Aanbevolen berichten

Beste PCH-leden, ondanks dat ik inmiddels al wat meer over computers weet vraag ik bij deze toch weer jullie hulp.

Ten eerste mijn vaders set up:

Besturingssysteem

MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

Processor

Intel Core i5 750 @ 2.67GHz 43 °C

Lynnfield 45nm Technologie

RAM

4,00 GB Dual-Kanaal DDR3 @ 534MHz (7-7-7-20)

Moederbord

ASUSTeK Computer INC. P7P55D (LGA1156) 45 °C

Graphics

SyncMaster (1400x1050@60Hz)

64MBGeForce 6200 TurboCache (XFX Pine Group) 41 °C

Harde schijven

298GB Western Digital WDC WD3200AAKS-75L9A0 ATA Device (SATA) 34 °C

596GB Western Digital WDC WD6400AAKS-00A7B2 ATA Device (SATA) 34 °C

Optische schijven

TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device

Audio

VIA High Definition Audio

Deze is al bijna 2 jaar geleden gebouwd en heeft vanwege grafische kaart problemen, een vrij zwakke gekregen die we nu nog hebben liggen, toch vind ik dat de computer al vrij traag is en leek mij wel eens tijd om hem te upgraden.

Paar vraagjes:

-Is het upgraden zelf te doen? ik heb zelf ook mijn eigen computer gebouwd dus kan redelijk wat.

-En wat moet er vervangen worden, het is wel voor mijn vader die wel eens spelletjes als AoE 3 speelt en voor zijn werk met programma's met autoCAD werkt en ook nog wel eens wat fotoshopt en foto bewerking doet voor een eigen website.

Mij leek sowieso een nieuwe grafische kaart en RAM geheugen voor de rest nog iets belangrijks?

Mijn eigen setup:

Besturingssysteem

MS Windows 7 Ultimate 64-bit

Processor

AMD Phenom II X4 955

RAM

4,00 GB Single-Kanaal DDR3 @ 667MHz

Moederbord

ASRock 870 Extreme3 (CPUSocket):

Graphics

Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner)

Harde schijven

977GB SAMSUNG SAMSUNG HD105SI ATA Device (SATA):

Beeldscherm

Iiyama PL E2473HDS (1920x1080@60Hz)

Hij werkt voor mij prima, inmiddels al wel wat trager, en ik heb een hele zomervakantie gewerkt dus heb aardig wat centjes en leek mij wel tijd en leuk om hem misschien een beetje up te graden. Alleen als ik er ook wat aan heb, want als ik beter kan wachten tot hij kapot is of echt slecht presteert en dan in een keer wat nieuws kan maken omdat het anders geld verspilling is, is dat beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het budget precies? Wat zijn je doeleinden bij jouw systeem?

Die van mijn pa wordt gewoon trager, en moet gewoon weer wat sneller en zit geen budget aan, niet dat er het duurste van het duurste inkomt maar gewoon dat hij weer normaal en fatsoenlijk loopt(ook zo dat hij er weer eventjes meer door kan).

De doeleind voor mijn systeem is gewoon om hem wat sneller en beter te krijgen zodat ook ik er wat langer mee door kan. En er zit een budget van 150-200 euro aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat sowieso voor mij zelf en mijn pa te denken aan een setje

Kingston HyperX @ Azert bij mij kan ik het er zo bij instoppen?(of moet ik wat beters zoeken?), en voor mijn pa ook of?

Verder is er een vrij groot aanbod in grafische kaarten, dus iemand met een idee voor een geschikte? ik dacht aan iets van: http://azerty.nl/8-2963-526848/gigabyte-gv-r657d3-2gi-grafi.html

Verder nog wat handig om toe te voegen aan mijn eigen pc?( SSD ofzo?) en kan ik makkelijk bestanden als games naar een ssd kaart verplaatsen?

En is het upgraden van RAM etc. moeilijk?(ik heb ervaring met het bouwen van computers.)

Zou graag zo snel mogelijk reactie willen, aangezien mijn pa's grafische kaart het nu helemaal heeft begeven :s

aangepast door ThomasH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua geheugen kies je het best voor Corsair Vengance LP latjes, deze verbruiken minder stroom en hebben een grotere compabiliteit. Het upgraden van RAM-geheugen is absoluut niet moeilijk, op YouTube zijn er honderden duidelijke filmpjes te vinden met alle gedetailleerde instructies.

Gaat je pa zwaar multitasken? Zoniet, kan je eventueel een geheugenupgrade weglaten.

Een SSD is een fantastische upgrade, denk maar aan de Crucial m4 128GB bijvoorbeeld. Games installeren naar een SSD zijn absoluut geen probleem en je hebt ook minder last van laadtijden, maar dit is niet aangeraden omdat de capaciteit van een SSD meestal niet erg groot is. Een SSD als upgrade voor beide systemen is een absolute snelheidswinst, eens je op een pc zit met een SSD, wil je niet meer zonder.

Zie dat de grafische kaart van je pa zijn pc erg oud is, slechter kan eigenlijk niet. Een gewone HD 6450 is dan ook meer dan voldoende, indien je iets meer gaming kracht wilt kan je kijken naar een HD 6670.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een SSD is dus wel een aanrader? Want een gemiddelde game is 10-15 GB(wat ik heb), veel meer dan wat games zullen er dan wel niet opkomen maar er moet wel echt duidelijk verschil in zitten anders is het wel een duur dingetje, en ik heb ook gehoord dat een SSD kaart niet echt lang mee gaat?

En ik kan gewoon de oude grafische kaart eruit halen en de nieuwe erin zetten?

En zoals ik zelf zie kan de HD 6450 gewoon in het moederbord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het is dan ook de bedoeling dat je het besturingssysteem verplaatst op de SSD plus enkele veelgebruikte progamma's, games installeer je het best op een reguliere harde schijf.

Oude kaart eruit, nieuwe kaart erin, inderdaad. Grafische kaarten kan je heel gemakkelijk installeren op het moederbord.

SSD's gaan langer mee dan harde schijven hoor, enkel was er op een bepaald moment een reeks onbetrouwbare SSD's uitgebracht, maar dat is intussen opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.