Ga naar inhoud

Netwerk: 2 netwerken in 1 gedeeld huis met 4 studenten


Foxy182

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

ik deel samen met mijn vriendin al enkele tijd een kot met 4 andere studenten. Eén van de studenten is een zware gebruiker van het internet en zit bijna continu achter zijn console of PC. Als ik films wil zien, via streaming van mijn NAS, op wireless toestellen, krijg ik dus sinds kort haperingen. Ook is mijn NAS en xbox zichtbaar voor iedereen op het netwerk en dit zou ik toch graag anders zien.

De huidige set-up in het gedeelde huis is:

- BBOX-2 (modem/router) op een gedeelde gang.

Wat ik in gedachten heb is de aanmaak van 2 gescheiden netwerken (2 uiterste wifi-kanalen), met een modem/router op gang verbonden met mijn wifi-router op mijn kamer:

- BBOX-2 (modem/router), die zorgt voor het netwerk van de 4 studenten (wifi) (Channel 1)

- Dual-band (gigabit) router, die zorgt voor mijn netwerk (Channel 11)

Ik kan de BBOX-2 niet in bridge zetten, want router functie moet behouden blijven voor de 4 studenten. DHCP van de 2 routers moet volgens mij dus ook aan blijven staan, maar is het dan voldoende om volgende instellingen te gebruiken:

- IP BBOX-2:192.168.1.1 -> 192.168.1.2-250

- IP Dual-band: 192.168.2.1 -> 192.168.2-250

Waarop moet ik nog meer letten? En ga ik de snelheid van mijn Dual-Band (gigabit) router zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan je indien je een router koopt onafhankelijk laten werken en dus een eigen netwerk maken.

Ik zou Linksys router kopen want dat is gemakkelijk in te stellen.

Bijvoorbeeld:

IP 192.168.1.135

Subnetmsker 255.255.0.0

Standaardgateaway = 192.168.1.1

Dan kan je bij Linksys extra instellen en IP adres instellen 172.30.2.1 en DCHP aanzetten.

Zou wordt uw eigen netwerk range 172.30.2.1.XXX

Opgelet: ook uw NAS dient een IP adres hebben van 172.30.2.1.XXX

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.