Ga naar inhoud

zwart scherm bij opstarten


marietje

Aanbevolen berichten

Bij het opstarten van de computer heb ik deze week tot tweemaal een zwart scherm gekregen met de mededeling: Disk Boot failure Load system disk end push enter.

Als ik op de Ctrl-Alt en delete druk om naar taakbeheer te gaan,springt het scherm weer naar het bekende opstartscherm en vervolgens functioneert de computer weer normaal.

Ook als ik tussendoor herstart, start hij normaal op.

Ik heb niets aan programma's veranderd of aan BIOS instellingen, want daar weet ik veel te weinig van.

Ook aan kabels e.d. is niets gewijzigd.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Ik heb onderstaande link voor jullie met betrekking tot de hardware.

Staat daar misschien iets tussen.

Ben ik (zonder het te weten) iets kwijtgeraakt?

http://speccy.piriform.com/results/MNvTfwQaa0j3R3PURpcs8MC

Graag jullie hulp hierin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij aanschaf van de computer een Recovery DVD gekregen, zonder handleiding weliswaar.

Hierop staat dat deze vooraf vanuit de fabriek is geinstalleerd,en gebruikt dient te worden voor backup en computersysteemherstel, dus zal e.e.a. op de computer moeten staan.

Ik heb nimmer een dergelijke DVD gebruikt, dus ik ga het proberen.

Ik hoop dat er een opstartherstel op te vinden is, want een PC helemaal terugzetten naar het moment van aanschaf lijkt mij wel erg drastisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Moet helaas weer melden dat de computer verscheidene keren wederom opstart met zwart scherm en Disk Boot Failure melding.

Er gaat een bieb bij opstarten, zoals hij altijd doet en daarna het scherm van Asus en pas daarna verschijnt de tekst Disk Boot failure,insert system disk etc.

Als ik de Ctrl-Alt en Del toets indruk, start hij verder normaal op.

Op de entertoets reageert het systeem niet bij bovengenoemde melding.

2 testen al gedaan (zie onder) die geen afwijkingen laten zien.

Wat is dit voor een raar fenomeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaan zoals geadviseerd.Kabels zitten goed vast.

Wel het nodige stof weggehaald,want computer is 5 jaar oud en nog nimmer open geweest!

Zou stof hierin een rol kunnen spelen?

Als de error verschijnt, wil dit dan zeggen dat de harde schijf ( op dat moment van starten) niet gevonden kan worden.

Als het probleem structureel zou zijn, kan ik mij voorstellen dat er iets ontbreekt als essentieel element bij het opstarten of is beschadigd, maar dat gebeurt n.l. niet.

Het is iedere keer maar weer afwachten of de computer normaal opstart of dat er weer zo'n boodschap verschijnt.

Maar inwendig is de zaak in ieder geval schoon en zoals reeds gemeld, aan de kabels geen bijzonderheden.

Maar weer afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.