Ga naar inhoud

Netwerk opzetten in Windows 7 - in het bijzonder tussen Win 7 (nieuw) en XP (oud)


haku

Aanbevolen berichten

Aan wie dit leest:

Het is waarschijnlijk al tientallen keren in forums besproken - maar toch zag ik graag alsnog een helpende hand tegemoet die mij in detail wegwijs zal maken in het opzetten van een Netwerk in Windows 7 en in het bijzonder tussen Win 7 (nieuw) en XP (oud).

In het kort: ik krijg gewoon niets aan de praat, terwijl het opzetten van netwerken tussen twee XP computers en zelfs tussen een XP en een, godbetert, een oude machine die nog op Millennium draaide een fluitje van een cent was - althans via de wizard Netwerk Instellen.

Al veel opzoekingswerk gedaan op diverse sites en forums - waarvan velen vaak tegenstrijdige berichten bevatten, of totaal onbegrijpelijk zijn incluis die van Microsoft zelf (hun krakkemikkige video "Thuiscomputers waarop verschillende versies van Windows worden uitgevoerd in een netwerk onderbrengen" is daarbij een staaltje van doffe ondoorzichtigheid).

Wat heb ik allemaal uitgevoerd op mijn Win7 machine volgens die diverse aanbevelingen - zonder enig resultaat?

Hier volgt een lijstje; lang niet alles maar de voornaamste genomen maatregelen (de meeste maar niet allemaal op basis van de Microsoft pagina: Thuiscomputers waarop verschillende versies van Windows worden uitgevoerd in een netwerk onderbrengen

en ook:

Netwerk delen tussen Windows 7 en Windows XP

alsmede:

"Netwerk opzetten" in Win7 Help

- De 128-bit encryptie uitgeschakeld

- Firewall op Windows laten draaien en niet op de voorlopig geïnstalleerde Kaspersky anti-virus software, die meegeleverd was met de computer (straks wordt dat mijn trouwe en vertrouwde Avast - al doet dit laatste er niet verder aan toe op dit moment). De firewall bleek inderdaad via Kaspersky te gaan, en één van de sites gaf als aanbeveling om dit aldus te wijzigen.

- Bepaalde UDP en TCP poorten toestaan ofte inschakelen - iets dat aanbevolen werd op dezelfde Microsoft "hulp" site als waar die vermaledijde, hierboven vermelde video voorkwam.

- Netwerkdetectie gecheckt en ingeschakeld bevonden. Idem voor bestand- en printerindeling.

- Locatie netwerk gecheckt en als Thuisnetwerk bevestigd

- Maar wel één keer geprobeerd als Openbaar netwerk (nog zo'n aanbeveling) - maar ook dat leverde niets op.

- Uiteraard op alle computers de werkgroep dezelfde naam gegeven: deze die ik al altijd gebruikt heb en die al als default was gegeven vanaf Millennium, namelijk MSHOME (dus alleen maar de naam van de werkgroep op de Win7 machine veranderd van WORKGROUP naar MSHOME).

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is checken of een LLTD Responder-onderdeel (Link-Layer Topology Discovery) is geïnstalleerd op de Windows XP-computer (nog zo'n aanbeveling). Maar ik denk niet dat dit van belang of aan de orde is: bij een vriend heb ik zonder problemen van die XP computer een netwerk opgericht naar zijn op Vista draaiende machine.

Maar goed - ik kan zelfs geen netwerk gewoon opzetten in Windows 7. Laat staan een printer delen. Om maar te zwijgen van "Easy Transfer" van mijn bestanden naar mijn nieuwe computer via een netwerk.

Als ik via het Netwerkcentrum "Een nieuwe verbinding of een nieuw netwerk instellen" open en op "Een nieuw netwerk instellen" klik, verschijnt een dialoog waarop na maximum 90" de apparaten (en ik neem aan de computers) in mijn configuratie zouden moeten verschijnen. Niks van: er verschijnt niks.

Dus mijn vraag: wat moet ik precies doen - zowel op de nieuwe Win7 computer als eventueel op de oude machine die op XP draait? Wat doe ik eigenlijk verkeerd?

Zeer dankbaar voor een afdoend antwoord!

Beste groet,

haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo weer:post-37513-1417705062,5966_thumb.jpg

Intussen heb ik ook alle discussies en berichten gelezen in "soortgelijke discussies". Ik heb alle stappen die daar worden vermeld ondernomen of had die al ondernomen - incluis het proberen opzetten van een ad hoc verbinding (!). Niets helpt.

[Noot 1 - Dat nutteloze AD HOC Netwerk krijg ik overigens niet meer weg; derhalve kleine bijkomstige vraag: hoe verwijder je zoiets?]

Het enige dat ik heb ontdekt is dat het icoon van mijn nieuwe, op Win7 draaiende computer [genaamd HARRY4] wel te zien is op de oude XP machine [genaamd HARRY2] in Explorer onder <Mijn netwerklocaties/Volledig netwerk/Microsoft Windows netwerk/Mshome> (zie bijlage <XP2WIN7 Netwerk probleem 1.jpg>). Zo je echter op dat icoon dubbel klikt komt de foutmelding dat \\HARRY4 niet toegankelijk is (zie bijlage <XP2WIN7 Netwerk probleem 2.jpg>).

[Noot 2 - Ter herinnering: de naam van het Netwerk werd op de nieuwe Win7 PC in MSHOME veranderd, zoals op de andere oudere machines HARRY2 en HARRY3, die allebei op XP draaien en wel degelijk met elkaar in een netwerk met die naam kunnen praten.]

Op de Win7 machine zijn [de iconen van] de twee oudere computers nergens te vinden, noch onder Netwerk, noch onder Netwerkcentrum (zie XP2WIN7 Netwerk probleem 3 - 4).

