Ga naar inhoud

2 routers in samen 1 netwerk


Aanbevolen berichten

Citaat: "Die zijn gewoon normaal". Zie ook het plaatje wat ik in het begin mee stuurde: http://www.pc-helpforum.be/attachments/f111/31175d1396991650-2-routers-samen-1-netwerk-netwerk-met-twee-routers-als-switch.jpg

Wat de Ip-adressen moet zijn, moet je helemaal zelf beslissen. Als de DHCP uit staat en je het apparaat als switch gebruikt, heb je geen ip-adressen in te stellen.

Even weer een hele lap tekst zodat je de techniek maar ook de theorie begrijpt. Het is niet zomaar even wat aansluiten en instellen. Wat jij wilt, bepaald hoe het eruit moet komen te zien. Er zijn wel tientallen manieren om een netwerk in te richten en ze hoeven niet allemaal slecht of fout te zijn.

Die telenet hoofdrouter die je aangeeft, daarvan ga ik even uit dat je de telenetmodem bedoeld. In een eerder antwoord gaf je aan dat je daar vrij weinig op in kon stellen qua DHCP. Als je van die telenetmodem een ip-adres krijgt (iets als 192.168.0.X) dan hoeft die eerste router (Linksys-K) er zelfs niet eens tussen.

Sommige routers ondersteunen dat de WAN poort in bridge modus gezet kan worden. In dat geval wordt de WAN poort eigenlijk onderdeel van het "switch" gedeelte van je router. Je moet dan ook de DHCP uitzetten (maar vaak wordt dit al voor je gedaan).

Even wat theorie over de verschillende modussen

Bridge modus is simplistisch het volgende:

Het ip-adres wat ik van mijn uplink krijg (WAN) stuur ik gewoon zonder conventie over de LAN poorten. (ezelsbruggetje: IN = UIT; geen extra boeiende instellingen)

(Word vaak gebruikt bij een omschakeling van signalen zoals COAX naar UTP of Telefoon naar UTP of Fiber naar UTP of UTP naar WiFi, etc.)

NAT modus (waar de meeste routers op staan) is het volgende:

Het IP-adres wat ik van buiten krijg hou ik bij me, en ik geef zelf veel ip-adressen uit. (ezelsbruggetje: één voor allen; wel extra boeiende instellingen zoals IP, DHCP, Firewall)

(Word vaak gebruikt bij routers en/of gateways. Het idee is om via één ip-adres veel apparaten te laten internetten)

Nu je de theorie globaal kent, even terug naar jouw probleem

Als je dus per router bekijkt wat die moet gaan doen: moet hij één ip-adres verdelen over meer apparaten(NAT)? Of moet hij gewoon het ip-adres doorgeven omdat het allemaal bij elkaar hoort(Bridge)?

Zoals al gezegd, niet alle routers ondersteunen bridge-modus, dus moet je een alternatief bedenken. En dat is de NAT functie 'omzeilen' door de WAN poort gewoon niet te gebruiken en al die instellingen (DHCP, etc.) uitzetten.

De instellingen (DHCP, etc) komen dan van het "hoogste" apparaat. In jouw geval kan dat de telenetmodem zijn (als de telenetmodem in NAT-modus staat) of de eerste Linksys-K router (als de telenetmodem in bridge-modus staat).

Er moet dus minimaal 1 apparaat zijn wat in NAT modus staat, om het ip-adres wat je van telenet krijgt om te zetten zodat je met veel apparaten tegelijk kunt internetten.

Er is nog een simpelere oplossing

Er is nog een simpelere oplossing voor jouw probleem, maar die afweging moet je zelf beslissen.

Als je voornamelijk WiFi gebruikt (wat je denk ik doet) dan kun je afwegen of je niet gewoon ALLES draadloos doet. Je verkoopt dan je routers en zorgt dat je WiFi repeaters aanschaft. Deze stop je gewoon in het stopcontact waar je WiFi bereik wat minder is. Je moet dan even de handleiding doorlezen hoe je ze moet instellen. Je kunt daarmee je WiFi bereik vergroten. Die apparaten geven een extra boost aan je draadloos internet.

Heb je toch ergens een apparaat staan wat over de kabel moet, dan kun je ook weer twee dingen overwegen:

1. Je koopt een WiFi dongel voor ongeveer 15 euro en je stopt die in de computer (internet is klaar)

2. Je koopt een powerline adapter (Internet over het stopcontact). Dat zijn twee kleine kastjes voor in het stopcontact. De ene zet je bij je router en daar doe je een UTP kabel in. De andere zet je bij je PC en sluit je met een UTP kabel aan, aan je pc. (voorbeeld)

Ik zou persoonlijk gaan voor optie 1. Dat komt vanwege het toekomst beeld. We leven in een tijdperk waar alles draadloos is en alles draadloos kan. Met de nieuwste WiFi protocollen kun je tegenwoordig het verschil tussen draadloos of met draad bijna niet meer zien (IEEE 802.11 - Wikipedia).

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.