Ga naar inhoud

Port forwarding met 2 routers


Aanbevolen berichten

Jouw subrouter wordt onderdeel van het netwerk van jouw hoofdrouter. dat betekent dat jouw subrouter alleen een ip-adres en subnet nodig heeft.

Dus jouw hoofdrouter heeft het ip-adres 192.168.178.1. En jouw subrouter wordt dan bijvoorbeeld 192.168.178.2 (of een hoog ip-adres: 192.168.178.253).

De gateway van de subrouter hoeft in principe niet meer ingevuld te worden, want jouw subrouter gaat niet meer routeren! Maar als je dit wil invullen, mag je dit instellen op het ip-adres van de hoofdrouter (192.168.178.1)

Even een kort overzicht dan:

IP-adres Hoofdrouter op het LAN: 192.168.178.1

Subnet Hoofdrouter op het LAN: 255.255.255.0

IP-adres Hoofdrouter via WAN: [ip-adres van provider]

Subnet Hoofdrouter via WAN: [subnet van provider]

IP-adres Subrouter op LAN: 192.168.178.2 of 192.168.178.253 (onderdeel van het netwerk Hoofdrouter op LAN)

Subnet Subrouter op LAN: 255.255.255.0 (altijd hetzelfde als die van de Hoofdrouter)

IP-adres Subrouter op WAN: leeg (geen kabel meer in WAN poort)

Subnet Subrouter op WAN: leeg (geen kabel meer in WAN poort)

Ik heb de router omgezet naar een switch met ook Wi-Fi alles werkt gewoon nu maar ik kan niet in de sub-router pagina ( Niet ingesteld omdat het niet nodig was dacht ik ) Nu heb ik de poorten opnieuw geopend met een ander ipv4 adres zonder suc6....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw subrouter moet als ip-adres een ip-adres in het netwerk van de hoofdrouter krijgen. Dit moet je vast instellen, aangezien je geen DHCP meer krijgt omdat hij niet via de WAN gekoppeld zit.

In je hoofdrouter heb je het ip-adres op de modus "DHCP" staan, je krijgt hierdoor een IP-adres van je provider. Jouw subrouter krijgt geen DHCP meer, dus moet je dit nog even vast instellen ("static IP"). Normaal gezien zou je alleen nog maar op de adminpagina van de subrouter moeten om het WiFi in te stellen. Portforwarding op de subrouter is nu totaal overbodig, want het is een switch geworden.

Het enige wat de subrouter nog maar is, is een switch en een accesspoint. Alle router-features zijn nu nutteloos zoals portforwarding, DMZ, DHCP, Firewall, etc.

Als je vanaf het internet iets op jouw netwerk wil benaderen, moet je alleen nog maar port-forwarden op je hoofdrouter. Maar ik weet niet precies wat je zou willen port-forwarden. Misschien haal je nu wel twee dingen door elkaar.

Port forwarding gebruik je als je iets in jouw netwerk (zoals een VPN server of een Webserver) wil benaderen en dus wil delen over het internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooh, ik snap het probleem.

Je moet dan op een pc die aan de Subrouter vast zit even een static ip instellen (via de kabel!). Dit kun je doen door je netwerkinstellingen te openen van de netwerkkaart.

Ga naar netwerkcentrum en klik op "Adapterinstellingen wijzigen" (dit staat links in de lijst, zie afbeelding)3.png

Als je op "Adapterinstellingen wijzigen" klikt krijg je een scherm met als het goed is 2 of 3 adapters. Eén daarvan is "LAN-verbinding".

Daar doe je rechtsklik op en klik je op 'Eigenschappen'. Je krijgt een scherm te zien wat eruit ziet als onderstaande afbeelding:

2504d1248822403-netwerkcentrum-refreshed-niet-pchelp_01.jpg

Selecteer dan "Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)" zodat het blauw wordt, en klik weer op 'Eigenschappen'. Je krijgt nu een scherm te zien zoals onderstaande afbeelding.f598cd96-6bf9-47be-942d-7d0b0afdbd88_0.jpg

Je moet hier het bolletje aanzetten bij: "Het volgende IP-adres gebruiken".

Vul dan bij de 3 velden die daaronder staan het volgende in:

IP-adres: 192.168.1.150

Subnetmasker: 255.255.255.0

Standaardgateway: 192.168.1.1

Klik nu op OK. Je zou nu als het goed is weer op de subrouter moeten kunnen komen door in je browser te gaan naar http://192.168.1.1

Verander daar de instellingen, en doe dan bovenstaande handleiding weer uitvoeren, alleen zet dan het bolletje terug op: "Automatisch een IP-adres laten toewijzen"

Ter informatie, ik had wel aangegeven dat je het ip-adres van de router moest vastzetten (static ip) tijdens het deactiveren van je DHCP

Het nadeel is nu wel dat je de volledige toegang tot de router bent kwijtgeraakt. Om dit te voorkomen moet je de router een ip-adres geven die in het netwerk bevindt van de hoofdrouter.

Stel dus dat de hoofdrouter het ipadres: 192.168.0.254 heeft. Dan zou je de Subrouter het ip-adres kunnen geven: 192.168.0.253. (dit moet je dan doen tijdens het deactiveren van de DHCP).

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dit is heel erg hulpzaam!

In het eerste plaatje (Ziggo Wi-fi modem) zie ik dat de DHCP begint bij het ip-adres 192.168.178.10. Je gaf zelf al aan dat de ziggo modem zelf 192.168.178.1 heeft.

Dat betekend dat 2 t/m 9 nog vrij zijn om te gebruiken. Deze liggen namelijk buiten de zogenaamde DHCP-scope. (Dit is belangrijke informatie!)

Ik zie dat je in het grote screenshot de Internet IP Address op statisch hebt ingesteld. Dit hele blokje wordt niet meer gebruikt want de WAN-poort is niet meer in gebruik. Idem voor het Domain Name Server (DNS) Address blok. Deze mag je beide terugzetten op Get automatically From IS. Je zult zien dat ze niets wijzigen, maar dit is even ter preventie van toekomstige problemen!

Bij het blok LAN TCP/IP Setup vul je één van de vrije IP-adressen in die je nog kunt gebruiken. Aangezien de Ziggo modem 192.168.178.1 is, is het misschien verstandig om bij IP Address 192.168.178.2 in te vullen. Het IP Subnet Mask laat je gewoon zo staan.

Sla nu de instellingen op. Je zult zien dat de grijze velden bij Use Router as DHCP Server ingesteld staan op [192].[168].[178].[###]. Dit klopt, en maakt voor jouw configuratie niets meer uit, want je hebt dat vinkje uitgezet bij Use Router as DHCP Server

Als je nu je pc of laptop weer goed instelt (dus uit mijn vorig berichtje alle instellingen terug zet). Je gaat dan in je browser naar 192.168.178.1 dan krijg je je Ziggo modem te zien. Ga je naar 192.168.178.2 dan krijg je de andere Router interface te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de vraag is wat je precies wilt portforwarden en met welk doel? Want dat heb ik nog niet helemaal begrepen. Ook welke poorten je dan wil forwarden naar het internet toe.

Telenet blokkeert trouwens ook standaard een heleboel poorten (zie hier op de website). Wil je die forwarden, dat zal dan niet lukken. Dan moet je alternatieven gaan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me gelukt ik maakte zelf weer een fout maar het is gelukt! En inderdaad het is wel een goed idee van jou om hiervoor een alternatieve handleiding te maken dus daarmee wens ik je veel succes en heel erg bedankt dat je me hieruit heb geholpen ;)

Nogmaals bedankt!!

Met vriendelijke groet,

poonkje112

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.