Allemaal ontzettend frustrerend!

Hopelijk kan mij iemand helpen!

Dank bij voorbaat,

haku

post-37513-1417705061,9175_thumb.jpg

post-37513-1417705061,9617_thumb.jpg

post-37513-1417705061,9927_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een bijkomende informatie:

Zopas een verbinding via LAN kabel gemaakt. En "what do you know?" - meteen verbinding (nadat ik natuurlijk een te delen map had aangelegd op mijn nieuwe computer. Conclusie: een netwerk maken via draadloos werkt niet tussen XP en Win7; daarentegen werkt het wel via LAN. Versta wie kan. Of is er toch een weg mogelijk?! In XP kon dat zonder meer...

Evenwel, toen ik de draadloze verbinding uitschakelde en de LAN verbinding inschakelde, verdween de draadloze spoorloos. En als je beide verbindingen uitschakelt via Netwerkcentrum, moet je alles laten 'herstellen'! En als het dan 'hersteld' was, dan waren weer alle machines in het netwerk verdwenen!

In XP was dat weer eenvoudiger: alles was te zien - in- of uitgeschakeld - in <Netwerkverbindingen> en je kon van het een op het ander gaan zonder problemen, en zelfs alles uitschakelen zonder nare gevolgen. Er IS een item <Netwerkverbindingen> in Win7, met ongeveer die eigenschappen, maar je moet het wel heel diep gaan zoeken in configuratie, terwijl het in XP gewoon bij de hand was.

Eerlijk gezegd, ik vind dat XP veel en veel beter werkt dan Win7. Ik heb in dat laatste al een paar staaltjes meegemaakt van oneindig lang updaten, of vastlopen tijdens afmelden, waar men allen maar bah kan tegen zeggen. Het lijkt wel Vista. (Men had mij gezegd dat Win7 veel beter was - niks daarvan!). Ik hou nu m'n hart vast voor Win8. Bij Microsoft zouden ze eindelijk eens moeten leren: "leave well enough alone". XP was quasi zonder problemen - op alle gebieden!

Toch is dit niet opgelost, want de vraag blijft hangen. Waarom kan ik geen netwerk opzetten via WiFi in een combinatie XP/Win7 en gemengd LAN/WiFi?

Maar goed, voorlopig ben ik uit de penarie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen XP computer moet je afblijven want het werkt goed.

Windows 7 is ten opzicht van XP super gemakkelijk in te stellen want je moet in feit zo goed als niks instellen.

Hebt je in XP mshome en je moet naar MSkamer gaan is in XP wat moelijker terwijl voor Windows 7 niks uitmaakt welke groepnaam je hebt.

Via de lan kan je wel XP bereiken vanuit Windows 7 en dus moet je daar ook afblijven.

Voor Windows 7 maak het niks uit of je lan of draadloos ben verbonden.

Kan je afbeelding maken hoe je met elkaar ben verbonden en ook met welke toestellen (router, switch enz.)

Ten slotte nog dit:

Maak een ipconfig /all van XP en Windows 7 (beiden draadloos)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar start - alle programma's - bureauaccesoires.

Zoek het icoon van het opdrachtprompt en klik er op met de rechter muisknop en kies dan in het lijstje voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

In het opdrachtprompt typ je ipconfig /all > c:\ipconfig.txt en druk enter.

Let op de spatie voor de / en voor en na de >.

C is de schijfletter van de systeemschijf; deze kan je aanpasssen indien de systeemschijf niet de letter C heeft.

Open de verkenner en klik op de C schijf.

Open het bestand ipconfig.txt en plak de inhoud in je volgend bericht of voeg het bestand ipconfig.txt toe aan je volgend bericht.

Hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht, kan je lezen in deze handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo 'stegisoft',

Nogmaals dank voor de prompte reactie. Hierbij drie ipgonfig bestandjes - zoals gevraagd alle drie nu verbonden via (draadloze) WiFi. Waarom drie? Omdat er drie machines in het netwerk draaien genaamd HARRY2, HARRY 3, HARRY4. Ik heb de bestandjes dan ook daar naar vernoemd.

ipconfig Harry2 is het bestandje van mijn oude XP laptop

ipconfig Harry3 is het bestandje van mijn tamelijk recente Netbook die ook op XP draait

ipconfig Harry4 is het bestandje van mijn nieuwe Desktop PC, die op Win7 draait

Noot: Vermits ik voor het aanmaken van die ipconfigs alles moest overschakelen naar draadloos, ben ik even gaan kijken naar de configuratie van het Netwerk. En wat blijkt? Nu werkt dat ineens ook prima onder deze (3x draadloze) instelling! Nu moet u wel weten dat aanvankelijk de oude XP laptop via LAN verbonden was, de nieuwe PC via draadloos, en de Netbook eveneens draadloos. Maar goed, alles werkt nu, in welke configuratie dan ook: volledig draadloos, volledig LAN - of inderdaad gemengd.

Ik had al eerder gemerkt, toen ik een Netwerk met mijn (XP) Netbook en zijn (Vista) machine had opgezet, dat dit ook pas functioneerde als ik eerst de dingen via LAN had doen lopen. Misschien heeft Windows dit soort omwegen nodig alvorens te "luisteren" - al lijkt me dit ver gezocht en weinig wetenschappelijk.

U heeft trouwens gelijk: in het gebruik blijkt Win7 heel solide te zijn. Enig probleem dat ik tot nu toe heb tegengekomen is comptabiliteit van sommige oudere programma's, zelfs al stel ik hun eigenschappen in op een vroegere OS.

Andermaal dank en goede avond,

haku

ipconfig Harry2.txt

ipconfig Harry3.txt

ipconfig Harry4.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.