Ga naar inhoud

NVIDIA krachtige grafische kaart


ElvisFannetjeh

Aanbevolen berichten

In mijn laptop Windows 8.1 zitten twee grafische kaarten. Intel en NVIDIA.

Ik start De Sims 2 (of 3) met aanduiding dat de NVIDIA (635M) grafische kaart moet gebruikt worden.

Als ik dan kijk in een devicelogje van eender spel staat er dat de intel grafische kaart werd gebruikt om het spel te draaien, wat wel kan kloppen, want ik zie enkele grafische problemen die er vroeger niet waren.

Op welke manier ik eender spel probeer op te starten, steeds wordt de NVIDIA kaart niet gebruikt. (Administrator, compatibiliteit, probleem oplosser,...)

Bij configuratie zet ik NVIDIA als standaard (en niet de laptop laten kiezen) en toch wordt de Intelkaart gebruikt.

Alle nieuwste drivers zijn geïnstalleerd.

Hoe kan ik dit oplossen? Alle suggesties zijn welkom!

Als er nog meer informatie nodig is, laat het maar weten!

Alvast bedankt,

ElvisFannetjeh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Elvisfannetjeh,

Naar mijn mening is dit is eigenlijk een normale situatie. Je hebt inderdaad twee automatisch schakelende videokaarten. Bij Winodws, tijdens het gebruik van standaardprogramma's, is het normaal dat de geïntegreerde Intel GPU gebruikt wordt. Voor het spelen van games en andere zwaardere programma's, komt meestal de Nvidia GPU van pas en schakelt deze over. Bij het spelen van een spel zal normaal gezien de Intel GPU altijd actief blijven, aangezien je op elk moment tijdens het spelen het bureaublad bv. kan raadplegen, en daarom zal deze Intel GPU nooit uitgeschakelt worden. Vandaar misschien de verwarring. Om te controleren of de Nvidia GPU gebruikt wordt tijdens het spelen, moet je in het spel naar het bureaublad gaan en kijken of er rechtsonderaan een icoon van Nvidia staat. Ben je zeker dat je grafische prestaties achteruit gegaan zijn tijden het spelen ? Met configuratie, bedoel je dan het NVIDIA-configuratiescherm ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel idd het NVIDIA configuratiescherm.

Ik zal er eens op letten of het NVIDIA icoontje rechtsonderaan te zien is tijdens het spel.

Maar ook als ik aanduid om altijd de NVIDIA kaart te gebruiken (en de intel kaart eigenlijk uitschakel) als standaard. Dus dat de computer niet zelf kiest, maar gewoon voor alles (zelfs bureaublad) NVIDIA gebruikt, dan nog heb ik de grafische problemen in het spel.

De Sims 2 speelde ik nu niet heel veel, maar voor De Sims 3 merk ik wel een duidelijk verschil. Als ik naar een huis ga duurt het een paar seconden eer de meubels kleur hebben en vroeger was dit niet, geen enkele hapering zelfs in het spel. Het liep echt super. Op mijn oude laptop had ik dat ook met De Sims 3, maar die grafische kaart was niet geschikt voor het spel (was trouwens ook een Intel grafische kaart).

Ik moet wel zeggen dat ik een tijdje geleden geupgrade heb van 8 naar 8.1. Ik speel de Sims 2, 3 niet zo vaak dus het kan daardoor misschien ook komen.

De grafische prestaties zijn trouwens niet acheruitgegaan terwijl ik al aan het spelen was. Ik startte het spel en merkte meteen dat er iets mis was met de grafische kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent wel zeker dat je Nvidia kaart herkend wordt ? (dit kun je controleren in Apparaatbeheer onder het tablad beeldschermadapters of door te testen of andere programma's wel beheert worden door de Nvidia kaart.) Als je op het icoon van het NVIDIA GeForce Experience-configuratiescherm klikt, wordt daar onder het tablad Games de Sims 2,3 herkend en zodanig ingesteld staat dat dit beheert wordt door de Nvidia kaart ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij apparaatbeheer staan de beide kaarten.

