Ga naar inhoud

Wie kan helpen? (externe harde schijf)


Sarah 04

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een externe harde schijf (lacie) die altijd heel goed heeft gewerkt. Gisteren probeerde ik een back-up te maken op mijn harde schijf. Maar plots hing alles vast. Ik heb geprobeerd alles te beëindigen en windows opnieuw te starten. Niets heeft gewerkt en ik heb dan mijn externe harde schijf (zonder veilig te verwijderen) moeten verwijderen.

Wanneer ik vandaag mijn harde schijf terug wil aansluiten op de computer lukt dit niet. De computer herkent de schijf niet.

Het lampje op de externe schijf brand zoals gewoonlijk, maar er is een vreemd geluidje.

Zijn al mijn gegevens nu verloren?

Wie kan mij helpen?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Allereerst hoop ik dat je geen problemen hebt ondervonden met de rest van je computer. Je zegt zelf dat de harde schijf een vreemd geluid maakt. Nu is dat nooit een goed teken, maar het kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt nu twee dingen doen: het veilige voor het onveilige nemen, of zelf nog een kleine test uitvoeren, met het risico dat de mogelijke schade die de schijf reeds heeft opgelopen, wordt verergerd.

Aangezien vreemde geluiden uit een harde schijf over het algemeen duiden op fysieke beschadigingen, raad ik je aan om de schijf niet meer aan te sluiten, en hem direct voor diagnose en recuperatie aan te bieden bij een erkend dataherstelbedrijf. Denk er bierbij aan dat een harde schijf een veel delicater stukje techniek is dan velen denken, en makkelijker beschadigd dan de meesten denken. Een centraal punt hierin is de afstand tussen de lees-/schrijfkop en het magnetische oppervlak van de 'platters': deze ligt vaak rond de 7 tot 8 um, wat ongeveer gelijk is aan 10% van een haardikte. De meeste stofdeeltjes in de lucht zijn groter. Mocht er dus echt een fysieke beschadiging aan het oppervlakte van de schijf zijn, dan zal deze snel groter zijn dan de genoemde afstand, en ervoor zorgen dat de leeskop over het oppervlakte zal stuiteren. Ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat zo dat oppervlakte zeer snel zeer zwaar beschadigd zal raken, en iedere vorm van dataherstel onmogelijk is.

De tweede keuze die u hebt, is de schijf die in de LaCie-behuizing zit, eruit te halen, en deze los aan te sluiten in een computer. Nu weet ik niet wat voor externe schijf het is, maar als het een enkelvoudige schijf is, die via de USB is aangesloten, dan zal u deze vanuit uw besturingssysteem direct moeten kunnen benaderen. Dit geldt echter alleen als er geen fysieke beschadigingen aan de schijf zijn opgetreden. Maakt de schijf (dezelfde) vreemde geluiden als u hem direct in uw pc aansluit, dan kunt u er vanuit gaan dat deze inderdaad beschadigd is, en kunt u er zelf niets aan doen. Mocht echter de 'casing' beschadigd zijn geweest, dan bestaat de kans dat u zo toch bij uw gegevens kunt komen.

Let erop: deze kans is zeer klein.

Het probleem van fysieke beschadigingen aan harde schijven, is dat deze in een 'clean room' aangepakt moeten worden. De gehele omgeving waarin gewerkt wordt, MOET stofvrij zijn. Schroeft u de schijf zelf thuis open, dan kan ik u garanderen dat een professioneel bedrijf u enkel een rapport zal toesturen dat herstel niet mogelijk is. Misschien dat u daar een foto bij krijgt van de schade die u door deze handeling zelf hebt aangericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.