Ga naar inhoud

Snelkoppeling op bureaublad Linux Mint


Aanbevolen berichten

Beste lezers,

In de vroegere Linux distributies die ik gehad heb (en nog steeds in Windows) kon ik via een rechtsklik op het bureaublad een snelkoppeling maken naar wat ik maar wilde. Dat lukt niet meer in de nieuwere versies van zowel Linux Mint als in Ubuntu. Weet iemand van jullie of dit niet meer mogelijk is, of nog wel en zo ja: hoe doe ik dat dan?

Martijn2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft niet zo veel te maken met de Linux-distributie, maar met de gebruikte Desktop Omgeving.

Bij elk werkt dit weer anders. Welke DE gebruik jij?

Je kunt het evt eens proberen met het slepen van het progje naar het bureaublad vanuit het menu.

Of met rechts klikken op een prog en dan kiezen voor "make starter" of "make launcher".

Bij weer andere DE 's doe je dit vanuit je "preferences" menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je snelle reactie. Ik werk met Linux Mint, uitgave 12 (Lisa) en kernel Linux 3.0.0-12-generic. Mijn DE is Gnome 3.2.1. Ik heb alle mogelijke sleep- en klikpogingen ondernomen: tevergeefs. Ik wil bijvoorbeeld graag het pictogram van Opera vanuit het startmenu kopiëren of verplaatsen naar het bureaublad, maar dat is onmogelijk gebleken. Een rechtsklik op welk pictogram dan ook levert geen enkele reactie op.

De Ubuntu distributie op een andere partitie geeft hetzelfde probleem, terwijl het bij eerdere distributies simpel werkte via een rechtsklik op het bureaublad. Een menu "Preferences" heb ik helaas niet kunnen ontdekken, ik ben dan ook (nog) geen ervaren Linuxgebruiker. Groeten,

Martijn2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom dank voor de tips. Helaas heeft dit nog niet geleid tot het gewenste resultaat. De Gnome Tweak Tool was al geïnstalleerd en daarmee was ik al aan het werk geweest. Het lukt gewoon niet. In Ubuntu liep zelfs de hele zaak vast, waardoor ik de pc handmatig moest uitschakelen. Ik zwoeg verder en hou me aanbevolen voor meer tips. Bedankt alvast!

Martijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rechtsklik op welk pictogram dan ook levert geen enkele reactie op.

Ik las er eerder overheen, sorry.

Je moet niet op het pictogram klikken, maar op het programma zelf.

Deze staat in je $PATH (/usr/bin of /usr/share, bijvoorbeeld)

Als je echt geen idee hebt waar je dit programma kunt vinden geef dan je computer de opdracht het voor jouw te zoeken.

whereis opera

- - - Updated - - -

EDIT:

Ik heb nu ook Opera geinstalleerd (op een Debian met Openbox) en bij mij staat hij hier:

mppc@MP_comp01:~$ whereis opera
opera: /usr/bin/opera /usr/lib/opera /usr/share/opera /usr/share/man/man1/opera.1.gz
mppc@MP_comp01:~$ 

Dan ga ik dus met de bestandsmanager naar /usr/bin/opera , rechtsklik en "copy to desktop"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chato,

Gelukt!!! Fantastisch, bedankt. Wel een (als je het niet weet) ingewikkelde manier van werken. Zoals het in eerdere distributies ging vond ik toch wel wat gebruiksvriendelijker. Maar ik klaag niet nu ik het weet! Nooit te oud om te leren, zeker als vriendelijke mensen je daarbij helpen, nogmaals bedankt.

Martijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.