Ga naar inhoud

Hoe krijg ik oude programma's aan de praat in Win 7?


haku

Aanbevolen berichten

Aan wie dit leest:

Op mijn oude XP gestuurde computer heb ik een aantal zeer nuttige, nog van Win 95 of 98 stammende programma's draaien - hoofdzakelijk woordenboeken. Het "eigenschap" om die programma's in compatibiliteitsodus voor een of andere vroegere uitvoering van Windows te laten draaien helpt niet, in zover ik die programma's überhaupt geïnstalleerd krijg. Meestal blijven ze ergens steken in het zoeken van een dll of een ini bestand, dat wel aanwezig is in de setup, maar dat ze dan blijkbaar toch niet kunnen vinden.

Dit is bijvoorbeeld het geval met mijn Van Dale Woordenboeken (versie 1 uit 1997), en mijn 6-talen vertaal woordenboek Winmtxr (uit 1996 maar waarschijnlijk verdwenen want je kunt het zelfs niet meer op het Internet vinden - behalve in vage bewoordingen onder 'mtxc'!) Voor de Van Dale worden diverse oplossingen en patches geboden op het Internet, maar die hebben allemaal betrekking of Versie 2. Werken niet met deze versie.

In XP liep dat iets makkelijker - bijvoorbeeld had ik nog een oud (1993) programma, het Harrap's Engels-Frans Woordenboek - dat ook al niet meer gemaakt wordt. Dat werkte in Win 95, maar liep stuik in XP - tot ik een oplossing kreeg: voor het louter opstarten van het programma, de print spooler even uitschakelen, en meteen na de launch de spooler weer opstarten. Dat werkte dus. Maar natuurlijk weer geen kwestie om deze workaround te gebruiken in Win 7.

Ik vrees dat ik een kruis zal moeten maken op deze zeer nuttige utilities. Natuurlijk hebben we nu heel wat van die dingen on line, maar nooit zo gestoffeerd. Het ergst mis ik die Winmtxr/Mtxc en uiteraard de uitstekende Harrap's.

Misschien weet er toch iemand een patch? Virtuele XP of zo? Maar ik maak me geen illusies.

Dank bij voorbaat.

haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ach! Pech! Mijn Win 7 versie is Home Premium. Dus niet mogelijk om XP mode/Virtual box te installeren. Upgraden naar Professional is veel te duur. Dus zal ik het maar zonder mijn vertrouwde woordenboeken moetne doen - of mijn oude XP PC draaiende laten naast de nieuwe. Ik vind het niet fair van Microsoft om die XP mogelijkheid niet te hebben ingebouwd in alle Win 7 versies. Maar ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.