Ga naar inhoud

Svchost.exe


dirk

Aanbevolen berichten

Beste lezer,

Wanneer ik in mijn taakbeheer (processen)kijk, valt het mij op dat ik wel tot 8 maal het proces svchost.exe ertussen heb staan... van verschilllende grotes telkens op system(3x), netwerkservice(2x) en lokale service(3x)...

Zijn die echt allemaal nodig?

Mvg,

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker ... in elk pakketje van svchost zitten een aantal opdrachten die worden uitgevoerd. Elk pakket zal zo opdrachten van verschillende aard bevatten, die in werking treden wanneer nodig. Lijkt me dus perfect mogelijk dat je dergelijk aantal identieke opdrachten in je taakbeheer hebt staan. En dat die ook allemaal nuttig en nodig zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook vermeldigswaardig is bij oudere computers of minder sterke systemen kan svchost.exe het totale werkgeheugen in beslag nemen. Waardoor je werkelijk niets meer kan doen buiten wachten tot het minder in beslag neemt.

Het proces sluiten is geen oplossing het geeft namelijk een onstabiel systeem. Sommige functies van de computer zullen zelfs niet meer werken tot je de pc heropstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SVCHOST zorgt voor het uitvoeren van de "services", enkele programma's die op een of andere manier nuttig zouden moeten zijn en dus constant blijven draaien.

Je kunt een aantal draaiende services uitschakelen.

Druk op start, uitvoeren en typ "services.msc" (zonder aanhalingstekens) in.

Een druk op de knop enter, en je ziet alle services waar je pc over beschikt. Je kunt de services waarvan je denkt dat je ze niet meer nodig hebt uitschakelen. Services die essentieel zijn voor je systeem kun je niet uitschakelen, je zult bij die een waarschuwing ontvangen.

Trouwens: Als je met taakbeheer een bepaalde svchost stopt (ik dacht die die als netwerkservice draait), dan schakelt windows je pc uit:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, mooi van die handel afblijven dan....is genoteerd, maar ik heb op m'n desktop ongeveer 33 processen staan en op m'nlaptop 52 (en dat zou ik graag wat verminderen)....

Maar aangezien ik daar liever niet onbezonnen aan begin....

50 is ongeveer zoveel als een gemiddelde gebruiker :P geen nood dus.

Tenzij je echt last ondervindt van de snelheid kan je overwegen sommige programma's te deinstalleren.

Het is namelijk zo dat veel van die processen er pas kwamen toen je een programma installeerde dat zo'n proces opstart en passief op de achtergrond laat draaien.

Een lijst van 'nutteloze' processen bestaat dus niet, een proces is pas nutteloos als je het programma dat dit proces in gang zet niet meer gebruikt.

Hopelijk schept dit een beetje een beeld van processen binnen je pc :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.