Ga naar inhoud

Dell XPS 15z erg traag geworden


nelis

Aanbevolen berichten

Hier staat niks bij wat we nog kunnen uitschakelen.

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Dell XPS 15z laptop die nu een jaar of 3,4 oud is.

Tot een aantal weken geleden was de laptop altijd erg snel (i7, 2,8 ghz intel processor, 8GB ram, 720 GB interne HD).

Echter sinds een paar weken is hij ontzettend langzaam geworden, met alles wat ik doe.

Ik heb geprobeerd de maximale processor status al naar beneden bij te stellen, maar dat helpt niet. CPU gebruik is vrij normaal, rond de 20-25% en ook het ram geheugen gedraagt zich normaal.

Hoe heb je dat gedaan?

Volgens speccy loopt de cpu aan amper 1 GHz terwijl de normale snelheid 2.8 GHz is.

Dan is het normaal dat alles traag gaat.

Nog volgens speccy is de installatiedatum 29/08/2014.

Heb je toen een herinstallatie gedaan van windows?

Op welke manier heb je dat gedaan?

Is het van toen dat het trager is geworden?

Kan je eens kort schetsen wanneer de problemen begonnen en wat je tot nu toe zelf hebt gedaan om het op te lossen.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat klinkt niet best inderdaad.

Alhoewel ik moet zeggen dat na alle stappen die we tot nog toe hier hebben doorlopen hij al weer wat sneller is dan voorheen.

Ik heb inderdaad in augustus een herinstallatie gedaan van Windows 7, met de officiële meegeleverde installatie cd van Dell.

Daarvoor heb ik Windows 8 een tijdje gedraaid, wat overigens erg soepel liep totdat ik op een gegeven moment een virus op mijn PC had, en ik vervolgens na een herinstallatie van Windows 8 problemen met mijn Touchpad ondervond ben ik teruggegaan naar de officiële versie van Windows 7.

Ik heb verder dus weinig aan de PC gedaan, behalve complete formatteringen en herinstallaties.

Als ik het goed begrijp werkt dus nog maar een deel van de processor/cores en is het echt een hardware probleem, of is dat nog software matig op te lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle processor cores werken nog maar slechts aan 1/3 van de normale snelheid.

Het kan zijn dat windows dit zelf heeft teruggeklokt om verhitting te vermijden.

40° voor een systeem dat amper 9 minuten aan staat en slechts op 900 MHz draait, is eigenlijk wel veel.

Te hoge temperaturen van een PC / laptop worden meestal veroorzaakt door een hoog stofgehalte.

Om dit op een veilige manier te verwijderen verwijzen we graag naar deze zeer duidelijke uitleg.

Neem de tips grondig door en doe het nodige om je systeem stofvrij te (laten) maken…nadien kan je ons dan de nieuwe resultaten van Speccy bezorgen.

En misschien is je systeem dan weer terug iets sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, ik heb de beschrijving gelezen en zal dit gaan doen.

Kan het ook nog zo zijn dat ik in de BIOS het één en ander aan de FSB kan veranderen?

Wellicht dat daar in de instellingen iets fout zit waardoor de processors op halve kracht draaien, of is dat niet het geval?

Ik zal na de grote schoonmaak wederom een speccy overzicht hier plaatsen.

Dank voor je hulp zo ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist de laptop open gemaakt en compleet schoongemaakt.

Ik geloof dat het probleem is opgelost, zie onderstaande link naar een nieuwe speccy.

http://speccy.piriform.com/results/H3wvcZsZWshkkN2tg8wdACR

- - - Updated - - -

En wanneer ik bij power options, processor power management van 90% naar 100% verschuif krijg je dit.

http://speccy.piriform.com/results/QvQ7kfziDQBm1hfcw70BCQR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het ook nog zo zijn dat ik in de BIOS het één en ander aan de FSB kan veranderen?
De FSB is 100 MHz en dat kan je niet veranderen maar de multiplier waarschijnlijk wel.

Als je die instelt op 28 met een FSB van 100 MHz, kom je op een cpu snelheid van 2.8 GHz en dat is het normale snelheid voor jou cpu.

Bij processor power management op 100% ben je lichtjes overklokt want dan draait de cpu aan 3.3 GHz.

Misschien best iets gas terug nemen.

Beide logjes zijn genomen toen de pc net aan stond.

Bekijk het nog eens na een uurtje en plaats dan een nieuw logje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.