Ga naar inhoud

SSD opruimen en inrichten om lang van snelle PC te kunnen genieten


devlin7000

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

Ik heb een nieuwe pc aangeschaft en heb daarin een SSD van 120 GB en een HD van 1 TB laten steken. Nu heb ik de PC nog maar net en het blijkt dat de SSD al voor 77,7 GB vol staat.

Op de PC werd geïnstalleerd Windows 8 64 bits, Office Professional Enterprice 2007, Bullguard virusscanner en een paar kleine freeware programma's zoals WinDirStat, Glary Utilities, CCleaner, Malwarebytes, K Lite Codec Pack, Gemistdownloader, Firefox, Tagscanner, Manycam, UTorrent, Skype Classic Shell, Lockhunter , Winrar en nog een vijftal soortgelijke programmaatjes. Bij navraag bij de computerwinkel zei men dat ik mij hierover geen zorgen moest maken en dat dit normaal is. Dit zou komen door de Windows Updates Nu persoonlijk vindt ik dat wel belachelijk veel Gigabites voor enkel een besturingssysteem met kantoorprogramma en dan nog te weten dat ik nog Grafische programma's en audio-, video- en fotobewerkingssoftware wil gaan installeren. Dat gaat krap worden hoor!

Ter info: De SSD heeft slechts 1 partitie en dan heb ik Mijn documenten of Bibliotheken of hoe noemt dat tegenwoordig al naar mijn D-schijf verhuisd (met de deskundige hulp van Clarkie :top: uiteraard ) Heb al virus- en malwarescanners laten draaien maar er is niks abnormaals te vinden.

Kan dit van Windows+Office 2007 afkomstig zijn?

Nu de aanschaf van de SSD was niet bepaald goedkoop maar de snelheid waarmee ik kan werken maakt alles goed. Ik zou dan ook graag zo lang mogelijk van dit voordeel willen genieten en na veel gelezen te hebben kan dit enkel als je de SSD opgeruimd houdt en dat je deze niet te vol laat lopen met programma's en bestanden. Dus had ik graag geweten hoe ik mijn SSD zoveel mogelijk kan "sparen" door bepaalde zaken op de D-schijf (= gewone 1 TB harddisk) te plaatsen.

Welke bestanden, mappen, programma's ,... kan en mag ik naar de D-schijf overzetten? Ter info Bibliotheken (Mijn documenten) heb ik al verplaatst.

Hoe doe ik dat?

Let wel ik ben geen computerexpert en heb dus stap voor stap instructies nodig hoor :-)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha. Je moet de SSD helemaal niet 'sparen' maar optimaal gebruiken! Niet bang zijn. Inderdaad een SSD gebruiken voor het besturingssysteem en Program Files. Data zoals Mijn documenten, Mijn afbeeldingen, Mijn video's verplaats je op de goede manier naar een normale HDD. Info kun je daarover vinden op SchoonePC van Menno.

SSD 120 GB is netto mogelijk 116 GB werkelijk beschikbaar, dus daar verlies je al wat. 77 GB lijkt mij niet goed, in ieder geval te hoog. Let op een SSD nooit defragmenteren en staat dit ergens automatisch ingeschakeld dan uitschakelen. Een SSD hoef je niet te indexeren dus uitschakelen! Zit onder > Eigenschappen. Hoeveel RAM heb je? Het is namelijk vaak het geval dat het dubbel van de hoeveelheid RAM op de C = SSD geplaatst wordt in de vorm van het bestand pagefile.sys dat is hetzelfde als het wisselbestand. Dus heb je 4GB RAM dan krijg je 8GB als pagefile.sys. Totaal niet nodig en verplaats dit naar de normale HDD en pas de grootte aan.

- - - Updated - - -

Ga op Deze computer staan en Dan RMK > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > geheugengebruik/virtueel geheugen > instellingen en schakel wisselbestand voor de SSD uit en maak een wisselbestand op die normale HDD. Kan door systeem beheert of de mijne staat op 768-4096.

aangepast door De Hulk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel netjes gedaan Jean-Pierre. Ik wist niet dat jij je zo intensief met de materie had bezig gehouden en alles in een praktische handleiding had verwerkt.

Oh, let even op, herstelpunten kunnen ook veel ruimte in beslag nemen. Maak reservekopiën, back-ups e.d. op een externe HDD. Mijn Windows 7 neemt ongeveer 29 GB in beslag. Mijn Program Files en Program Files (x86) totaal 7 GB en ik heb Office 2007 en zo'n 120 programma's. Van de 74,4 (80GB) heb ik nog 27 GB beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste tips worden hier al aangedragen door de Hulk of vind je terug in de handleiding waarna Jean-Pierre verwijst.

Mocht je de slaapstand gebruiken of hibernate dan kun je dit best uitschakelen want de slaapstand gebruikt heel wat van je SSD.

Een tweede punt is dat als je systeem idle is de TRIM functie je SSD gaat opruimen en optimaliseren om

ze in goede conditie en lekker snel te houden en dit is in de slaapstand niet mogelijk.

Ga op Deze computer staan en Dan RMK > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > geheugengebruik/virtueel geheugen > instellingen en schakel wisselbestand voor de SSD uit en maak een wisselbestand op die normale HDD.

Dit zou ik niet doen op voorwaarde dat je genoeg geheugen ter beschikking hebt en wel om de volgende reden. Je systeem zal nu als het gebruikt wil maken van het wisselbestand, het wisselbestand aanspreken op een langzamere conventionele HD wat een negatief effect op je prestaties heeft.

Als je genoeg RAM-geheugen hebt is het mogelijk om het wisselbestand te beperken, zelf heb ik 200MB ingesteld als wisselbestand zowel voor Begingrootte 200MB als voor Maximale grootte 200MB.

Op twee systemen heb ik zelfs het wisselbestand uitgeschakeld en tot nog toe geen problemen, maar sommige programma's vereisen een wisselbestand en geven een foutmelding als dit niet aanwezig is.

Daarom is het aangeraden om het wisselbestand te verkleinen en op je SSD te laten.

Wat is nu het gevolg hiervan, Windows en de programma's die je gebruikt zullen nu meer van je RAM-geheugen gaan gebruiken en RAM-geheugen is vele malen sneller dan de snelste SSD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste devlin, ik ben duidelijk genoeg geweest (bericht #2). Kijk zelf maar in de hoofddirectory van c (= root) en hoe groot je pagefile.sys is.

16 GB RAM is gigantisch! Uitschakelen van wisselbestand/pagefile.sys is geen optie omdat naast Windows sommige programma's een wisselbestand willen gebruiken. Ik heb het wisselbestand wel verplaatst naar een normale HDD en nooit geen problemen ondervonden. Ik heb vrijwel dezelfde specificatie van het systeem als jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.