Ga naar inhoud

Backupstrategie (met NAS)


Arno.B

Aanbevolen berichten

Beste mensen

Gezien ik niet goed weet onder welke categorie mijn vraag valt stel ik ze hier.

Ik heb me net een NAS aangeschaft (Synology DS414 voor de geïnteresseerde) en momenteel zitten daar 2 discs (WD RED) in een raid-1 configuratie in.

De bedoeling is dat mijn data centraal én veilig is. Dus enkel op de NAS is niet veilig genoeg vermoed ik.

Wat is een goede backupstrategie? Mijn muziek en foto's moeten op de NAS kunnen beheerd worden door meerdere computers en eventueel gebruikers.

Daarnaast gebruik ik mijn NAS om backups te trekken van verschillende pc's.

Nu wil ik natuurlijk dat al mijn gecentraliseerde data ook veilig staat. Eventueel zou ik zelfs geen data meer op mijn pc willen en alles op de NAS.

Een extra NAS kopen om backups te maken van mijn NAS is geen optie.

De Raid1 config is geen must, kan mits een goed backup plan ook veranderd worden naar JBOD of Raid 0.

Enige tips?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede vraag, maar lastig om een eenduidig advies te geven:

1) als je alles centraal opslaat is dat GEEN back-up; immers als de centrale opslag vernietigd is ben je alles kwijt

Dus het idee om je data niet (ook) lokaal op je PC's op te slaan is niet goed.

2) tegenwoordig gaan er zogenaamde cryptovirussen rond. Die versleutelen alle bestanden waar een PC contact mee heeft en dus ook die op je NAS!

Om veilig te zijn dient dus (bijv. eens per week) een back-up te worden gemaakt die je daarna OFFLINE hebt en liefst op een andere lokatie bewaart

Een goede optie is het programma FreeFileSync.

Na de eerste keer back-up wordt de volgende keren alleen datrgene wat is gewijzigd t.o.v. de vorige keer geback-upt

3) het is aan te raden om image back-ups te maken van de systeemschijven van je PC's (bijv. met Macrium Reflect Free of Acronis True Image).

Als je dat doet, kun je altijd alles herstellen, zonder her-installatie van Windows etc. etc.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar dit zijn de meest essentiele zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog een offline back-up gaat maken van je NAS, dan heeft het wel minder zin inderdaad.

Maar bedenk wel dat je de offline back-up bijv. wekelijks maakt.

Crasht de NAS 6 dagen na de laatste offline back-up, dan ben je 6 dagen werk kwijt!

Als je dat risico wilt vermijden dan is RAID-1 toch wel een goede optie ;-) (Alleen heb je effectief minder schijfruimte voor eigen opslag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.