Bij het NVIDIA configuratiescherm staat NVIDIA bij beide spellen, maar bij De Sims 2 snelkoppeling staat standaard Intel terwijl bij configuratiescherm De Sims 2 standaard NVIDIA staat. Ik duid wel altijd nog eens NVIDIA aan om het spel te starten.

Met wat te zoeken heb ik bij dat configuratiescherm een optie ontdekt om bij de meldingen een icoontje te zetten dat zegt welk programma (en als er geen is "geen" zegt) met NVIDIA draait. Dat zegt wel dat De Sims 2, 3 met de NVIDIA kaart draait. Dus blijkbaar mag ik wel gerust zijn dat de NVIDIA kaart nog gebruikt wordt, maar het verklaart de grafische problemen nog niet.

Ik weet niet hoe ik die grafische problemen (dat vierkant onder de voeten van een sims bij De Sims 2 en het trage kleur krijgen van meubilair bij Sims 3) kan oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik vermeld heb in bericht #3 mag je er inderdaad wel zeker van zijn dat je Nvidia kaart gebruikt wordt voor elk zwaar programma dat geladen en gedraaid moet worden op je systeem. Zo'n programma zal nooit, tenzij je een hardware probleem hebt met de Nvidia kaart waardoor deze defect is, geladen worden met de kaart van Intel, ook al is het soms verwarrend met die beide kaarten.

De mindere prestaties kunnen ook duiden op een eventueel hardware-probleem, maar heb je al eens geprobeerd om aan de (3D-)instellingen te sleutelen in het NVIDIA-configuratiescherm ? Ook de instellingen in het spel zelf, waaronder de resolutie en kleuren, valt eens te controleren en eventueel, indien nodig, aan te passen.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry voor het late antwoord. Ik ben met wat andere dingen bezig geweest.

Ik heb de comptabiliteit van de spelletjes aangepast om eens te testen, maar dat had geen effect. (Ik weet niet hoe je de comptabiliteit in het configuratiescherm test of is dat hetzelfde).

Via een selectie in het NVIDIA-configuratiescherm kan ik nu in de startbalk zien welk en hoeveel programma's draaien met de krachtige GPU.

Als ik gewoon dubbelklik op Sims 2 wordt de NVIDIA niet gebruikt. Sims 2 heeft dat in principe ook niet nodig, maar ik gebruik die het liefst wel.

Ik heb dan gisteren in het N-configuratiescherm aangeduid dat alles en heel de laptop altijd moet draaien met NVIDIA. Daardoor als ik met rechts klik op de Sims 2 of een ander spel staat er nu wel NVIDIA als standaard terwijl ik het daarvoor maar niet op NVIDIA kreeg. Het wordt dus steeds gedraaid met NVIDIA.

Ik heb dus enkele grafische problemen met Sims 2 en Sims 3 en ik dacht dat dit kwam omdat NVIDIA niet gebruikt werd, maar het is duidelijk dat deze wel gebruikt wordt. Helaas zijn de grafische problemen met de spelletjes niet opgelost. Sims 3 start ik niet met Intel, maar als ik Sims 2 start met Intel heb ik dezelfde grafische problemen (zwart vierkant onder de voeten van een sim als hij binnen is) als met NVIDIA.

Dit is wel op te lossen door de schaduwinstelling wat lager te zetten.

Kortom ik ben er nu zeker van dat de spelletjes (en echt alle programma's) standaard gedraaid worden met NVIDIA. Ik ben vooral blij dat ik kan zien of NVIDIA aan het draaien is of niet en als ik wil kan ik nog steeds aanduiden om een programma te starten met Intel.

Ik maakte mij een beetje zorgen over het feit dat misschien de browser ook met NVIDIA gaat draaien of bureaublad ofzo, maar dat is niet het geval (volgens het icoontje in de startbalk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.