Ga naar inhoud

[OPGELOST] Gratis anti-virus, anti-spam, anti-spyware?


Aanbevolen berichten

Beste,

Ik betaal jaarlijks ongeveer 60 euro voor Norton Internet Security.

Nu heb ik horen zeggen dat Norton te veel gehuigenruimte inneemt (en dus je PC sterk vertraagt). Bovendien zouden vele, zelfs goedkopere, alternatieven bestaan die minstens even goed werken.

Nu is mijn vraag aan jullie:

Bestaat er een gratis anti-virus, anti-spyware en anti-spam programma dat minstens even goed werkt dan Norton?

En indien ja:

1. Welk?

2. Waar kan ik dit downloaden?

3. Wrm zou je betalen voor Norton, als het gratis even goed kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor antivirus : Avast, Avira AntiVir of AVG Free.

Voor antispyware : AVG Antispyware, AdAware of Spybot.

Voor antispam : Spamfighter, Mailwasher of Spamihilator.

Maar er zullen ongetwijfeld nog andere nuttige suggesties volgen. En vergeet ook niet aan een degelijke firewall te denken.

Nog een tip : als je die Norton van je PC wil verwijderen, doe dit dan met de speciale Removal Tool van Symantec/Norton. Want anders blijven er nog te veel restjes op je PC achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan ga ik toch AVG Free nemen.

Maar zou je nog willen antwoorden op volgende vragen:

1. Is dat programma dan minstens even goed dan Norton?

2. Waarom zou je jaarlijks 60 euro betalen voor Norton, als dit GRATIS programma (minstens) even goed is?

3. Waarschuwt AVG Free je (net zoals Norton) wanneer een virus/torjan horse/... je computer probeert aan te vallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Is dat programma dan minstens even goed dan Norton?
De free-versies van antivirusprogramma's en dus ook van AVG Free hebben allemaal wat minder uitgebreide mogelijkheden, maar de basis - de scanner - is ruim voldoende voor een normaal computergebruik. De betalende antivirusprogramma's - niet alleen Norton, maar ook alle anderen - zijn ruimer en hebben meer toeters en bellen. Maar daar betaal je natuurlijk ook voor :)
2. Waarom zou je jaarlijks 60 euro betalen voor Norton, als dit GRATIS programma (minstens) even goed is?
De vraag stellen, is ze beantwoorden. Maar het is een eigen keuze of je voor een betalende of een gratis versie gaat.
3. Waarschuwt AVG Free je (net zoals Norton) wanneer een virus/torjan horse/... je computer probeert aan te vallen?
AVG Free is enkel een antivirusprogramma, de Norton Internet Security die je nu hebt is niet alleen een antivirus, maar is een uitgebreider all-in-one pakket met o.m. (als ik het goed heb) virusprotectie en -scanner, firewall (ingaand/uitgaand), spywareprotectie en –scanner, mailscanner (uitgaand/inkomend) en antiphishing (Internet Explorer en Firefox).

Om dezelfde bescherming te hebben als met het NIS-pakket, moet je dus niet alleen een nieuwe (gratis) virusscanner installeren, maar ook als extra nog antispyware, een firewall en een antispam. Ook deze zijn allemaal ergens in een gratis versie te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt!

Nog 2 vraagjes:

1. Anti-Spam: deze werkt dan ook op Mozilla Thunderbird? En werkt deze wel goed? Want ik heb dan altijd "schrik" dat hij ook wel gewenste mails gaat tegenhouden...

2. Firewall: is er geen standaard firewall in Microsoft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als je bvb. Spamfighter zou nemen, worden de berichten met SPAM afgeleid naar een eigen map in het mailprogramma. Daar kan je dan altijd - voor je deze map op geregelde tijden leegmaakt - altijd nog eens overlopen of er geen overbodige of foute berichten tegengehouden zijn. Zo is je "schrik" niet echt nodig.

2. De Windows-firewall is éénrichtingsverkeer. Blokt enkel de aanvallen van buitenaf op je PC af. Met andere firewalls (Comodo, ZoneAlarm, e.a.) worden ook de bedreigingen van in je PC naar de buitenwereld afgeblokt. Dubbele beveiliging (ingaand en uitgaand) dus ... en een extra reden om een andere firewall dan de standaard van Windows te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mani88,

Even mijn collega ondersteunen met volgende, en bedenk dat sommige gratis tools zonder toeters en bellen, beter zijn in dedecteren dan betalende, is maar een hint!!

Volgende is een lijst van de Antivirus die ik persoonlijk aanraad:

Freeware - Gratis:

avira.gifAvira AntiVir

AVG.pngAVG

avast.pngAvast

De Freeware versies hebben ook een betaalde versie met meer opties en extra beveiliging.

Shareware - Niet Gratis:

kaspersky.gifKaspersky

nod32_icon.gifNOD32

bitdefender.pngBitdefender

Opgelet!!! Installeer nooit meer dan één Antivirus want dit kan voor veel problemen zorgen. Dit vooral omdat ze niet compatibel met elkaar zijn en zo de betrouwbaarheid ervan sterk doet dalen. Ook veroorzaakt het een enorme vertraging van je pc en kan zelfs BSODs veroorzaken.

Volgende is een lijst van Gratis Firewalls die ik persoonlijk aanraad:

Comodo.gifComodo Free Firewall

onlinearmor.jpgOnline Armor Free

jeticopersfirewall_icon.gifJetico Personal Firewall v.1

(de versie Jetico Personal Firewall v.1 is niet compatibel met Vista, daarvoor moet je de Jetico Personal Firewall v.2 gebruiken die niet gratis is)

Kerio.pngKerio Firewall

outpost.gifAgnitum Outpost Free

Deze freeware versies hebben ook een betalende versie met meer opties en extra beveiliging.

Opgelet!! Ga ook nooit meer dan één Firewall gaan installeren, want dit kan problemen veroorzaken omdat ze niet compatibel zijn met elkaar. Dit kan zelfs BSODs veroorzaken indien meer dan 1 Firewall is geïnstalleerd

Groetjes,

Xeno ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt!

Ik ga dan devolgende downloaden:

AVG Free (anti-virus & anti-spyware)

Comondo Free Firewall (firewall)

Spamfighter (anti-spam)

Een goede keuze volgens jullie?

En is mijn PC hiermee genoeg beschermd?

En gaat dit dan niet te veel geheugenruimte innemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.