Ga naar inhoud

externe harde schijf word niet meer gevonden


Lepske1981

Aanbevolen berichten

Nu heb ik sinds gister problemen met mijn harde schijf.

Ik heb een sata/ata reader waar deze schijf op/instaat ( fotos filmpjes enz) , maar toen ik hem gister op mn laptop aangesloten, kreeg ik de melding dat ik dit volume moest formateren... vreemd want deze schijf heb ik al redelijk lang in gebruik. De schijf veilig verwijderd en nagekeken met een andere schijf... deze werkte dus wel. dus t apparaat werkt dus nog naar behoren.

De andere schijf er weer in en weer ff nakijken in configuratie scherm en via computer beheren.

op beide plaatsen krijg ik de schijf gewoon te zien maar kan hem niet formatteren ( krijg dan melding cyclische redundantie controle ) Maar ik kan ook niet in mn schijf.

Nu heb ik al via chkdisk gekeken, maar deze geeft alleen weer dat hij geen mfti mirror kan maken, verder geen foutmeldingen.

maar het probleem blijft zicjh wel voor doen.

ben nog een redelijke noob op dit gebied , dus via kan mij in jip en janneke taal erdoor loodsen zodat mn schijf wel weer herkent word

thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi clarkie, die tip had ik vanmiddag ook al uitgevoerd, maar na stap 3 kan ik nog steeds die schijf niet openen of verkennen.

Heb net ff gekeken , maar hij geeft nu aan dat hij m niet kan formatteren omdat het nu een RAW is... t word nu steeds vreemder.

nu zie ik ook dat mn ata/sata reader de schijf blijft zoeken ( lampje blijft knipperen) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, dat is dan wel errug vreemd clarkie, want de schijf staat gewoon in een reader. hij is verders niet gevallen ofsow. en de dag ervoor heb ik hem nog gebruikt. Maar als hij dan stuk is.... waarom krijg ik dan wel een melding (als ik hem aansluit) dat ik deze schijf moet formatteren. en hoezo kan ik hem nog wel zien in apparaatbeheer ,en bij computer / beheren zie ik hem ook nog.

Dat is juist het vreemde eraan. want t lijkt mij als hij stuk/kapot is dat ik hem niet meer kan zien in apparaat beheer en dat kan ik juist wel, ik kom er alleen niet meer in ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schijf in schijfbeheer vermeld staat als RAW is dat absoluut geen goed teken.

Indien het nog lukt kan je de schijf altijd testen met een van onderstaande methodes.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?


Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien er 1 of meer rode blokjes aanwezig zijn is de beste oplossing om je harde schijf te vervangen.

Je kan nog onderstaande uitvoeren indien het nog iets uithaalt, maar zoals gezegd.......

Open de verkenner en klik met rechts op de gewenste schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.

Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou t is al opgelost... ff nagekeken en geformateerd met easeus partion. toen kreeg ik hem wel te zien met windows verkenner. Nogmaals ff gechecked of ik hem kon formateren op de normale manier, en dat lukte. Nu kan ik er gewoon weer in, wel alle bestanden kwijt, maar kijk wel ff met recuva of ik ze terug kan halen. Dus zo stuk is mn schijf niet clarkie, en wat heeft mij dit aan tijd gekost??? denk om en na bij een half uurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.