Ga naar inhoud

PC vertraagt en foutmeldingen ivm harde schijfnda


paddepoel

Aanbevolen berichten

Hallo,

de laptop vertraagt enorm. Opstarten duurt lang en loop soms volledig vast.

Schijfcontrole heeft een hele reeks fouten aangegeven die werden gecorrigeerd. Heb vandaag bij opstarten een foutmelding gekregen dat er ernstige schijfproblemen (zouden) zijn. Heb Seagate SeaTools for Windows geïnstalleerd. Enkele testen falen: SMART Test, Short DST.

Wat kan het probleem zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?...kan je er met het knipprogramma (klik er op) een afbeelding van maken en die in een volgend bericht hier op het forum plaatsen (klik er op)?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties. Ik laat HD Tune lopen en zal de resultaten posten. Vraagje: wanneer ik een volledige image van de harde schijf maak ik gebruik Easus ToDo Backup 3.0 Free) en die dan op een nieuwe HDD zet, is alles dan OK of loop ik het risico dat schijffouten worden gekopieerd ? Als de oude schijf 'fysiek' aan het begeven is, zou een teruggeplaatste image op een nieuwe schijf toch geen problemen mogen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is de Laptop?

Als je werkt met immage's zorg dan wel dat je ALLE partities mee neemt in de immage want anders ben je de Recovery partitie kwijt als je een nieuwe schijf plaatst.

Zorg dat je of een schijf neemt van gelijke grote want anders dien je ook dat eerst aan te passen als je de immage gaat terug zetten.

Fisieke fouten worden met een immage niet overgenomen echter software fouten WEL,dus zorg dat je daar zeker van bent dat die er niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik neem steeds een 'volledige' image van een schijf, dus, MBR, Recovery, ....

Dus, in principe zit ik goed. Ik veronderstel dat de nieuwe schijf wel groter mag zijn dan de oude. Vroeger werd reeds een schijf (voor een andere laptop) vervangen en die was merkelijk groter. De image werd teruggeplaatst en alles was OK.

Bij opstarten van deze laptop krijg ik een scherm waarop vermeld staat: Disk Failure is imminent. Please backup immediately data. Na drukken op F1 start de laptop op. De laptop is nog geen 3 jaar oud.

Bij het runnen van HD Tune krijg ik geen foutmeldingen. Ik heb enkel de quickScan gedraaid. Ik draai vananvond wel eens de volledige scan. Het gekke is dat delaptop soms heel lang nodig heeft om bvb. Chrome te openen of een toepassing. Na een tijdje werkt de laptop blijkbaar weer op 'normale' snelheid. Zou het ook niet een probleem van Malware of iets dergelijks kunnen zijn. (een volledige scan van Malwarebytes heeft 1 besmetting gevonden, die werd verwijderd).

post-23133-1417705136,5746_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk is te weten of de laptop al dan niet nog binnen de wettelijke garantieperiode valt: bij de meeste merken is dat 2 jaar, maar er zijn er ook die 3 jaar garantie voorzien (Medion)...er is ook nog de mogelijkheid dat je bij de aankoop een supplement hebt betaald voor een garantieverlenging.

De schijf mag groter zijn, maar op zich vind ik 640GB al een enorm volume...als je dat "vol pompt" kan je ook meteen (in het slechtste geval) zowat hetzelfde volume aan gegevens kwijtspelen.

Ga je toch voor een grotere schijf hou er dan rekening mee dat je na het plaatsen van de image x-aantal niet-toegewezen schijfruimte gaat hebben...deze ruimte kan je toevoegen aan de reeds aanwezige partities of voorzien van een stationsletter zodat je een extra partitie bekomt.

Valt de herstelling niet binnen de garantie, dan heb je de vrije keuze omtrent de nieuwe harde schijf...ga in dat geval dan ook meteen voor een snellere harde schijf dan de huidige: 7200 tr/min ipv 5400 tr/min of overweeg de aankoop van een hybride harde schijf (Seagate Momentus XT) welke momenteel verkrijgbaar is in 500GB en 750GB.

Richtprijzen voor de Momentus XT: zo'n €85 voor de 500GB en zo'n €125 voor de 750GB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi paddepoel,

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.