Ga naar inhoud

Installeren van essentiële updates quasi onmogelijk


haku

Aanbevolen berichten

Aan wie dit leest:

Deze discussie namens een vriend die niet weet veel over computers en die nog steeds - de arme ziel - met Vista opgezadeld zit. Dus van tijd tot tijd controleer ik zijn machine of alles min of meer functioneert. Voorheen heb ik gemerkt dat Vista een absolute pijn kan zijn, maar gisteren en vandaag - ja, problemen hebben een nacht geduurd! - werd ik geconfronteerd met een cascade van gebeurtenissen die zelfs een heilige zou drijven naar Apple.

Te weten:

Na mijn vriend te hebben overtuigd naar Explorer 9 te updaten, heb ik het installatie programma gedownload. Maar wat kregen we te lezen? Dat beide Vista Service Oacks (SP1 & 2) nodig waren om IE9 überhaupt te installeren. Dit verbaasde mij ten zeerste, want toen mijn vriend zijn machine kocht, zo'n 4 jaar geleden, heb ik Windows geconfigureerd om automatisch te updaten - iets dat die hoogst belangrijke Service Packs al lang aanwezig had moeten laten zijn. Maar goed, toen ik de update geschiedenis ging napluizen, bleken beide SP's niet geïnstalleerd te zijn (samen met een vrij groot aantal andere updates, die allemaal mislukt schenen te zijn). En uiteraard is er nooit een melding gemaakt dat er iets mis was met die "automatische updates".

Ik heb die dan uiteraard gedownload en SP1 geprobeerd te installeren. Na meer dan drie kwartier activiteit, verscheen er plots een foutmelding, zeggende dat de Service Pack niet geïnstalleerd kon worden vanwege een interne fout. Na dit voorval te hebben gecheckt op de site van Microsoft, bleek na veel vijven en zessen dat er alweer een utility moest gedownload worden (System Update Readiness KB947821), een update dat het vermogen van de machine moest nagaan om te... updaten (ik vind niks uit).

Dus weer een download en weer een installatie. Zal het iemand verwonderen dat ook deze operatie spaak liep vanwege een - jazeker - interne fout. Verdere research leverde een aantal zogenaamde "fix-it" utilities van Microsoft op, die vanzelfsprekend niks hebben gefixt.

Toch heb ik mijn vriend ertoe aangezet om alsnog iets te proberen: alle niet noodzakelijke programma's uit te schakelen na een herstart van de machine en alsnog het KB947821 programma een hele nacht zelfstandig te laten draaien (intussen had ik op een site gelezen dat dit zogenaamde update programma eigenlijk een check-en-herstelling utility is, die corrupte bestanden opzoekt en deze waar nodig vervangt, maar dat de operatie heel lang kan duren zonder dat er schijnbaar iets gebeurt). Zo gezegd, zo gedaan, en vanochtend bleek de "installatie met succes voltooid".

Toen is er geprobeerd om alsnog SP1 te installeren - met het vooruitzicht op de installatie van SP en een grondig nazicht van alle overige updates die blijkbaar niet geïnstalleerd waren.

Maar het geluk was van korte duur: weer na drie kwartier gezwoeg, gaf de installatie van SP1 het op vanwege, ja, een "interne fout".

Dus mijn vraag: hoe geraakt men uit deze onnozele kastje naar de muur situatie? Bestaat daar een echte "fix" voor? Schijnbaar zijn wij hier niet enigen die met dit idiote probleem worstelen, gezien het enorme aantal Google hits.

Weet iemand op dit forum een oplossing?

Ik zie deze met dank tegemoet.

haku

In bijlage een Speccy txt overzicht en een HiJackThis log (gemaakt voor de 'geslaagde' KB947821 update).

hijackthis.log

Specs Vista Machine.txt

aangepast door haku
kleine fout
Link naar reactie
Delen op andere sites

De systeemtemperaturen zijn aan de hoge kant.

Te hoge temperaturen van een PC / laptop worden meestal veroorzaakt door een te hoog stofgehalte.

Om dit op een veilige manier te verwijderen verwijzen we graag naar deze zeer duidelijke uitleg.

Neem de tips grondig door en doe het nodige om je systeem stofvrij te (laten) maken…nadien kan je ons dan de nieuwe resultaten van Speccy bezorgen.

Klik met de rechter muisknop op de icoon van Hijackthis en kies dan voor “Run as administrator" of "Uitvoeren als administrator".

Selecteer “Do a system scan only”.

Vink alleen de items aan die hieronder zijn genoemd:

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = Zoeken

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O9 - Extra button: eBay - {C08CAF1D-C0A3-40D5-9970-06D067EAC017} - eBay, de wereldwijde online handelsplaats (file missing)

Klik op 'Fix checked' om de items te verwijderen.

Download MBAM (Malwarebytes Anti-Malware)

Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.

Zorg ervoor dat er een vinkje geplaatst is voor Update Malwarebytes' Anti-Malware en Start Malwarebytes' Anti-Malware, Klik daarna op "Voltooien".

Indien een update gevonden werd, zal die gedownload en geïnstalleerd worden.

Wanneer het programma volledig up to date is, selecteer dan in het tabblad Scanner : "Snelle Scan", daarna klik op Scan.

Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.

Wanneer de scan voltooid is, klik op OK, daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.

Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, daarna klik op: Verwijder geselecteerde.

Na het verwijderen zal een log openen en zal er gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten. (Zie verder).

Indien er de rootkit (TDSS) aanwezig is, zal MBAM vragen te herstarten. Doe dit dan ook.

MBAM zal na de herstart opnieuw scannen en de rootkit verwijderen.

Het log wordt automatisch bewaard door MBAM en kan je terugvinden door op de "Logs" tab te klikken in het programma.

Indien MBAM moeilijkheden heeft met het verwijderen van bepaalde bestanden zal het enkele meldingen geven waar je OK moet klikken.

Daarna zal het vragen om de computer opnieuw op te starten... Dus sta toe dat MBAM de computer opnieuw opstart.

Plak de inhoud van het logje in je volgende bericht, samen met een nieuw HijackThis log.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo kweezie wabbit,

Heb alvast de 1ste operatie gedaan (weghalen van de 3 items via HiJackThis). Alvorens verder te gaan, en nadat ik een eindelijk succesvolle Update scan met Checksur heb verricht (Found 938 errors... Fixed 937 errors!!!), ga ik eerst proberen om een 'genuine' SP1 te installeren via een zogenaamde clean (safe) boot. Laat ons het beste hopen. Anders ga ik verder met uw aanwijzingen.

Andermaal dank.

Het beste.

haku

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.